Pokud by se plány cestovek splnily, obchodníci a hoteliéři by to jen uvítali. Rusové totiž v Česku pobývají déle než ostatní cizinci a také zde utrácejí více peněz.
"TUI loni do Česka ve spolupráci s námi přivezla téměř dvacet tisíc turistů z Ruska a deset tisíc z Ukrajiny. Letos chceme do Česka přivézt až padesát tisíc Rusů a dvacet tisíc Ukrajinců, což by bylo celkem více než dvakrát tolik turistů co loni," řekl iDNES.cz generální ředitel Stefftour Mustafa Türk. Minimálně však podle něj TUI přiveze přes jejich kancelář 45 tisíc turistů z Východu, což by bylo o polovinu více než loni.
Země/Rok | 2010 | 2011 | 2012* | Změna v % (2012/2011)** |
1. Německo | 1 348 482 | 1 386 976 | 1 092 583 | 3,5 |
2. Rusko | 414 671 | 559 021 | 522 930 | 24,8 |
3. Polsko | 350 637 | 371 127 | 315 561 | 2,6 |
4. Slovensko | 307 192 | 344 101 | 293 612 | 13,7 |
5. Itálie | 332 551 | 337 645 | 276 096 | 6,5 |
... | ||||
15. Ukrajina | 104 060 | 109 439 | 92 089 | 9,1 |
Zdroj: CzechTourism, ČSÚ; Poznámka * = leden až září 2012, ** = změna za období leden až září 2011 a leden až září 2012 |
Podle Mojmíra Mikuly, který pracuje v moskevské kanceláři státní agentury CzechTourism, je maximální cíl cestovky značně nadsazený, zhruba poloviční nárůst však podle něj částečně realistický je. "TUI má v Rusku velmi dobré jméno a Česko jako destinace také. Zájem Rusů o naši republiku je na vrcholu a roste dvojciferným tempem, a pokud se nám podaří je kromě Prahy a Karlových Varů nalákat i do dalších regionů, můžeme slibný nárůst udržet i v dalších letech," uvedl Mikula.
CzechTourism tak chce Rusy k návštěvě dalších tuzemských regionů nalákat například tím, že jim v reklamách a přes sociální sítě bude prezentovat Liberecko jako rodiště Ferdinanda Porscheho (slavný konstruktér se narodil ve Vratislavicích nad Nisou) či zakladatele bižuterního gigantu Daniela Swarovského (narodil se v Jiřetíně pod Bukovou).
Vzhledem k tomu, že Rusové podle společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům ze zemí mimo EU, nakupují v Česku sklo a šperky hned po oblečení nejraději, mohl by odkaz na zakladatele podniku Swarovski zabrat.
Rusové se cítí v Česku dobře a spokojeně utrácejí
Rusové podle Mikuly oceňují v Česku vstřícné jednání. Podle průzkumu agentury z roku 2011 jeli do Čech hlavně kvůli architektuře, když se vraceli, uváděli, že nejvíc se jim líbilo vlídné chování lidí a pak teprve je nadchly památky. "Ano, Rusové si velmi pochvalují úroveň zdejších služeb, pak zde rádi nakupují a vyhovuje jim poloha Česka vůči Vídni, Berlínu či Budapešti a také se jim líbí, že například pětihvězdičkové hotely jsou až o polovinu levnější než v jiných sousedních státech," doplňuje Türk důvody zájmu Rusů o Česko.
Nákupy cizincůPrůměrná hodnota nákupu v roce 2012: Podíly na celkových nákupech: Zdroj: Global Blue. Procenta představují podíl na celkových nákupech přes Tax Free v roce 2012. |
"Ruská klientela je zajímavá a představuje dobrý potenciál. Tráví zde delší dobu a utrácí víc než řada jiných turistů, takže pokud jich navštíví Česko víc než loni, bude to jen dobře. Potenciál však představují také Japonci, Španělé, Američané, Němci, Rakušané a Britové," říká prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.
Rusové nocují v Česku podle Türka v průměru sedm dní, což je více než dvakrát tolik, než činí průměr strávených nocí všech cizinců dle čísel Českého statistického úřadu. Podle údajů za třetí čtvrtletí 2012 v Česku cizinci pobývali v průměru 2,9 noci.
Také průměrné útraty Rusů za jeden nákup jsou podle Global Blue vyšší, než je průměrný nákup všech turistů ze 197 zemí mimo EU, kteří loni navštívili Česko. Zatímco Rusové utratí přes 6 400 Kč, průměrný cizinec zde zanechá za jeden nákup necelých 5 800 Kč.