Štamgasti mizí. Lidé si raději dají pivo doma a stále častěji z plechovky

  5:00aktualizováno  5:00
Stůl štamgastů se pozná na první pohled. Stojí blízko výčepu, celý rok na něm leží lístek s nápisem „rezervace“ a pro cizince není radno si k němu jen tak sednout. Jenže poslední dobou řídnou řady těch, kteří by své výsostné území bránili. Štamgasti se stahují domů k lednicím a pivovary zatím nevymyslely, jak je nalákat zpátky.

Pivnice U Vejvodů | foto: promo foto

Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven klesl během prvních osmi měsíců loňského roku objem prodeje sudového piva o další dvě procenta. „Stále se nedaří zvrátit trend odlivu hostů z restaurací a hospod, kteří raději pijí lahvové pivo doma,“ shrnul svaz.

Jednou z výjimek je například pivovar Bernard. Podle jeho mluvčího Zdeňka Mikuláška míří šest z deseti piv, které v Humpolci uvaří, do hospod, zbytek do regálů obchodů. Na trhu je zvykem mít tento poměr přibližně opačný – a to se hodně projevuje v ziscích pivovarníků.

Češi si oblíbili pivo v plechovce. Pro pivovary je to nejdražší obal

„U sudových piv je ziskovost v řádu stokorun na hektolitr. Z lahvových piv v obchodech je kvůli nátlaku na cenu prakticky nulová, jen v řádu desítek korun,“ popsal zdroj z trhu, který nechtěl zveřejnit své jméno. Ceny v řetězcích stlačují tvrdé obchodní podmínky včetně častých promo akcí. Pivo je jednou z položek, které se nejčastěji objevují v akčních letácích.

Sládci vědí, že českému pivaři nestačí desítka, ale rád si dá silnější ležák, sáhne po polotmavých a tmavých pivech nebo vyzkouší speciály. Jenže i když taková piva uvaří a nabízejí, spotřeba sudového piva v hospodách klesá.

„Šíře sortimentu v restauracích podle mého názoru nejspíš nemá bezprostřední dopad na jejich návštěvnost,“ myslí si sládek Pivovaru Svijany Petr Menšík.

Staropramen, dvojka na trhu, se snaží dokázat opak. Podle jeho mluvčího Pavla Barvíka lidé na hospodu nezanevřeli – jen je musí něco přesvědčit k návštěvě. Třeba něco extra. „Lidé se opět vracejí do hospod. Láká je mimo jiné nabídka pivních speciálů a limitovaných várek piv, které záměrně dodáváme jen do hospod,“ tvrdí.

Ležák je král

Loňský rok s definitivní platností potvrdil nástup ležáků – jedenácti- a vícestupňových piv, která z pozice hospodské jedničky odsunula výčepní „desítku“. Ležáky ovládly 51 procent trhu, zatímco podíl slabších piv klesl ke 46 procentům.

Čech vypije 147 litrů piva za rok. Za 70 let se splávek zdvojnásobil

„Vícestupňová piva a speciály se pijí stále víc. Naším nejprodávanějším pivem je jedenáctistupňový světlý ležák. Loni se na výrobě pivovaru podílel 29 procenty a odbyt stoupl o 9,5 procenta,“ potvrdil trend za pivovar Bernard Mikulášek.

Podle společnosti Data Servis jsou na vzestupu také tmavá a polotmavá piva. V roce 2014 jich návštěvníci hospod a restaurací vypili 152 tisíc hektolitrů, loni to bylo už 195 tisíc hektolitrů.

Ve skle se v obchodech prodává 65 procent všech piv, zbylých 35 procent tvoří PET lahve a plechovky. Podle dat pivovarského svazu rostly do září loňského roku všechny tři typy obalů, největší boom však pokračoval u plechovkových piv, kterých přibylo 18 procent. Česko tak dohání západní Evropu a USA, kde se hliník dlouhodobě těší mnohem větší popularitě.

Vývoj spotřeby piva podle druhu
Spotřeba piva

„Plechovky jsou čím dál oblíbenější. Lidé je kupují na chaty, do kempů, do parku i na zahradu,“ říká mluvčí Staropramenu. Podle obchodního řetězce Albert plechovek přibývá na úkor podílu vratného skla. Boom plechovek přiměl některé pivovary k velkým investicím do stáčecích linek. Staropramen i Krušovice investovaly kolem sto milionů korun, podobnou sumu si vyčlenil Pivovar Svijany.

Svaz pivovarů zatím nezveřejnil přehled o trhu v loňském roce. Růst objemu výroby piva potvrdila trojka na trhu Heineken, dále Budvar, Bernard a Pivovar Svijany. Pokles hlásí náchodský Primátor.

Předloni se v tuzemsku uvařilo poprvé přes 20 milionů hektolitrů piva, zhruba čtyřicet procent objemu připadá na Plzeňský Prazdroj, který vyrábí značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Kozel, Klasik, Birell a Primus. Dvojkou na trhu je Staropramen.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

Kapři kvůli suchu podraží. Kilo vánoční pochoutky vyjde na 100 korun

Ilustrační snímek

Rybářství Třeboň navrhuje velkoobchodním odběratelům koncovou cenu při vánočním prodeji u stánků kolem 100 korun za...

Péče o hada moc nestojí, šelma dokáže rozpočet zruinovat

Trojčatům sněžných levhartů v jihlavské zoologické zahradě už jsou dva měsíce,...

Péče o domácí mazlíčky může vyjít pořádně draho. Zatímco třeba had vysaje z peněženky svého majitele jen tisíce korun...



Najdete na iDNES.cz