Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na jeden lístek po celém Česku. Integrovaný tarif vznikne do tří let

  0:29aktualizováno  0:29
Českou železnici čeká do tří let průlom v oblasti jízdenek. Zatímco dosud si cestující musí pro jízdu s každým dopravcem kupovat lístek zvlášť, v budoucnu si vystačí s jedinou jízdenkou. Integrovaný tarif, který znají už lidé z cestování v rámci některých krajů, má přilákat do vlaků další lidi a současně odblokovat soutěže na provoz dálkových a regionálních vlaků.

Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Máme zpracované dvě varianty, které dáváme dohromady. Do konce roku chceme předložit materiál, který by uznávání jízdenek řešil,“ tvrdí Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Ministerská varianta počítá s tarifem, kdy by se platilo jízdné podle kilometrů, druhá studie placená z Technologické agentury České republiky uvažuje o zónovém tarifu, který cenu vypočítává podle vzdálenosti jednotlivých zón. „Výsledek bude nejspíše kombinací obou způsobů,“ dodává Neřold.

Podle Miroslava Vyky, šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě, je potřeba vytvořit systém, který bude řešit jak občasné cestující, tak pravidelné zákazníky. Cestování veřejnou dopravou by mělo být stejně jednoduché jako cestování automobilem, kdy řidič nasedne do auta, otočí klíčkem, nastartuje a jede. „Čím je tarif a nákup jízdenky složitější, tím je to větší bariéra pro veřejnou dopravu,“ podotýká Vyka. Bylo by navíc dobré tarif rozšířit také na autobusy a městskou dopravu.

Plasy - Olomouc na tři lístky

Nástup více dopravců na železnici situaci s jízdenkami značně komplikuje. Například od prosince má jezdit na trati Plzeň–Most další soukromý dopravce GW Train Regio. Pokud by cestující z Plasů chtěl jet do Olomouce, může nastat situace, kdy si bude muset koupit tři různé lístky se třemi dopravci.

Jednotná jízdenka pro více dopravců je dnes běžná v řadě krajů, v zahraničí je vzorem hlavně Švýcarsko, kde platí na vlaky, městskou dopravu, autobusy, lodě i lanovky. Ministerstvo chce zatím zůstat při zemi a plánuje jednotný tarif pouze pro vlaky.

Dopravcům se v případě zavedení tarifu budou rozpočítávat peníze podle toho, jakou část dopravy s nimi cestující pojede. Ministerstvo dopravy plánuje, že o rozúčtovací centrum by se postaralo.

O dohodě s konkurencí hovořily České dráhy už v době šéfování Dalibora Zeleného v roce 2013, zůstalo však jen u slibů. Dnes je neexistence jednotného tarifu i jedním z argumentů Českých drah, kterým napadají soutěže na rychlíky. Jeho zavedením přijde státní dopravce o jeden z hlavních argumentů pro blokaci soutěží.

České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského dlouhodobě tvrdí, že tarifní integrace musí být organizována státem, nikoliv ponechána na dopravcích. „Může být považována za kartelovou dohodu v rozporu s platnou legislativou. Jsme připraveni s ministerstvem dopravy jednat o modelu a principech této tarifní integrace,“ řekl mluvčí Českých drah.

Než začne platit jednotná jízdenka, cestující poznají už od prosince odvrácenou stranu soutěží: na zmíněné trati Plzeň–Most budou jezdit rychlíky GW Train Regio současně s vlaky Českých drah. Lidé si budou muset jízdenky kupovat pro cestu u každého dopravce zvlášť. Dráhy se na uznávání jízdenek nechtějí dohodnout právě kvůli obavám z kartelu.

Otazníky zůstávají nad komerčními produkty Českých drah, především IN kartami, které poskytují cestujícím slevu či neomezené roční cestování. Podle ministerstva je ve hře také možnost, že by vznikla švýcarská obdoba roční permanentky či karty na poloviční slevu pro všechny dopravce.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Do Ostravy za padesát. Slevy pro studenty a seniory platí i na akční jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy musejí kvůli povinným slevám pro studenty a seniory, které platí od září, ještě víc zlevnit. Přešly totiž...

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Najdete na iDNES.cz