Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestovat vlakem s rodinou může být v Česku dražší než jízda autem

  2:29aktualizováno  2:29
Čím se vyplatí cestovat, když poměříme čas, cenu a komfort - autem, nebo vlakem? Reportéři MF DNES porovnali deset různých tras. Ukázalo se, že auto většinou vítězí, pokud nemá cestující vlakem slevy. Ty se vyplatí jen při pravidelných jízdách a navíc jim málokdo rozumí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Cestu ze svého přechodného pražského bydliště k rodičům žijícím v Ústí nad Labem má Eva Drobná zmapovanou do detailů.

Vybrané trasy

Praha – Ústí nad Labem
Autem
Délka trasy: 91 km
Čas: 1 h 20 min.
Cena: 197 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 14 min.
Cena 1 dospělý: 132 (99) Kč
2 dospělí: 204 Kč
2 dospělí + 2 děti: 304 Kč

Praha - Plzeň
Autem
Délka trasy: 95 km
Čas: 1 h 25 min.
Cena: 205 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 44 min.
Cena 1 dospělý: 145 (109) Kč
2 dospělí: 218 Kč
2 dospělí + 2 děti: 364 Kč

Praha – České Budějovice
Autem
Délka trasy: 148 km
Čas: 2 h 10 min.
Cena: 320 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 42 min.
Cena 1 dospělý: 211 (159) Kč
2 dospělí: 318 Kč
2 dospělí + 2 děti: 530 Kč

Praha - Brno
Autem
Délka trasy: 205 km
Čas: 2 h 30 min.
Cena: 443 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 44 min.
Cena 1 dospělý: 314 (236) Kč
2 dospělí: 472 Kč
2 dospělí + 2 děti: 786 Kč

Praha - Ostrava
Autem
Délka trasy: 380 km
Čas: 4 h 40 min.
Cena: 820 Kč

Vlakem
Čas: 3 h 49 min.
Cena 1 dospělý: 436 (327) Kč
2 dospělí: 654 Kč
2 dospělí + 2 děti: 900* Kč

Brno - Ostrava
Autem
Délka trasy: 180 km
Čas: 2 h 30 min.
Cena: 389 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 18 min.
Cena 1 dospělý: 215 (162) Kč
2 dospělí: 324 Kč
2 dospělí + 2 děti: 526 Kč

Olomouc - Hradec Králové
Autem
Délka trasy: 141 km
Čas: 2 h
Cena: 304 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 11 min.
Cena 1 dospělý: 210 (158) Kč
2 dospělí: 316 Kč
2 dospělí + 2 děti: 526 Kč

Liberec - Karlovy Vary
Autem
Délka trasy: 220 km
Čas: 3 h 15 min.
Cena: 475 Kč

Vlakem
Čas: 4 h 20 min.
Cena 1 dospělý: 300 (225) Kč
2 dospělí: 450 Kč
2 dospělí + 2 děti: 750 Kč

Praha - Cheb
Autem
Délka trasy: 109 km
Čas: 1 h 40 min.
Cena: 235 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 52 min.
Cena 1 dospělý: 135 (102) Kč
2 dospělí: 204 Kč
2 dospělí + 2 děti: 340 Kč

Aš - Jablůnkov
Autem
Délka trasy: 605 km
Čas: 7 h 40 min.
Cena: 1 307 Kč

Vlakem
Čas: až 12 h 40 min.
Cena 1 dospělý: 728 (546) Kč
2 dospělí: 900* Kč
2 dospělí + 2 děti: 900* Kč

JAK JSME POČÍTALI?

Trasy autem byly sestavené za pomoci internetového plánovače cest

Průměrná spotřeba auta byla stanovena na 7,5 l/100 km a cena počítaného benzinu byla 28,80 Kč na jeden litr.

Cesta vlakem - Jde o běžné jízdné. V závorce je zlevněné zákaznické jízdné s předplacenou In-kartou (cena 990 korun na 3 roky). U jízdenek pro dva dospělé nebo rodinných jde o levnější skupinové jízdné. Stejně tak v trasách označených hvězdičkou Jsou nejlevnější ceny ze síťové jízdenky ČD NET.

Když zvolí vlak, vyjde ji to na 118 korun. Zase ale na cestě stráví téměř dvě hodiny, musí totiž počítat i s dopravu po obou městech. Autem se jí cesta téměř dvojnásobně prodraží. Zase však ví, že za hodinu dvacet už bude vystupovat před domem svých rodičů.

"V Praze mám městskou dopravu zadarmo, v Ústí si ale musím ještě kupovat lístky za patnáct korun. Není to tedy jen o jízdence vlakem," vypočítává studentka.

MF DNES se rozhodla srovnat, kolik stojí jízdné vlakem či autem na deseti frekventovaných trasách. Výsledkem je, že velmi záleží na konkrétní trase a na tom, kolik lidí cestuje. Ve více lidech boduje levnější auto. Ale nemusí být rychlejší.

Dilema, kterým dopravním prostředkem jet, totiž řeší čím dál víc lidí. Jízdné ve vlaku se postupně zdražuje, zatímco cena benzinu se víceméně drží na stejné úrovni. Dráhy se sice snaží nabízet řadu slev, jenže jsou tak překombinované, že se v nich lidé příliš nevyznají.

Vlaky jedou...

"Vlak je v České republice velmi oblíbený dopravní prostředek. Na každého Čecha včetně kojenců připadá sedmnáct cest vlakem za rok. Třeba na Slovensku je to jen devět cest, v Maďarsku jedenáct," hájí železnici mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"I v rámci celé Evropské unie jsme na tom dobře. Například v Nizozemsku vychází na jednoho obyvatele dvacet cest za rok," dodává.

Cena není jediným důvodem, proč se lidé rozhodují pro tu či onu variantu cestování. Ostatně i sám šéf Českých drah Petr Žaluda nedávno v rozhovoru pro MF DNES připustil, že cestující si víc stěžují na jiné věci. "Nejvíc lidem záleží na čistotě, přesnosti a službách," uvedl.

Dopravní odborníci říkají, že lidé by případně překousli i nepořádek ve vlacích nebo jejich stáří, pokud by spojů na daném úseku jezdilo dost.

"Pokud na nějaké delší trase jede jen jeden přímý spoj za celý den, tak samozřejmě spíše zvolíte cestu autem. A to i v případě, že je to dražší," říká Vít Jánoš, který přednáší na dopravní fakultě pražského Českého vysokého učení technického.

Hodně také záleží na úseku, který potřebujete vlakem nebo autem překonat. České dráhy třeba velmi sázejí na trať mezi Prahou a Ostravou, nedávno sem opět přidávaly další vlakový spoj. Dokonce vše naplánovaly tak, aby cesta s ním netrvala ani celé tři hodiny.

... auta stojí. Nebo naopak?

"Trať Praha – Ostrava je skutečně v tomto ohledu výjimečná. Pro většinu lidí je asi příjemnější sednout si do vlaku a několik hodin si třeba číst než riskovat kolony na dálnici do Brna," dodává Jánoš.

S tímto "trumfem" ostatně počítala před časem i reklamní kampaň Českých drah, která používala slogan "auta stojí, vlaky jedou". Platí to však jen někde. Například trasu mezi Prahou a Českými Budějovicemi by mělo auto ujet za dvě hodiny a pár minut.

Většinou to však trvá o dost déle kvůli různým objížďkám a kolonám. Nevede sem totiž dálnice.

Nejhorší je to v pátek odpoledne, kdy se do dopravního kolapsu můžete dostat hned na několika místech – na dálnici z Prahy, pak u Benešova, v Táboře a nakonec i v Plané nad Lužnicí.

Zároveň však každý, kdo někdy v životě cestoval vlakem, ví, že na dochvilnost českých železnic příliš spoléhat nelze.

"Některé tratě jsou i 150 let staré a prošly jen modernizací. Snažíme se je dál vylepšovat, a proto je někdy doba jízdy vlaku delší než obvykle," uvádí k tomu drážní mluvčí Šťáhlavský.

A čemu dávají přednost samotní cestující?

Ladislav Ides, Úvaly u Prahy
"Na kratší vzdálenosti, především v okolí Prahy, jezdím spíše vlakem. Je to finančně výhodné a navíc i mnohem pohodlnější, protože tu jezdí zbrusu nové klimatizované soupravy City Elefant. Na dlouhé tratě je ale vlak dost drahý, s rodinou se nám vyplatí jezdit autem."

Jana Kohoutková, Benešov
"Pravidelně jezdím z Prahy do Olomouce a pokaždé se dlouho rozhoduji, jestli vlakem, nebo autem. Samozřejmě, autem je to dražší, ale člověk má jistotu, že dojede. Za tři roky se mi dvakrát stalo, že byla dálnice neprůjezdná, vlak má zpoždění pokaždé, často i hodinu."

Lenka Vanduchová, Praha
"Domů na Moravu jezdím vlakem, jen když nechvátám, chci si dočíst knížku nebo dodělat práci na notebooku. Ve chvíli, kdy cestujeme dva, jedeme autem – je to levnější a rychlejší. Navíc mě štve, že z vlaků mizejí jídelní vozy. Při čtyřhodinové jízdě je docela nepříjemné, když nemáte kam zajít na kávu nebo na oběd."

Michal Novák, Přerov
"Jezdím často do Prahy a mám na výběr dálnici D1 nebo železniční koridor. Dřív jsem jezdil skoro pořád autem, ale na dálnici se čím dál častěji spíš stojí než jede. Poslední dobou proto jezdím hodně vlakem, koridor už je z velké části dokončený, takže občasná zpoždění nejsou až tak hrozná."

Štěpán Pavlíček, Praha
"Na trasách, o kterých vím, že jsou na nich časté zácpy, volím raději vlak. Rozhodující je pro mě rychlost a spolehlivost spojení, na
cenu tolik nekoukám."

čtěte: Být v Pendolinu s miminkem, dám řediteli drah přes pysk





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.