Cesta autem letos vyjde dráž

- Chcete jet letos na dovolenou vlastním autem? V tom případě si vezměte více peněz. Nejprve ropa a v posledních dnech kurs dolaru dostaly ceny u benzinových pump k dříve nevídaným výškám. V České republice stojí letos plná čtyřicetilitrová nádrž naturalu zhruba 1100 korun, zatímco loni byla o 200 korun levnější. Avšak ani za hranicemi na tom řidiči nejsou o moc lépe. V Německu plná nádrž stejného benzinu podražila o 180 korun na 1350 korun, v Rakousku o 136 korun na téměř 1470 korun.

Tradičně levnější Polsko už rozdíl mezi svými a okolními cenami téměř smazalo. Nádrž naturalu vyjde letos na 1080 korun oproti 670 vloni.
Všichni se shodují, že letní měsíce, kdy sezona dovolených vrcholí, přitom mohou přinést ceny ještě vyšší.
Předchozí razantní růst ceny ropy na světových trzích se sice zastavil, vystřídalo ho však posilování amerického dolaru vůči tuzemské měně. Dovoz ropy tak opět zdražuje benzin a naftu.
“Jestli kurs dolaru vůči koruně stále poroste, tak se ceny pohonných hmot budou muset zvednout,“ připustil vedoucí provozu čerpacích stanic OMV Martin Král. Zdražení by se však podle něj mělo pohybovat v desítkách haléřů, nikoliv v korunách.
Klíčovou roli kursu dolaru potvrzuje i společnost Shell.
“Pokud nenastane zlomový růst, bude zvýšení cen u čerpacích stanic mírné. Jestliže by však dolar vyšplhal na 41,50 koruny, jak někteří odborníci předpovídají, může být zdražení výrazné,“ soudí Vladimír Vacek ze Shellu.
Rostoucí ceny u čerpacích stanic v posledních měsících trápí také zahraniční motoristy, ale i prodejce. Například v Německu se podle mluvčího tamní centrály Aralu Detlefa Brandenburga ceny příliš nezvyšovaly, ovšem pouze za cenu ztrát provozovatelů sítí.
“Jedna ze zdejších společností DEA nabídla v březnu zvláštní slevovou kartu a vyvolala cenovou válku mezi hlavními firmami.
Výsledek je ten, že na prodeji pohonných hmot nyní všichni prodělávají. Kdyby záleželo jen na kursu dolaru a ceně ropy, musely by ceny být mnohem výše,“ tvrdí Brandenburg.
Evropští prodejci také odmítají tvrzení, že by zvyšovali své ceny jen kvůli začínající motoristické sezoně, během které poptávka řidičů po benzinu a naftě narůstá.
“Loni jsme zvyšovali ceny asi čtyřicetkrát. S dovolenými to nijak nesouvisí, to by musely být prázdniny prakticky každý týden,“ říká Brandenburg.
Také v tuzemsku neznamená podle prodejců nástup sezony automaticky růst cen. „Je to jen okrajová záležitost,“ reagoval za Shell Vacek. Na vyšší poptávku totiž společnosti mohou rychle reagovat zvýšením dovozu, navíc na tuzemském trhu je podle prodejců velká konkurence. „Kvůli sezoně u nás nikdo benzin nezdraží,“ říká Martin Král z OMV.
Kam se během léta cena benzinu a nafty vyšplhá, sice prodejci přesněji odhadovat nechtějí, shodují se však na jednom: litr naturalu už nikdy nebude za dvacet korun jako počátkem loňského roku.
“Tyto ceny existovaly v době, kdy stála ropa na světových trzích zhruba deset dolarů za barel.
Ropný kartel OPEC se však v letos březnu dohodl, že bude těžbu ropy regulovat tak, aby se cena pohybovala v rozmezí 22 až 28 dolarů za barel,“ upozornil mluvčí České rafinérské Jaroslav Růžek.
Ceny navíc ovlivňují i daně a jejich úroveň se loni rovněž zvedla. V polovině roku vzrostla spotřební daň zhruba o 1,40 koruny na litr, další zvýšení se připravuje na začátek příštího roku.