Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Českým drahám hrozí pokuta za špatné vybírání nájemců pro svá nádraží

  10:03aktualizováno  12:04
České dráhy vybíraly nájemce svých nevyužívaných nádraží v rozporu se zákonem. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže měly vypisovat řízení podle koncesního zákona, ale nedělaly to. Šéf úřadu Martin Pecina řekl, že pokuta se státní firmě nevyhne.

Nová podoba hlavního nádraží v Praze | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Projektu se zúčastnilo 121 stanic. Dráhy je pronajímaly soukromým firmám, které je z vlastních peněz obnovily. Někde už se s rekonstrukcemi začalo. Opravuje se například pražské a brněnské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.

Dráhy sáhly hlavně k dlouhodobým pronájmům, z nichž následnou opravu hradí, protože samy nemají na rekonstrukce chátrajících stanic peníze. Náklady na opravy všech českých nádraží se odhadují na 200 miliard korun.

Právě tyto pronájmy ale firma zajišťovala špatně, míní ÚOHS. "České dráhy po jednání s námi vzaly na vědomí, že naplňují definici veřejného zadavatele, a uvedly, že do budoucna nebudou uzavírat daný typ smluv bez předchozího koncesního řízení," uvedl Pecina.

Část nádražních budov už nájemce má. V případech, kde to smluvní podmínky umožňují, by se s ním měly České dráhy dohodnout na vyřešení nezákonného výběru, poznamenal Pecina. Zahájené a dosud neukončené nezákonné výběry pak budou ukončeny.

. co jsou živá nádraží

V projektu se mají železniční stanice přeměnit v multifunkční centra s obchody a restauracemi. České dráhy se na přeměně přímo nepodílejí, finance jdou ze soukromých zdrojů. Proměnou má projít celkem 190 nádraží, první tři desítky už nájemce mají a někde už se s rekonstrukcemi začalo. Opravují se třeba pražské a brněnské hlavní nádraží, také nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.


Partnera pro rekonstrukci má už i nádraží v Holešovicích, odkud vyjíždí rychlovlak Pendolino. Se společností Navatyp ČD založily společný podnik, společnost Centrum Holešovice, a. s. Přesný termín dokončení není znám. České dráhy rekonstruují i z vlastních zdrojů či za pomoci měst, jako to bylo v případě Ostravy-Svinova - čtěte Dráhy opravily nádraží Svinov

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

DVĚ LEGENDY. Alain Prost (vlevo) a Niki Lauda sledují Velkou cenu Monaka.
Lauda přiznal zájem o padlé aerolinky Air Berlin, favoritem je Lufthansa

Bývalý mistr světa formule 1 Niki Lauda veřejně připustil zájem o koupi části zkrachovalých aerolinek Air Berlin. Za část druhé největší letecké společnosti v...  celý článek

Nový generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj mění ředitele. Liversage řídil pivovary v Ghaně či Svazijsku

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje je od čtvrtka Grant Liversage. V pivovarnictví začal sbírat zkušenosti v roce 1997 v Jižní Africe. V nejvyšší...  celý článek

Škoda Octavia Combi RS 245
Přes 900 majitelů škodovek podalo první společnou žalobu kvůli emisím

Prvních 911 českých majitelů dieselových škodovek podalo společnou žalobu na koncern VW a Škoda Auto. U obvodního soudu pro Prahu 8, kde má sídlo část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.