"Očekáváme od vlády a Evropské komise to, aby nás v nové ekonomické situaci nezatěžovaly náklady, které plynou z nových předpisů. Ať už je to zavádění evropské chemické směrnice Reach, zpřísněné požadavky na snižování emisí CO2, nebo páteční zákaz jízdy kamionů," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Například přísné limi ty pro vypouštěné skleníkové plyny u osobních aut, které začátkem minulého týdne přijali poslanci výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu, považují evropské automobilky za extrémně tvrdý. Evropa se totiž zavázala, že by do roku 2020 v porovnání s rokem 1990 měly tyto emise poklesnout o 20 procent.
Poslanci trvají na tom, aby pravidla pro osobní automobily vstoupila bez výjimek v platnost už od roku 2012. Sankce za nedodržení limitů se mají postupně navyšovat z 20 eur za každý gram nad limit v roce 2012 až po 95 eur v roce 2020. To například nedávno označil předseda představenstva Renault-Nissan Carlos Ghosn za konec automobilového průmyslu.
Propad na poloviční růst
Ačkoli ještě minulý týden nevěděli tuzemští výrobci aut a jejich komponent, jaký propad je letos čeká, na páteční narychlo svolané tiskové konferenci jej Jahn odhadl na polovinu.
"Namísto plánovaných osmi procent růstu očekáváme jen čtyřprocentní zvýšení," upřesnil.
Bezprostřední dopady snížené poptávky nyní očekávají hlavně výrobci automobilových součástek. Někteří z nich registrují až čtyřicetiprocentní propad. "Tyto odvolávky budou pokračovat," uvedl šéf výrobce světlometů Hella Oldřich Svoboda.
Podle Jahna je současná krize "virtuální" a nezavdává příčinu ke skutečné hospodářské depresi. "Bude však trvat minimálně rok, a od roku 2010 by se situace měla dostat do starých kolejí," doufá šéf SAP.
České automobilky zatím vyrobily od ledna do konce září 744 tisíc osobních a lehkých užitkových vozidel, což je téměř desetiprocentní nárůst oproti stejnému období roku 2007. Za celý rok očekávají manažeři výrobu zhruba milionu kusů. Mírný růst by si měl autoprůmysl udržet i příští rok, ale hlavně díky zahájení výroby značky Hyundai. Letošní tržby celého odvětví odhadl Šípek na zhruba stejné úrovni jako loni, a to 641 miliard korun.
Bez práce budou tisíce lidí
Přesto SAP, který z velké části tvoří dodavatelé tuzemských i zahraničních automobilek, hovoří o krizi a možném propuštění až 3 500 zaměstnanců. K tomu by mělo dojít především na přelomu roku. První na řadě budou lidé zaměstnaní přes agentury, propouštění se však může týkat i kmenových zaměstnanců. Například společnost Hella už musela propustit 150 lidí.
"Budeme propouštět lidi, bez kterých se obejdeme, tedy nikoliv konstruktéry a techniky, kteří nám zajistí budoucí rozvoj," řekl šéf Brano Group Pavel Juříček. Pro autoprůmyslníky je prý nyní důležité finančně přežít. Naznačují tím také, že jde o vzkaz odborářům před vyjednáváním o kolektivních smlouvách.
Důvodem krize automobilek a jejich dodavatelů je výrazně nižší poptávka v zemích západní Evropy a USA. Propad na Západě bude podle předpokladů SAP pokračovat i v příštím roce. Východní trhy budou stále růst, ovšem výrazně pomaleji. V Rusku se snížil odhad růstu z 30 procent na pět procent.