Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České autobusy zamíří do Íránu. Firmy dohodly kontrakt za 2 miliardy

  14:03aktualizováno  17:09
Český výrobce SOR Libchavy by mohl dodat 400 autobusů do Íránu. Autobusy by se postupně mohly v Íránu i vyrábět. Ve čtvrtek to řekl jednatel exportní firmy Czech Machine Tools Sajjed Hosejn Misbahí. Smlouva ale ještě nebyla podepsána.

Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Misbahí v Praze podepsal smlouvu o dodávce českých autobusů s íránskou organizací pro spolupráci městských samospráv. Hodnota kontraktu je 80 milionů eur (2,1 miliardy Kč). SOR Libchavy ale sdělila, že dohodu na dodávku vozů ještě neuzavřela.

Autobusy mají být pro provincii Alborz. „SOR Libchavy může být dodavatelem těch autobusů nejenom do Íránu, ale přes výrobu v Íránu i pro okolní státy,“ řekl Misbahí.

V Iránu již nyní působí řada výrobců autobusů ze zemí EU. Podle viceprezidenta Hospodářské komory Bořivoje Mináře je kontrakt velkým úspěchem. „Předpokládám, že export do Íránu půjde v letech 2017 i 2018 strmě nahoru,“ dodal Minář.

Export za 1,5 miliardy ročně

Loni odjelo do Íránu z Česka několik podnikatelských misí, Hospodářská komora připravuje na letošek další. CzechTrade také loni otevřel své zastoupení v Teheránu. Tuzemské firmy mají o vývoz do země velký zájem. Letos by například měla na íránský trh vstoupit značka Škoda Auto. Český export do Íránu loni stoupl o 56 procent na 1,5 miliardy Kč.

Íránská centrální banka na začátku roku zaplatila Česku starý dluh v přepočtu 202 milionů Kč. Nesplacená částka byla dosud překážkou pro uzavírání nových obchodů spojených s financováním a pojištěním exportu. Šlo o pohledávku, která vznikla před zavedením mezinárodních sankcí u íránské banky Saderat.

České firmy již loni uzavřely první kontrakty v Íránu. Například firma Energo-Pro dodá za 405 milionů korun dvě vodní turbíny pro íránskou vodní elektrárnu Khoda Afarin. Opavský výrobce důlních strojů Ostroj zase podepsal memorandum o dodávce důlního dobývacího komplexu za desítky milionů eur.

Írán se dostal z ekonomické izolace loni v lednu, kdy světové mocnosti pod vedením Spojených států a Evropské unie zrušily protiíránské sankce výměnou za to, že Teherán omezí svůj jaderný program.

Od zemědělství k autobusům

Výrobce autobusů SOR Libchavy vykázal v roce 2015 rekordní výsledky. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,8 miliardy korun. Nejvíce autobusů, 450, společnost prodala v ČR. Další směřovaly na Slovensko, do Polska, Německa a do Estonska. Zbytek exportu připadá na Bulharsko a Švýcarsko. Nejvíce se prodalo městských kloubových autobusů.

SOR bývala původně společnost, která před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy. Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly. Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škoda Octavia Combi RS 245
Přes 900 majitelů škodovek podalo první společnou žalobu kvůli emisím

Prvních 911 českých majitelů dieselových škodovek podalo společnou žalobu na koncern VW a Škoda Auto. U obvodního soudu pro Prahu 8, kde má sídlo část...  celý článek

Nový generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj mění ředitele. Liversage řídil pivovary v Ghaně či Svazijsku

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje je od čtvrtka Grant Liversage. V pivovarnictví začal sbírat zkušenosti v roce 1997 v Jižní Africe. V nejvyšší...  celý článek

Rastislav Velič, člen představenstva finanční skupiny Arca Capital
Arca kupuje rakouskou Wiener Privatbank, chce expandovat do ČR

Česko-slovenská finanční skupina Arca Capital kupuje většinový podíl v soukromé rakouské bance Wiener Privatbank a plánuje s ní expandovat do Česka. Transakce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.