Banky se celosvětově zlepšily podle indexu zákaznické zkušenosti, nárůst byl u více než 85 procent zkoumaných zemí. Na prvním místě je Kanada a na druhém Nizozemsko. Česko si kvůli poklesu o 2,9 procentního bodu pohoršilo o jedno místo proti předchozímu roku a skončilo na třetí pozici.
Téměř dvě třetiny zákazníků (63 %) využívá podle průzkumu takzvané FinTech produkty nebo služby a mnohem pravděpodobněji odkáže přátele a rodinu na svou FinTech společnost (55 %) než na svou banku (38 %).
Do kategorie Fintech patří zpravidla nové začínající firmy, které poskytují pomocí nejmodernějších technologií finanční služby a jejich výhodou je jednoduchost, flexibilita a intuitivní ovládání. Nejsou omezené regulatorními opatřeními bankovního trhu, takže dělají změny mnohem rychleji. Rozvoj FinTech je spojený i s boomem internetových obchodů a s rozvojem platebního styku v celosvětové ekonomice.
Poskytovatelé FinTech služeb pronikají nejvýrazněji na rozvíjející se trhy a oslovují především mladší spotřebitele. Popularitu získávají zejména díky tomu, že je spotřebitelé oceňují za snadné použití (82 %), rychlý servis (81 %) a dobrý uživatelský komfort (80 %).
Nikdy nebudeme cool značka pro mladé, říká Pešková z České spořitelny |
„Neschopnost bank inovovat nabízí FinTech poskytovatelům obrovskou příležitost přilákat nové zákazníky,“ uvedl ředitel celosvětových bankovních a finančních služeb v Capgemini Anirban Bose. Banky mají možnost začít spolupracovat s těmito společnostmi, ale musí podle něj vytvořit rychlý plán reakce ještě před tím, než se v dynamicky rozvíjejícím bankovním prostředí definitivně zavře okno pro změnu.
V souvislosti s hrozbou, kterou představují FinTech společnosti pro tradičnější modely, téměř dvě třetiny vedoucích bankovních manažerů uvádí, že musí vidět FinTech organizace jako partnery. Většina rozvojových strategií bank počítá s nějakou formou spolupráce (46 %) a investic (44 %). Méně než jedna pětina uvedla, že plánují akvizice FinTech firem nebo jejich technologií.
„Ochota spolupracovat s FinTech organizacemi dokazuje, že banky nejsou připravené na bezpečnou digitální budoucnost,“ upozornil generální sekretář společnosti Efma Vincent Bastid.