Česko, země skladům zaslíbená. Zabraly už sedm milionů metrů čtverečních

  1:00aktualizováno  1:00
Za posledních pět let se rozloha skladů v tuzemsku zvětšila o sto šedesát procent na sedm milionů metrů čtverečních. Nové sklady rostou na okraji velkých měst – u Prahy, Plzně, Brna – nebo v blízkosti hranic. Haly přitom vznikají hlavně díky e-shopům.

Prologis Park Prague-Jirny | foto: prologisjirny.com

V době konjunktury Češi více utrácejí a stále častěji nakupují na internetu. „V současné době se staví nejvíce hal určených pro e-commerce, která roste průměrně o deset procent ročně v objemu nakupovaného zboží,“ říká Zdeněk Kašpar, ředitel divize průmyslu a logistiky CBRE.

Fotogalerie

V blízké době například otevře svůj třetí sklad jeden z největších internetových hráčů Alza.cz. V průmyslovém parku P3 ve Zdibech e-shop zabere 22 tisíc metrů čtverečních, ale počítá s možností rozšíření plochy až na čtyřnásobek.

Jak ukazuje příběh Jenče nedaleko Prahy, ne vždy developeři kráčejí na periferie měst po červeném koberci. Strategická poloha města s dvanácti stovkami obyvatel poblíž Letiště Václava Havla Praha a dálnice D6 přilákala v poslední době také mamutí čínský e-shop Alibaba. Jen pár kilometrů na sever, v obci Dobrovíz, už má své sklady jeho největší konkurent, americký Amazon.

Další sklady nechceme

„Jsem zásadně proti další výstavbě skladů. To, co tu vzniklo, je šílenství,“ říká starosta Jenče Pavel Burgr. Poblíž města jsou například haly logistických firem Gebrüder Weiss nebo Hödlmayr. V poslední době přibyla společnost 4PX Express, která zajišťuje distribuci pro internetový gigant Alibaba. „Nemohli jsme s tím hnout, povolení byla vydána už před patnácti lety,“ dodal starosta.

Skladové plochy zabírají u Jenče odhadem zhruba polovinu plochy města, ale podle Burgra nemají pro místní valný ekonomický přínos. „Jednat s firmami o nějaké finanční podpoře pro obec je strašně těžké. Nikdy jsme od nich nic neviděli, nic nesponzorují,“ vysvětlil.

Aktuálně se v Jenči zabývají myšlenkou změn v části projektu, který dokončuje pro Alibabu developer VGP. Z kancelářských prostor by mělo být ubytování. Městu se to ale nelíbí. „Může se stát, že to tady za pět deset let opustí, co z takového hotelu může vzniknout?“ dodal starosta.

Z dat poradenské společnosti Cushman & Wakefield vyplývá, že jen v deseti největších projektech je plánováno dostavět přes 1,3 milionu metrů čtverečních skladových ploch. Nejvíce jich chystá společnost CTP Invest, která je s přibližně třetinovým podílem lídrem trhu skladové výstavby. Ve výstavbě má své parky v Boru, v Brně, Ostravě či Úžicích. Plné ruce práce však mají i ostatní developeři – VGP, Prologis, Panattoni nebo P3.

Navzdory legislativě, která podle firem zbytečně brzdí výstavbu, a haly se začínají stavět často až po několikaletém byrokratickém maratonu, se oboru daří. Například P3 měla před pěti lety v tuzemsku sedm budov o celkové rozloze 204 tisíc m², nyní spravuje 76 průmyslových nemovitostí s plochou přes 1,1 milionu m². „Poloha Česka uprostřed Evropy nahrává dlouhodobému zájmu o výrobní a logistická centra. Na druhou stranu máme jen čtyři dálnice, které nás spojují se zahraničím,“ uvedl ředitel P3 pro Českou republiku Tomáš Míček.

Z průmyslového developmentu se stala zajímavá investiční příležitost. Správce fondů Conseq Investment Management uvádí, že právě průmyslové budovy představují nejvyšší zhodnocení, které dosahuje mezi 6,25 a 8,25 procenta ročně.

Jiní experti z boomu skladové výstavby nadšeni nejsou. „Začíná být jasné, že nárůst skladovací plochy je neúnosný. Postavit sklad trvá několik let a developeři se začínají obávat úpravy legislativy, která by podmínky výstavby nových skladů zpřísnila,“ tvrdí Martin Paloncy z poradenské společnosti Logio. Levnější práce a služby přitahují zájemce ze zahraničí, podle firmy má však už Česko v přepočtu na tisíc obyvatel dvakrát více skladovací plochy než Polsko. Uskladnění zboží je v ČR o 35 procent levnější než v sousedním Německu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Masaryk, Beneš a další. Dvacetikoruny se mění, ozdobí je státníci

Vzory 20 Kč mincí, které ČNB vydá ke 100. výročí československého státu.

Česká národní banka oslaví sto let založení Československa emisí nových vzorů dvacetikorunových mincí. Ty se budou od...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...



Najdete na iDNES.cz