Cestovkám ubývají mladí klienti. Dovolené zařizují přes internet

  2:43aktualizováno  2:43
Cestovní kanceláře po celém světě začínají řešit problém, který může za pár let silně ohrozit jejich podnikání. S nástupem internetu a levných aerolinií čím dál více především mladších ročníků zjišťuje, že na zařízení dovolené nepotřebují žádnou cestovní kancelář.
Propad v počtu mladších klientů dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Ilustrační foto.

Propad v počtu mladších klientů dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Cestovky však mohou zachránit senioři, kteří mají o jejich služby stále větší zájem.

Propad v počtu mladších lidí dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Například podle Petra Chylíka ze společnosti last.cz tvořili lidé od 18 do 35 let ještě před čtyřmi lety čtyřicet procent všech klientů, letos už to je jen slabě přes třicet procent.

Roste naopak podíl starších klientů. Podobné statistiky vede i invia.cz. "Je tam zcela zřejmý úbytek v kategorii do třiceti let," podotkl Tůma.

Úbytek potvrzují i šéfové některých cestovek. "Většina cestovek sice tvrdí, že to problém není, ale bohužel tomu tak je. I když meziročně rosteme o třicet procent, pociťuji, že spousta lidí už cestuje sama a průměrný věk klientů nám roste," říká Tomáš Cikán, šéf cestovní kanceláře Eso Travel.

České cestovky zatím těží z růstu životní úrovně a tím pádem i nárůstu počtu svých klientů. Nemusí proto úbytek mladších ročníků příliš analyzovat – velcí hráči na trhu navíc většinou tvrdí, že se jich problém s úbytkem mladých netýká.

"Dokážeme velmi výrazně cenově konkurovat i v oblasti nízkonákladových letenek," říká Stanislav Zíma z Exim Tours. Pokles zájmu mladých ročníků odmítá i Pavlína Pešová z Firo Tour. "I mladší ocení zkušeného průvodce. Z navštíveného místa si tak odnesou daleko více poznatků a zážitků, než by zvládli při individuální cestě," míní Pešová.

Podle Tomia Okamury ze společnosti Miki Travel, která se zabývá "dovozem" japonských turistů, se "útěk mladých" nedá vrátit.

"V Japonsku je to velký problém. Zatímco v roce 1964 cestovalo zhruba 45 % Japonců ve skupinách, v roce 2004 jelo už 85 % Japonců na dovolenou individuálně," říká Okamura.

V Česku si podle průzkumu firmy Mag Consulting plánuje zahraniční dovolenou individuálně 61 % lidí, nepatrně více než před rokem. Nízkonákladové společnosti, především SkyEurope a SmartWings, letos nabídly z Prahy více než deset nových středomořských destinací. 

Při troše štěstí se dala letenka k moři sehnat za tři tisíce korun včetně tax. To je pro řadu lidí dostatečně nízká cena, aby přemýšleli o dovolené bez cestovek.

"Letíme letos poprvé sami, vše máme zařízené přes internet. Nemám pocit, že by to bylo dražší. Půjčíme si auto a projedeme si Španělsko i s dětmi," říká Michal Kotas z Liberce.

Mladí lidé dosud využívají cestovky hlavně při cestách na poslední chvíli nebo na dovolenou s dětmi, kdy se obávají individuálních přesunů či nechtějí ztrácet čas zařizováním. Nebo při aktivní dovolené, kdy cestovní kanceláře nabízejí například převoz kola, což si sami nemohou zařídit.

Do řady zemí se navíc levněji individuálně dostat nedá kvůli levným charterovým letenkám a drahým pravidelným linkám. To platí třeba o Egyptě, Tunisku nebo Turecku. Některé exotické země jsou navíc bez cestovní kanceláře jen složitě přístupné, například Libye.

Kromě padajících cen a internetu ale hraje proti cestovkám i další fakt: mladší lidé už nemají často takový problém s jazykovou bariérou jako rodiče. Na druhou stranu, pokud dojde k pádu některých nízkonákladových společností, což se zdá kvůli drahé ropě jako nevyhnutelné, cestovky rázem přijdou o konkurenci.

"Vyhynutí klientům nehrozí, jen se cestovky přizpůsobí jako každé jiné podnikání potřebám zákazníků," míní Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. V praxi to znamená, že čím dál častěji budou muset cestovky nabízet více služeb než dosud.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Zdravě se mohou stravovat i psi. Firmy jim vyvařují z čerstvých surovin

Pražská firma Mixáno vyrábí čerstvé krmivo bez konzervantů pro psy.

Doby, kdy lidé krmili své mazlíčky zbytky od stolu a levnými granulemi, jsou pryč. Za čerstvé a kvalitní suroviny pro...

Aukce unikátních láhví Pilsner Urquell vynesla rekordních 2 759 988 korun

Láhve zdobí i skleněná pečeť kvality Pilsner Urquell.

Tradiční vánoční charitativní aukce na portálu iDNES.cz vynesla dva a tři čtvrtě milionu korun pro handicapované....

Najdete na iDNES.cz