Cestovkám ubývají mladí klienti. Dovolené zařizují přes internet

  2:43aktualizováno  2:43
Cestovní kanceláře po celém světě začínají řešit problém, který může za pár let silně ohrozit jejich podnikání. S nástupem internetu a levných aerolinií čím dál více především mladších ročníků zjišťuje, že na zařízení dovolené nepotřebují žádnou cestovní kancelář.
Propad v počtu mladších klientů dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Ilustrační foto.

Propad v počtu mladších klientů dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Cestovky však mohou zachránit senioři, kteří mají o jejich služby stále větší zájem.

Propad v počtu mladších lidí dokazují i data od cestovních agentur, které prodávají zájezdy od více cestovních kanceláří najednou. Například podle Petra Chylíka ze společnosti last.cz tvořili lidé od 18 do 35 let ještě před čtyřmi lety čtyřicet procent všech klientů, letos už to je jen slabě přes třicet procent.

Roste naopak podíl starších klientů. Podobné statistiky vede i invia.cz. "Je tam zcela zřejmý úbytek v kategorii do třiceti let," podotkl Tůma.

Úbytek potvrzují i šéfové některých cestovek. "Většina cestovek sice tvrdí, že to problém není, ale bohužel tomu tak je. I když meziročně rosteme o třicet procent, pociťuji, že spousta lidí už cestuje sama a průměrný věk klientů nám roste," říká Tomáš Cikán, šéf cestovní kanceláře Eso Travel.

České cestovky zatím těží z růstu životní úrovně a tím pádem i nárůstu počtu svých klientů. Nemusí proto úbytek mladších ročníků příliš analyzovat – velcí hráči na trhu navíc většinou tvrdí, že se jich problém s úbytkem mladých netýká.

"Dokážeme velmi výrazně cenově konkurovat i v oblasti nízkonákladových letenek," říká Stanislav Zíma z Exim Tours. Pokles zájmu mladých ročníků odmítá i Pavlína Pešová z Firo Tour. "I mladší ocení zkušeného průvodce. Z navštíveného místa si tak odnesou daleko více poznatků a zážitků, než by zvládli při individuální cestě," míní Pešová.

Podle Tomia Okamury ze společnosti Miki Travel, která se zabývá "dovozem" japonských turistů, se "útěk mladých" nedá vrátit.

"V Japonsku je to velký problém. Zatímco v roce 1964 cestovalo zhruba 45 % Japonců ve skupinách, v roce 2004 jelo už 85 % Japonců na dovolenou individuálně," říká Okamura.

V Česku si podle průzkumu firmy Mag Consulting plánuje zahraniční dovolenou individuálně 61 % lidí, nepatrně více než před rokem. Nízkonákladové společnosti, především SkyEurope a SmartWings, letos nabídly z Prahy více než deset nových středomořských destinací. 

Při troše štěstí se dala letenka k moři sehnat za tři tisíce korun včetně tax. To je pro řadu lidí dostatečně nízká cena, aby přemýšleli o dovolené bez cestovek.

"Letíme letos poprvé sami, vše máme zařízené přes internet. Nemám pocit, že by to bylo dražší. Půjčíme si auto a projedeme si Španělsko i s dětmi," říká Michal Kotas z Liberce.

Mladí lidé dosud využívají cestovky hlavně při cestách na poslední chvíli nebo na dovolenou s dětmi, kdy se obávají individuálních přesunů či nechtějí ztrácet čas zařizováním. Nebo při aktivní dovolené, kdy cestovní kanceláře nabízejí například převoz kola, což si sami nemohou zařídit.

Do řady zemí se navíc levněji individuálně dostat nedá kvůli levným charterovým letenkám a drahým pravidelným linkám. To platí třeba o Egyptě, Tunisku nebo Turecku. Některé exotické země jsou navíc bez cestovní kanceláře jen složitě přístupné, například Libye.

Kromě padajících cen a internetu ale hraje proti cestovkám i další fakt: mladší lidé už nemají často takový problém s jazykovou bariérou jako rodiče. Na druhou stranu, pokud dojde k pádu některých nízkonákladových společností, což se zdá kvůli drahé ropě jako nevyhnutelné, cestovky rázem přijdou o konkurenci.

"Vyhynutí klientům nehrozí, jen se cestovky přizpůsobí jako každé jiné podnikání potřebám zákazníků," míní Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. V praxi to znamená, že čím dál častěji budou muset cestovky nabízet více služeb než dosud.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Šedé agentury práce mají v hrsti sto tisíc lidí, varuje Grafton

Ilustrační snímek

Více než statisícová levná námezdní síla se v Česku nachází v područí takzvaných „šedých agentur“ práce. Firmy, které...

Elektrokoloběžek v Praze možná přibude, magistrát jedná s další firmou

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

V Praze chce sdílené elektrické koloběžky provozovat kromě americké společnosti Lime i další firma. Ve čtvrtek to...



Najdete na iDNES.cz