Cestovky však mohou zachránit senioři, kteří mají o jejich služby stále větší zájem.
Propad v počtu mladších lidí dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Například podle Petra Chylíka ze společnosti last.cz tvořili lidé od 18 do 35 let ještě před čtyřmi lety čtyřicet procent všech klientů, letos už to je jen slabě přes třicet procent.
Roste naopak podíl starších klientů. Podobné statistiky vede i invia.cz. "Je tam zcela zřejmý úbytek v kategorii do třiceti let," podotkl Tůma.
Úbytek potvrzují i šéfové některých cestovek. "Většina cestovek sice tvrdí, že to problém není, ale bohužel tomu tak je. I když meziročně rosteme o třicet procent, pociťuji, že spousta lidí už cestuje sama a průměrný věk klientů nám roste," říká Tomáš Cikán, šéf cestovní kanceláře Eso Travel.
České cestovky zatím těží z růstu životní úrovně a tím pádem i nárůstu počtu svých klientů. Nemusí proto úbytek mladších ročníků příliš analyzovat – velcí hráči na trhu navíc většinou tvrdí, že se jich problém s úbytkem mladých netýká.
"Dokážeme velmi výrazně cenově konkurovat i v oblasti nízkonákladových letenek," říká Stanislav Zíma z Exim Tours. Pokles zájmu mladých ročníků odmítá i Pavlína Pešová z Firo Tour. "I mladší ocení zkušeného průvodce. Z navštíveného místa si tak odnesou daleko více poznatků a zážitků, než by zvládli při individuální cestě," míní Pešová.
Podle Tomia Okamury ze společnosti Miki Travel, která se zabývá "dovozem" japonských turistů, se "útěk mladých" nedá vrátit.
"V Japonsku je to velký problém. Zatímco v roce 1964 cestovalo zhruba 45 % Japonců ve skupinách, v roce 2004 jelo už 85 % Japonců na dovolenou individuálně," říká Okamura.
V Česku si podle průzkumu firmy Mag Consulting plánuje zahraniční dovolenou individuálně 61 % lidí, nepatrně více než před rokem. Nízkonákladové společnosti, především SkyEurope a SmartWings, letos nabídly z Prahy více než deset nových středomořských destinací.
Při troše štěstí se dala letenka k moři sehnat za tři tisíce korun včetně tax. To je pro řadu lidí dostatečně nízká cena, aby přemýšleli o dovolené bez cestovek.
"Letíme letos poprvé sami, vše máme zařízené přes internet. Nemám pocit, že by to bylo dražší. Půjčíme si auto a projedeme si Španělsko i s dětmi," říká Michal Kotas z Liberce.
Mladí lidé dosud využívají cestovky hlavně při cestách na poslední chvíli nebo na dovolenou s dětmi, kdy se obávají individuálních přesunů či nechtějí ztrácet čas zařizováním. Nebo při aktivní dovolené, kdy cestovní kanceláře nabízejí například převoz kola, což si sami nemohou zařídit.
Do řady zemí se navíc levněji individuálně dostat nedá kvůli levným charterovým letenkám a drahým pravidelným linkám. To platí třeba o Egyptě, Tunisku nebo Turecku. Některé exotické země jsou navíc bez cestovní kanceláře jen složitě přístupné, například Libye.
Kromě padajících cen a internetu ale hraje proti cestovkám i další fakt: mladší lidé už nemají často takový problém s jazykovou bariérou jako rodiče. Na druhou stranu, pokud dojde k pádu některých nízkonákladových společností, což se zdá kvůli drahé ropě jako nevyhnutelné, cestovky rázem přijdou o konkurenci.
"Vyhynutí klientům nehrozí, jen se cestovky přizpůsobí jako každé jiné podnikání potřebám zákazníků," míní Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. V praxi to znamená, že čím dál častěji budou muset cestovky nabízet více služeb než dosud.