Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko se stalo rájem hypermarketů

  11:50aktualizováno  11:50
Před pěti lety se v České republice objevil první, dnes jich je v provozu 106 a další čekají na dokončení. Řeč je o hypermarketech, velkoplošných prodejnách, ve kterých nakoupíte všechno od rohlíku až po boty a cestovní kufr. V žádné jiné evropské zemi nezaznamenal tento způsob maloobchodního prodeje takový boom, jako v Česku.

Společný průzkum společností Incoma Research a GfK Praha ukázal, že zatímco ještě na začátku devadesátých let chodili Češi pro potraviny hlavně do malých obchodů a samoobsluh, na konci dekády už dávali přednost supermarketům. Jejich obliba ale vzala rychle za své, protože je o zákazníky připravily hypermarkety.

Na hlavní nákup do nich míří 29 procent českých domácností, zatímco ještě před třemi lety to byla pouhá tři procenta. Preference supermarketů se drží kolem 25 procent, diskontní prodejny zaměřené na cenově citlivější zákazníky postupně posilují svůj vliv a představují hlavní místo nákupu potravin už pro 18 procent populace.

Další ztrátu části tržního podílu zaznamenaly maloobchodní prodejny. Letošní rok tak podle Tomáše Drtiny u Incomy potvrdil pokračování trendů nastolených v českém maloobchodě v závěru devadesátých let.

Velkoplošné prodejny už jsou neodmyslitelnou součástí české obchodní scény.  Jejich vysoké preference souvisí kromě jiného i se tím, že si už tři pětiny českých domácností zvykly na pravidelné ježdění na nákup autem.

Nejvíce hypermarketů přitom přibylo za posledních třicet měsíců. V roce 2001 byly otevřeny dvě desítky nových nákupních center, přibližně polovina z nich s velkou nákupní pasáží. To je mimo jiné případ pražského centra Nový Smíchov, které se počtem prodejen stalo největším v zemi. Podobný je také ostravský Shopping Park s celkovou nabídkou obchodních ploch přesahující hranici 50 tisíc čtverečních metrů.

Nadále se také koncentrují tržby jednotlivých řetězců. Zatímco ještě v roce 1995 dosahovalo deset největších společností na českém trhu celkového obratu 40 miliard korun, pro letošek počítá Incoma u deseti největších firem s tržbami na hranici 180 miliard korun.

Nejvyšší příčky s obratem řádu třiceti miliard korun letos obsadí Makro a Ahold, na dalších místech lze očekávat skupinu Rewe zastoupenou v ČR prodejnami Penny Market a Billa, Tesco a Kaufland.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průzkumný vrt v Cínovci.
K ziskům z lithia se stát může dostat přes daň pro těžaře

Debata o lithiu se pomalu přesouvá od snahy odstřihnout australskou společnost EMH od rozjetého průzkumu na Cínovci k úvahám, co by z něj stát mohl mít....  celý článek

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Ivan Bartoš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu...
Lidé na volby prosázeli už 60 milionů. Hitem jsou sázky na Piráty a SPD

Volby jsou sice až v pátek, ale sázkaři mají jasno už teď. Vyhraje je hnutí ANO, naprosto bez diskusí. Druhá ČSSD bude ráda, že předstihne třetí komunisty. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.