Ženská vítězka Pražského maratonu Lydia Cheromeiová. Česko se má podle nové propagační strategie stát lákadlem právě pro zahraniční běžce.

Ženská vítězka Pražského maratonu Lydia Cheromeiová. Česko se má podle nové propagační strategie stát lákadlem právě pro zahraniční běžce. | foto: Dan Materna, MAFRA

Česko se ve světě propaguje jako ideální místo pro běhání

  • 73
Šéf společnosti Prague International Marathon Ital Carlo Capalbo se snaží do Česka nalákat bohatší turisty, mezi něž patří právě běžci. Chce Českou republiku propagovat jako místo, kde se lidé mohou zdravě odreagovat v krásném prostředí. A reakce běžecké veřejnosti jsou pozitivní.

"Proti Vídni a Budapešti ztrácíme kvalitní turistickou kategorii. Běžci jsou často lidé z vyšších příjmových skupin, žijí ve stresu a odreagovávají se během. Mnohdy se tady už byli podívat. To lze ale jednou, dvakrát. Pak už přijedete jen když můžete něco zažít. A my nabízíme Česko jako místo, kde se můžete zdravě odreagovat v krásném prostředí," říká šéf českého maratonu, který založil v roce 1995.

Svým nadšením nakazil i CzechTourism, agenturu na podporu cestovního ruchu, která se rozhodla podpořit běžeckou ligu Run Czech na turné po světě reklamní kampaní nebo brožurami.

"Městské maratony jsou v posledních letech vyhledávané profesionály i amatérskými běžci. Chceme je dovézt i do regionů. Z průzkumu plyne, že běžci většinou přijedou na tři a půl dne. Kromě závodu tedy stihnou poznávat i okolí," vysvětluje mluvčí CzechTourismu Filip Remenec.

Capalbo propaguje české běhy v Evropě

Minulý víkend dělal Česku reklamu Capalbo v italském Turínu, kam přišel i fotbalista Pavel Nedvěd, koncem týdne ve španělské Valencii a tento víkend v Nice.

Všude pořádá tiskové konference o tom, jak krásný je maraton, ale i další běhy v Praze, v Olomouci nebo Ústí nad Labem. Podle německých propočtů běžec - turista utratí za den pobytu u nás zhruba 4 500 korun a většinou s sebou mívá jednoho nebo dva lidi jako doprovod. Takový výdaj řadí běžce podle CzechTourismu mezi bonitní klientelu.

Podle Capalba lze boom maratonského cestovního ruchu poznat na vyprodaných závodech i v krajských městech jako je Olomouc. Registrovaných běžců je na světě 31 milionů. Průměrně si dají dva maratony ročně. Vyberou dovolenou a jedou s přáteli.

Praha mě láká, říká běžkyně

Podle čeho se rozhodují? "U mě je hlavní město a datum - to kvůli teplotě, aby nebylo víc než 18 stupňů. Pak kvalita organizace a náročnost trasy, kde si můžu zlepšovat časy. I kdybyste zorganizovali nejlepší maraton na světě v nějakém obyčejném místě, nejela bych a ani moji přátelé. Ale Praha mě láká," říká pro MF DNES švýcarská právnička Cristina Fancello, která žije v Bruselu a nedávno se vrátila z maratonu v New Yorku.

"Taky jsem už byla v Paříži a v Dublinu, jen loni se nám nepodařila Vídeň kvůli islandské sopce. A kdyby šlo příští rok zkombinovat návštěvu Prahy s maratonem, bylo by to super. Řeknu to kamarádům," dodává.

Letos přilákalo 35 závodů v 15 městech Česka na 61 tisíc lidí, necelá třetina z nich byli cizinci. Vybraná suma pro charitativní účely činila 3,7 milionu korun. Dopad samotného běžeckého seriálu v Praze pro 21 tisíc běžců podle odhadů stoupl z loňských 337 milionů na 779 milionů korun.

Capalbo by chtěl přilákat na běhy až 81 800 lidí v roce 2014 a změnit obraz Česka ze země piva, hezkých holek a křišťálu na zemi aktivního životního stylu. "A taky bych chtěl, aby už všichni věděli, kde jsme, a neptali se mě, jestli tu celou trasu do Moskvy odřídím autem," dodává v nadsázce.


Témata: Pivo