Dálnice D1. Ilustrační foto

Dálnice D1. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Čeští řidiči mohou platit za dálniční známku skoro nejvíc v Unii

  • 764
Ministr dopravy Pavel Dobeš chce zdražit dálniční známku v maximální navrhované míře. Do vlády posílá variantu, která počítá s cenou roční známky 1 500 Kč. To je o tři stovky více než letos.

Česko se tím stane zemí, která má jednu z nejdražších dálničních známek v Evropě. Dražší zůstane jen v Rakousku a Maďarsku.

Ministerstvo posílá návrh do vlády. S nejvyšší cenou však počítá už i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Zdražení známek má vynést 700 milionů korun. "Na ministerstvu už jsme rozhodnuti," řekl MF DNES Dobeš. Cena se zvýší po dvou letech. O kolik podraží kupony s kratší platností než rok, zatím Dobeš neuvedl.

Celkem mají Češi zaplatit za dálniční známky 3,6 miliardy korun. Dá se však očekávat, že s vyšší cenou si někteří řidiči jejich nákup rozmyslí a dálnice budou buď objíždět, nebo po nich budou jezdit načerno.

Tři varianty

Dobeš zvažoval, že známky zdraží o 100, 200, nebo 300 korun. Nakonec vyhrála ta nejdražší varianta.

Zdražení dálničních známek ale české silnice nezachrání. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok bude chybět 12 miliard korun, dražší dálniční známka a mýto však přinesou v součtu zhruba 2,5 miliardy korun. Při cenách českých dálnic je to zhruba pět kilometrů nové dálnice.

Ministři prozatím návrh na zdražení poplatků nekomentují a nechtějí říct, zda s ním budou souhlasit. "Ještě s tímto návrhem nejsem seznámen," řekl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). "K návrhu se budu moci vyjádřit, až se s ním podrobně seznámím, což se ještě nestalo," odpovídá podobně ministr průmyslu Martin Kocourek (ODS).

Stát už dálniční známky na příští rok tiskne, stejně jako letos na nich nebude uvedena cena. Podobně jako zdraží roční kupon, budou řidiči platit víc i za krátkodobé varianty dálniční známky. Více než 1 500 korun známka stát nemůže, jinak by muselo ministerstvo měnit zákon.

Dobeš: Když nám stát přidá, známky nezdraží

Dražší bude od ledna i mýtné, nový ministr počítá s plánem svých předchůdců zvýšit ho znovu o čtvrtinu. Od září naopak zlevní autobusům. Vyšší mýto má příští rok přinést do rozpočtu další dvě miliardy korun navíc. Jenže ani ty zdaleka nestačí na chybějící peníze na stavby.

Ministr Dobeš je ochoten od zdražení ustoupit, pokud se mu podaří přesvědčit své kolegy ve vládě, aby mu do rozpočtu SFDI na příští rok přidali požadovaných 12 až 15 miliard korun. "Stále doufám, že se nám podaří peníze získat," řekl. Čas má do konce srpna, do té doby musí být už rozpočet SFDI připravený.

Podle Dobeše je škrt v rozpočtu SFDI pro stát nevýhodný. Nestihne postavit silnice a železnice, na něž jsou evropské dotace, které stát bude muset vracet. Nedostatek peněz může přinést navíc i další nepříjemnost: už teď se výrazně seškrtaly peníze na přípravu nových staveb, třeba projektování nebo výkup pozemků. Až v roce 2014 začne další program na dopravní stavby placené z EU, Česko se tak může dostat do situace, že nebude mít za co je vyčerpat.