Vlaky přepíší na hlavních tratích rychlostní rekordy. Je to náplast za výluky

  6:34aktualizováno  6:34
Cestování na hlavních tratích v Česku bude od poloviny prosince s příchodem nového jízdního řádu rychlejší než dosud. Největší pozitivní skok čeká cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vyplývá to z finálních verzí jízdních řádů, které dokončila Správa železniční dopravní cesty a měla by je zveřejnit ještě v tomto týdnu.

Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Největší překvapení čekají cestující především na nejvytíženějších tratích. Rychlejší jízda pro ně může být částečnou náplastí za komplikace, které přináší letošní extrémně výlukový rok.

Po dokončení modernizace úseku u Úval, průjezdu Ústím nad Orlicí a olomouckého železničního uzlu se například cestování mezi Prahou a Ostravou zkrátí až o šest minut. Nejrychlejší vlaky na trati, kterými jsou pendolina Českých drah, zvládnou cestu za 2 hodiny a 53 minut, což je o šest minut méně, než v současném jízdním řádu. Z Prahy do Olomouce pak pojedou dvě hodny a pět minut. „Jde o historicky nejrychlejší spojení mezi těmito městy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský

Na trati z Prahy do Ostravy je nejlépe vidět efekt desítek miliard, které modernizace stála: ještě v roce 2005 tu tehdy nejrychlejší vlak SC Manažer jezdil 3 hodiny a 42 minut, vlaky kategorie IC/EC jezdily běžně přes čtyři hodiny. Další zrychlení by mohlo nastat ve chvíli, kdy SŽDC vyřeší pomalý úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.

Na Brno vlaky dorovnaly výhodu autobusů

Kratší dobu ve vlaku stráví lidé i na cestě mezi Prahou a Brnem. Železnici se podařilo srovnat čas s autobusy, které jezdí kratší cestou po dálnici D1. Cesta nyní potrvá 2 hodiny a 30 minut, což je o sedm minut méně než dosud.

Největší časová úspora čeká cestující na trati České Budějovice - Praha, kde některé vlaky zkrátí jízdní dobu díky dokončení další části modernizace až o deset minut. Vzdálenost mezi oběma městy urazí za 2 hodiny a 23 minut, což je čas srovnatelný s některými autobusy. Ty však v příštích letech zrychlí díky budování dalších úseků dálnice D3.

O devět minut se zkrátí cesta na Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem, o tři až dvanáct minut kratší dobu jízdy budou mít po částečném zdvoukolejnění rychlíky a spěšné vlaky z Pardubic do Hradce Králové.

Rychlejší cestování čeká díky modernizaci i cestující v mezinárodních vlacích. Cesta z Prahy do Berlína se zkrátí o 15 minut na 4 a půl hodiny. Railjet zvládne cestu z Prahy do Vídně poprvé pod čtyři hodiny, deset minut k dobru získají také vlaky do Bratislavy.

Do modernizace české železnice letos jde přes 40 miliard korun. České zrychlování je ale miniaturní oproti tomu, jak se změní doba jízdy například v Německu. Od prosince tu spustí novou vysokorychlostní trať z Lipska do Erfurtu, která zkrátí ćestování ze 75 na 45 minut. V Česku zatím SŽDC a někteří ministerští úředníci dělají vše pro to, aby se vysokorychlostní tratě nikdy nestavěly.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...



Najdete na iDNES.cz