Projektu se zúčastnilo 121 stanic. Dráhy je pronajímaly soukromým firmám, které je z vlastních peněz obnovily. Někde už se s rekonstrukcemi začalo. Opravuje se například pražské a brněnské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.
Dráhy sáhly hlavně k dlouhodobým pronájmům, z nichž následnou opravu hradí, protože samy nemají na rekonstrukce chátrajících stanic peníze. Náklady na opravy všech českých nádraží se odhadují na 200 miliard korun.
Právě tyto pronájmy ale firma zajišťovala špatně, míní ÚOHS. "České dráhy po jednání s námi vzaly na vědomí, že naplňují definici veřejného zadavatele, a uvedly, že do budoucna nebudou uzavírat daný typ smluv bez předchozího koncesního řízení," uvedl Pecina.
Část nádražních budov už nájemce má. V případech, kde to smluvní podmínky umožňují, by se s ním měly České dráhy dohodnout na vyřešení nezákonného výběru, poznamenal Pecina. Zahájené a dosud neukončené nezákonné výběry pak budou ukončeny.
. co jsou živá nádražíV projektu se mají železniční stanice přeměnit v multifunkční centra s obchody a restauracemi. České dráhy se na přeměně přímo nepodílejí, finance jdou ze soukromých zdrojů. Proměnou má projít celkem 190 nádraží, první tři desítky už nájemce mají a někde už se s rekonstrukcemi začalo. Opravují se třeba pražské a brněnské hlavní nádraží, také nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.
|