Jde o největší nárůst v Evropě a Česko by mělo co do nabídky zahraničních obchodníků téměř dotáhnout Maďarsko. Na prvním místě i poté zůstane Polsko, které však disponuje mnohem lidnatějším trhem.
V minulých dvou letech "letěly" v Česku hlavně hypermarkety, kterých je dnes po republice více než sto. "Nyní už jejich počet narůstá pozvolněji," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma, která maloobchodní trh sleduje. Incoma odhaduje, že letos se počet velkoplošných prodejen zvýší asi o dvě desítky.
Po nasycení potravinami a základním vybavením domácnosti se však i český spotřebitel stává vybíravějším a také má více peněz. Ekonomika roste slušným tempem a domácí trh je čím dál více atraktivnějším místem pro řadu obchodních řetězců a firem.
"Český trh se stává sofistikovanější. Současným trendem v obchodu je omezit podíl jídla, tedy supermarketů, a soustředit se na kvalitnější věci," říká Beatrice Mutonová z realitní společnosti Jones Lang LaSalle. Důkazem nového směru je podle ní i v Praze loni otevřené obchodní centrum Nový Smíchov. A letos budou následovat další podobné projekty - Palác Flora v Praze na Vinohradech, který bude první nákupní galerií zaměřenou na módu, či nákupní a zábavní centrum na Zličíně.
Výstavba velkých obchodních center, zabírajících několik desítek tisíc metrů čtverečních, jde ruku v ruce s celosvětovým trendem. Zejména mladí lidé rádi spojí nákup i s občerstvením a více než čtyři z deseti Evropanů považují nákupní centrum za dobré místo, kde strávit volný den, vyplývá z celoevropského průzkumu realitní kanceláře Cushman & Wakefield Healey & Baker.
Možnost umístit svou prodejnu nejen na hlavní ulici v centru, ale i v obchodní zóně na okraji města přitom láká další obchodníky. Už otevření Nového Smíchova přivedlo do Čech několik nových řetězců, ať už s oděvy či kosmetikou - jako KaphAhl, Promod či Sephora.
"Některé firmy, jako například oděvní firma Mango, chtěly přijít, teprve až zde bude existovat síť obchodů," říká Martin Novák z Cushman & Wakefield Healey & Baker.
Z výzkumu Cushman & Wakefield Healey & Baker přitom vyplývá, že Češi ve srovnání s jinými národy raději nakupují v obchodních centrech než v jednotlivých obchodech ve městě. To dokazuje i rychlý růst obliby hypermarketů, kde dnes nakupuje třetina českých domácností.