Pokud jim Krajský úřad v Hradci Králové schválí licenci na provoz, železniční a autobusové dálkové dopravě v kraji vznikne konkurence. Pro cestující to může být výhoda, neboť za cestu z Hradce do Prahy zaplatí méně než dosud.
"Dostali jsme žádost od společnosti Hotliner, k níž jsme měli sdělit stanovisko. O Student Agency zatím nic nevíme. Krajskému úřadu jsme sdělili, že s udělením licence na provoz Hotlineru souhlasíme," potvrdil Tomáš Jurček ze společnosti Oredo, která zpracovává krajskou dopravní koncepci a organizuje veřejnou železniční a autobusovou dopravu.
"Mezi Prahou a Hradcem bychom chtěli začít jezdit na podzim. Hovořit o ceně a dalších podrobnostech je předčasné," uvedl majitel společnosti Hotliner Jaromír Horký.
Dalším dopravcem, který by mohl ještě letos začít jezdit mezi Hradcem a Prahou, je společnost Student Agency. Ta měla před časem spor s libereckým krajským úřadem, který jí nejdříve odmítl udělit licenci na trasu Praha - Liberec, a také se společností ČSAD, jež měla donedávna na této trase monopol.
"Plánujeme několik nových spojů, mezi nimi i Praha - Hradec, ale až od podzimu. O licenci jsme zatím nepožádali a ani netuším, zda úřady mohou dělat podobné problémy jako v Libereci, kde se krajský úřad snažil chránit místní dopravce a nepouštět tam konkurenci," uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.
Licenci na provoz dálkové autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji uděluje krajský úřad na základě doporučení krajské společnosti Oredo. Podle jejích zástupců nelze soukromým dopravcům bránit ve vstupu na trh, pokud nejsou v souběhu s dotovanou dopravou.
"Žádný konflikt ohledně licencí se neočekává," uvedl Jurček.
V posledních letech se nabídka železničního a autobusového spojení mezi Hradcem a Prahou zvyšuje a podle Oreda by proto odjezdy autobusů měly být koordinovány s odjezdy vlaků.
"Neobáváme se, že by se kvůli konkurenci na trase Praha - Hradec rušily vlaky. Řešením by mohly pravidelné odjezdy spojů tak, aby každou půlhodinu na Prahu vyjížděl vlak nebo autobus," míní Jurček.
Podle něj se konkurenční prostředí výrazně změní po dostavbě dálnice D 11 do Hradce Králové. "V úvahu by potom připadalo vedení expresních železničních spojů přes Pardubice a jejich napojení na koridor. Tím by se doba jízdy mezi Hradcem a Prahou ještě zkrátila," dodal Jurček.