Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český kamionový trh kvete, láká zahraniční firmy

  1:54
Čeští autodopravci mají za sebou jeden z nejlepších roků ve své historii. Podnikají v oboru, který u veřejnosti patří k nejméně oblíbeným. Způsobují zácpy na dálnici, nehody, hluk, znečišťují ovzduší. Ale bez nich by nebyl v obchodech takový výběr a ekonomika by nerostla tak vysokým tempem jako dosud.
Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto.

Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto. | foto: Karel KopáčMF DNES

"Tento rok je mimořádně dobrý," míní šéf ČSAD Ostrava Logistik Petr Nemrava.

Letos navíc na trhu začaly probíhat obrovské přesuny majetku: firmy vlastněné většinou jedním majitelem končí v rukou nadnárodních korporací. A takový vývoj bude dál pokračovat, předpovídají někteří dopravci.

Když se však zeptáte kteréhokoliv stále ještě ryze českého většího dopravce na téma prodeje firmy, většinou dostanete odpověď: "Ano, zájemci jsou. Ale nejsme na prodej."

Mezi těmi, kteří prodeji neodolali, je například Roman Šmidberský, který se svými žlutými kamiony představoval jednu z největších firem v oboru. Letos v polovině roku firmu prodal společnosti C. S. Cargo, která se tím stala největším hráčem v oboru.

"Vyplatí se prodávat firmu, když je na vrcholu. A to nyní jsme," řekl při prodeji Šmidberský, který od kamionů neutekl a je ve vedení C. S. Carga.

Právě tato společnost je jednou z mála, kde je převaha českého kapitálu. Třetinu vlastní italský UniCredit a i díky němu je teď firma při chuti ovládnout další konkurenty.

Zájem ze zahraničí roste
Na český trh s autodopravou se čím dál více hrnou zahraniční dopravci. Někteří si sami zakládají vlastní firmy a zakázky si přinášejí ze své vlastní země. To je případ hlavně německých dopravců. Jiní chtějí na trh vstoupit přímo koupí zavedené firmy.

Podle informací MF DNES o vstupu do Česka jednají hlavně firmy z Francie. Aktivní jsou však třeba i Italové: například severočeského dopravce Astrans loni koupila italská nadnárodní společnost Lanutti Czech.

Zájem investorů je pochopitelný: firmy potřebují převézt čím dál více zboží. A prázdných kamionů s řidičem nepřibývá zdaleka tolik, jak roste poptávka.

Proto po několika hubených letech přiznávají autodopravci, že i přes zavedení mýta letos zažívají lepší časy. Důvod je jednoduchý, poptávka po nákladní přepravě začíná být větší než nabídka.

"Byly to těžké roky, loni bylo v dopravě nejvíce konkurzů v historii. Všichni tlačí na ceny a na další služby – velké objemy, kompletní výbavu aut, co se týká sledování vozidel, dobré IT systémy," dodává k tomu Tomáš Faller, předseda představenstva firmy C. S. Cargo.

Z trhu zmizely hlavně miniaturní firmy s jedním či dvěma kamiony. Podle dopravců se totiž neuživí ti, kdo najezdí s jedním kamionem měsíčně méně než 15 tisíc kilometrů. Zájemci o přepravní služby navíc najímají hlavně větší dopravce, kteří jsou jim schopni nabídnout dostatečné garance.

První příliv zahraničních dopravců nastal v Česku na přelomu tisíciletí. Pak znovu při vstupu země do EU a teď nastává další vlna. Důvod je jednoduchý: cizinci hledají nové trhy. Postupem času přibývá i firem, které se specializují jen na jeden druh dopravy, například na dopravu osobních aut.

"Nemá smysl jít do dalších oborů, zaměřujeme se jen na přepravu aut," říká Jan Adámek z liberecké společnosti Helicar. V Česku se tyto společnosti vezou především na boomu automobilek, které zvyšují výrobu.

Největší hráči uvádějí jako své klíčové zákazníky právě firmy z automobilového průmyslu. PodleVladimíra Starosty, šéfa společnosti OK Trans a prezidenta sdružení autodopravců Česmad Bohemia loni došlo poprvé k situaci, kdy byla větší poptávka než nabídka.

Rekordní tržby neznamenají rekordní zisky
"Začaly růst ceny, zakázek podstatně přibylo," říká Starosta. Podle něj to však neznamená, že by autodopravci začali hodně vydělávat. "Došlo konečně k narovnání cen. Doprava byla vždy vysoce konkurenční obor a i dále jím bude," vysvětlil Starosta.

"První pololetí bylo velmi slušné, teď zas rostou ceny vstupů," říká ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

Po vstupu do EU mohou české firmy vozit zboží i z jednoho státu Unie do druhého, ale pokud si chtějí vytížit kamion například přepravou z Mnichova do Berlína, mají smůlu. Pak jde o takzvanou kabotáž, kterou dosud nesmějí české firmy provozovat.

I proto jezdí kamiony často zbytečně prázdné: čtvrtina všech jízd podle statistik EU je bez nákladu. Vytíženost přesto každoročně roste.

Sami čeští dopravci míří čím dál častěji na východ. Řada z nich má pobočky na Slovensku, Ukrajině nebo v Rumunsku. Letos na dopravce kromě rostoucích cen nafty čeká i problém s nedostatkem řidičů a kamionů.

"Dodací doba na nové auto je běžně jeden rok," tvrdí Starosta. I proto se prý přes rostoucí tržby nakonec největším autodopravcům jejich hospodaření příliš nezlepší.

Přepravní firmy se navíc bojí omezení, které zvažuje stát. Tedy zákaz jízdy od pátečních 14 hodin. Pro firmy by to znamenalo, že by na přepravu stejného množství zboží měly méně času a potřebovaly by tak více aut i řidičů.

"Takové omezení není nikde v Evropě," tvrdí Starosta. Konkurenční autodopravci se shodují v jedné věci: přesunout více dopravy na železnici je nereálné. Podle nich jde sice o pěkné plány, ale v Česku pro něco takového zcela chybí
infrastruktura.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...