Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu. Měl příliš nízkou mzdu

  0:59aktualizováno  0:59
Řidič ČSAD Uherské Hradiště jel s nákladem z Francie do Nizozemska, když ho zastavila policie. Nepřekročil rychlost ani nespáchal jiný dopravní přestupek. Měl jen nízkou mzdu, a proto vyfasoval pokutu 135 eur. Od července totiž ve Francii platí nový zákon, podle něhož musí cizí dopravci platit ve Francii řidičům aspoň minimální francouzskou mzdu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Policie šla najisto. Chtěla od řidiče potvrzení ve francouzštině, že má mzdu nejméně ve stejné výši jako jeho francouzský kolega. To ale řidič předložit nemohl. Stal se tak jedním z prvních v Česku, kteří dostali pokutu za to, že berou v porovnání s francouzskými zaměstnanci v kamionové dopravě příliš nízkou mzdu.

„Zaplatili jsme to za řidiče, protože s takovým opatřením nesouhlasíme. Kdyby řidič nezaplatil, nemohl by pokračovat v jízdě,“ říká Radoslav Kusák, šéf ČSAD Uherské Hradiště.

Vyjádření Radoslava Kusáka pro iDNES.cz:

Podobné pokuty se mohou stát v příštích letech samozřejmostí. Západoevropské země čím dál více chrání své pracovní trhy před řidiči z levnějších zemí tím, že vymýšlejí opatření, která mají vyrovnat náklady pro levnější a francouzské dopravce. A to nejen mzdově, ale i jinými obstrukcemi, například povinností pro řidiče přespat v hotelu, nikoliv v kabině kamionu.

Minimální mzda

Minimální hodinová mzda je ve Francii v tomto roce 9,67 eura, tedy 261 Kč.

V Česku je to pro srovnání 58,70 Kč za hodinu.

Reálné mzdy v nákladní dopravě jsou však mnohem vyšší.

Zatím největší hrozbou pro české dopravce je podobné opatření o minimální mzdě v Německu. To dosud nezačalo být vymáháno, protože je předmětem vyšetřování Evropské komise. V Německu nicméně jezdí nejvíce českých dopravců.

„O stejném opatření uvažují i další země. Od 1. ledna 2017 Rakousko, Nizozemsko a Belgie, ještě do konce letošního roku Itálie. To je pro celoevropskou dopravu naprosto nepředstavitelné. Nejde o ochranu zaměstnance, jediným smyslem je naše firmy vytlačit z trhu,“ říká Vojtěch Hromíř, šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Někteří autodopravci proto už teď přemýšlejí, že by do Francie přestali jezdit. „Jsme ve fázi, kdy řešíme, zda má smysl podstupovat riziko, že tam budeme platit pokuty. Zákazníci je za nás určitě nezaplatí,“ říká Pavel Bürger, jednatel firmy Bürger Transport.

Vyjádření Vojtěcha Hromíře pro Rádio Impuls:

Jedenáct zemí proti

Směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí ukládá firmám, aby svým zaměstnancům platily nejméně tolik, kolik je minimální mzda v zemi, kde lidé dlouhodobě pracují. Pro většinu povolání má smysl. U práce, kde zaměstnanec během čtyřiadvaceti hodin projede běžně několik různých zemí, ale příliš ne.

Problémem současného stavu je, že není jasné, zda řidiči kamionů spadají do působnosti směrnice o vysílání pracovníků, nebo je třeba pro ně mít speciální právní úpravu. Právě proto se snaží některé země uvalit povinnosti minimální mzdy i na řidiče z jiných zemí.

I proto dopravci nejen z Česka proti takovému plánu dlouhodobě protestují. Našli oporu i u české vlády, která problém řeší už rok.

Minulý týden se v rámci expertní diskuse Národního konventu o EU při Úřadu vlády sešli zástupci dopravců a státní správy, aby se domluvili na dalším postupu.

Podle státního tajemníka pro evropské záležitosti Tomáše Prouzy takové překážky na vnitřních trzích vedou k oslabování hospodářského růstu, zaměstnanosti a prosperity všech členských států.

I proto od počátku česká vláda vystupuje proti zavádění těchto úprav v silniční dopravě a upozorňuje na jejich negativní dopady na mobilitu pracovních sil, fungování vnitřního trhu a na konvergenci členských států EU.

Česká vláda v červnu iniciovala společný dopis jedenácti členů EU, v němž Evropskou komisi důrazně vyzvala, aby zamezila podobným protekcionistickým úpravám. Například Německo na základě tlaku Komise i členských států v současné chvíli uvalilo na uplatňování zákona v silniční dopravě moratorium.

„Vláda chce přijmout jednotnou evropskou úpravu, takzvaný silniční balíček. Bylo by potřeba, aby jej Evropská komise předložila co nejrychleji,“ uvedl Úřad vlády. Měla by se tak uzavřít snaha těch, kteří chtějí omezovat konkurenci.

„Česká republika bude prosazovat, aby budoucí normy respektovaly rozdílné socioekonomické podmínky jednotlivých členských států a aby nevedly ke zhoršení konkurenceschopnosti českých dopravců v Evropě,“ dodal ve svém stanovisku Úřad vlády.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

Vlak dlouhý 477 metrů vyjel z nádraží Praha-Smíchov na festival do Rumunska....

Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Najdete na iDNES.cz