Na jeden lístek po celém Česku. Integrovaný tarif vznikne do tří let

  0:29aktualizováno  0:29
Českou železnici čeká do tří let průlom v oblasti jízdenek. Zatímco dosud si cestující musí pro jízdu s každým dopravcem kupovat lístek zvlášť, v budoucnu si vystačí s jedinou jízdenkou. Integrovaný tarif, který znají už lidé z cestování v rámci některých krajů, má přilákat do vlaků další lidi a současně odblokovat soutěže na provoz dálkových a regionálních vlaků.

Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Máme zpracované dvě varianty, které dáváme dohromady. Do konce roku chceme předložit materiál, který by uznávání jízdenek řešil,“ tvrdí Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Ministerská varianta počítá s tarifem, kdy by se platilo jízdné podle kilometrů, druhá studie placená z Technologické agentury České republiky uvažuje o zónovém tarifu, který cenu vypočítává podle vzdálenosti jednotlivých zón. „Výsledek bude nejspíše kombinací obou způsobů,“ dodává Neřold.

Podle Miroslava Vyky, šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě, je potřeba vytvořit systém, který bude řešit jak občasné cestující, tak pravidelné zákazníky. Cestování veřejnou dopravou by mělo být stejně jednoduché jako cestování automobilem, kdy řidič nasedne do auta, otočí klíčkem, nastartuje a jede. „Čím je tarif a nákup jízdenky složitější, tím je to větší bariéra pro veřejnou dopravu,“ podotýká Vyka. Bylo by navíc dobré tarif rozšířit také na autobusy a městskou dopravu.

Plasy - Olomouc na tři lístky

Nástup více dopravců na železnici situaci s jízdenkami značně komplikuje. Například od prosince má jezdit na trati Plzeň–Most další soukromý dopravce GW Train Regio. Pokud by cestující z Plasů chtěl jet do Olomouce, může nastat situace, kdy si bude muset koupit tři různé lístky se třemi dopravci.

Jednotná jízdenka pro více dopravců je dnes běžná v řadě krajů, v zahraničí je vzorem hlavně Švýcarsko, kde platí na vlaky, městskou dopravu, autobusy, lodě i lanovky. Ministerstvo chce zatím zůstat při zemi a plánuje jednotný tarif pouze pro vlaky.

Dopravcům se v případě zavedení tarifu budou rozpočítávat peníze podle toho, jakou část dopravy s nimi cestující pojede. Ministerstvo dopravy plánuje, že o rozúčtovací centrum by se postaralo.

O dohodě s konkurencí hovořily České dráhy už v době šéfování Dalibora Zeleného v roce 2013, zůstalo však jen u slibů. Dnes je neexistence jednotného tarifu i jedním z argumentů Českých drah, kterým napadají soutěže na rychlíky. Jeho zavedením přijde státní dopravce o jeden z hlavních argumentů pro blokaci soutěží.

České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského dlouhodobě tvrdí, že tarifní integrace musí být organizována státem, nikoliv ponechána na dopravcích. „Může být považována za kartelovou dohodu v rozporu s platnou legislativou. Jsme připraveni s ministerstvem dopravy jednat o modelu a principech této tarifní integrace,“ řekl mluvčí Českých drah.

Než začne platit jednotná jízdenka, cestující poznají už od prosince odvrácenou stranu soutěží: na zmíněné trati Plzeň–Most budou jezdit rychlíky GW Train Regio současně s vlaky Českých drah. Lidé si budou muset jízdenky kupovat pro cestu u každého dopravce zvlášť. Dráhy se na uznávání jízdenek nechtějí dohodnout právě kvůli obavám z kartelu.

Otazníky zůstávají nad komerčními produkty Českých drah, především IN kartami, které poskytují cestujícím slevu či neomezené roční cestování. Podle ministerstva je ve hře také možnost, že by vznikla švýcarská obdoba roční permanentky či karty na poloviční slevu pro všechny dopravce.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Najdete na iDNES.cz