Může za to rozhodnutí příslušných krajů. Ty si totiž dopravu od Českých drah objednávají. A kraje se rozhodly šetřit.
„Není dále únosné a ekonomické ztrácet elektrickou energii i relativně kvalitní vozy v pěti- až šestivozových soupravách, když přibližně na poloviční části tratě stačí poloviční souprava,“ řekl Hospodářským novinám Jaromír Holec, který má na starosti koordinaci dopravy v Jihomoravském kraji.
Komentoval tak případ z trati Česká Třebová - Brno. Tato trať prochází územím Jihomoravského kraje a Pardubického kraje. Cestující regionálních osobních vlaků jedoucí mezi oběma kraji budou nově přestupovat v Letovicích.
Dalším podobným případem je trasa Plzeň - České Budějovice. Zde se bude muset přestupovat v Horažďovicích.
„Nejsilnější nápor cestujících je vždy z Plzně směrem na Blovice a Nepomuk a pak ty soupravy jezdí již poloprázdné a nevyužité. To znamená, že tam by mohlo dojít k určitým úsporám. S ostatními kraji k žádným změnám nedochází,“ řekl ČRo1-radiožurnálu radní Plzeňského kraje pro oblast dopravy Miroslav Jaroš.
Podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje se přestupy většiny tratí netýkají. Přestupních časy v nově vzniklých přestupních bodech by podle něj měly být minimální v rozmezí do 5 minut.
Změny v přestupech se týkají pouze osobních vlaků, nikoli rychlíků.