Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Cestovka TUI chce posílit v Česku. Chystá invazi tisíců ruských turistů

  • 44
Ruská odnož největší evropské cestovní kanceláře TUI chce posílit svůj byznys v Česku. Do Prahy chce letos přivézt až desítky tisíc nových turistů z Ruska a Ukrajiny. Vyplývá to z pozvánky na čtvrteční mítink TUI a jejího největšího tuzemského partnera - cestovky Stefftour.

Pokud by se plány cestovek splnily, obchodníci a hoteliéři by to jen uvítali. Rusové totiž v Česku pobývají déle než ostatní cizinci a také zde utrácejí více peněz.

"TUI loni do Česka ve spolupráci s námi přivezla téměř dvacet tisíc turistů z Ruska a deset tisíc z Ukrajiny. Letos chceme do Česka přivézt až padesát tisíc Rusů a dvacet tisíc Ukrajinců, což by bylo celkem více než dvakrát tolik turistů co loni," řekl iDNES.cz generální ředitel Stefftour Mustafa Türk. Minimálně však podle něj TUI přiveze přes jejich kancelář 45 tisíc turistů z Východu, což by bylo o polovinu více než loni.

Návštěvnost cizinců v ČR
Země/Rok201020112012*Změna v % (2012/2011)**
1. Německo1 348 4821 386 9761 092 5833,5
2. Rusko414 671559 021522 93024,8
3. Polsko350 637371 127315 5612,6
4. Slovensko307 192344 101293 61213,7
5. Itálie332 551337 645276 0966,5
...
15. Ukrajina104 060109 43992 0899,1
Zdroj: CzechTourism, ČSÚ; Poznámka * = leden až září 2012, ** = změna za období leden až září 2011 a leden až září 2012

Podle Mojmíra Mikuly, který pracuje v moskevské kanceláři státní agentury CzechTourism, je maximální cíl cestovky značně nadsazený, zhruba poloviční nárůst však podle něj částečně realistický je. "TUI má v Rusku velmi dobré jméno a Česko jako destinace také. Zájem Rusů o naši republiku je na vrcholu a roste dvojciferným tempem, a pokud se nám podaří je kromě Prahy a Karlových Varů nalákat i do dalších regionů, můžeme slibný nárůst udržet i v dalších letech," uvedl Mikula.

CzechTourism tak chce Rusy k návštěvě dalších tuzemských regionů nalákat například tím, že jim v reklamách a přes sociální sítě bude prezentovat Liberecko jako rodiště Ferdinanda Porscheho (slavný konstruktér se narodil ve Vratislavicích nad Nisou) či zakladatele bižuterního gigantu Daniela Swarovského (narodil se v Jiřetíně pod Bukovou).

Vzhledem k tomu, že Rusové podle společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům ze zemí mimo EU, nakupují v Česku sklo a šperky hned po oblečení nejraději, mohl by odkaz na zakladatele podniku Swarovski zabrat.

Rusové se cítí v Česku dobře a spokojeně utrácejí

Rusové podle Mikuly oceňují v Česku vstřícné jednání. Podle průzkumu agentury z roku 2011 jeli do Čech hlavně kvůli architektuře, když se vraceli, uváděli, že nejvíc se jim líbilo vlídné chování lidí a pak teprve je nadchly památky. "Ano, Rusové si velmi pochvalují úroveň zdejších služeb, pak zde rádi nakupují a vyhovuje jim poloha Česka vůči Vídni, Berlínu či Budapešti a také se jim líbí, že například pětihvězdičkové hotely jsou až o polovinu levnější než v jiných sousedních státech," doplňuje Türk důvody zájmu Rusů o Česko.

Nákupy cizinců

Průměrná hodnota nákupu v roce 2012:
Číňané - 13 964; Američané - 8 800 Kč; Japonci - 7 151 Kč; Ukrajinci - 7 038 Kč; Rusové - 6 434 Kč; Průměr - 5 776 Kč

Podíly na celkových nákupech:
Rusové - 49 %; Číňané - 9,7 %; Američané - 2,92 %; Ukrajinci - 2,77 %; Japonci - 2,09 %

Zdroj: Global Blue. Procenta představují podíl na celkových nákupech přes Tax Free v roce 2012.

"Ruská klientela je zajímavá a představuje dobrý potenciál. Tráví zde delší dobu a utrácí víc než řada jiných turistů, takže pokud jich navštíví Česko víc než loni, bude to jen dobře. Potenciál však představují také Japonci, Španělé, Američané, Němci, Rakušané a Britové," říká prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.

Rusové nocují v Česku podle Türka v průměru sedm dní, což je více než dvakrát tolik, než činí průměr strávených nocí všech cizinců dle čísel Českého statistického úřadu. Podle údajů za třetí čtvrtletí 2012 v Česku cizinci pobývali v průměru 2,9 noci.

Také průměrné útraty Rusů za jeden nákup jsou podle Global Blue vyšší, než je průměrný nákup všech turistů ze 197 zemí mimo EU, kteří loni navštívili Česko. Zatímco Rusové utratí přes 6 400 Kč, průměrný cizinec zde zanechá za jeden nákup necelých 5 800 Kč.