Pokud si například koupíte zpáteční letenku společnosti SmartWings z Prahy do Heraklionu na Krétě, zaplatíte na letištních taxách 856 korun. Při koupi zájezdu nebo samotné letenky od Čedoku poletíte tím samým letem, ale za tutéž službu cestovní kancelář naúčtuje 2 050 korun.
Přirážky mají i jiné cestovky, Čedok však v tomto konkrétním případě českému trhu vévodí.
Speciální příplatek za služby hostesek
"Jsou v tom zahrnuty například služby hostesek na letišti, rozdíl může být způsoben i kurzem koruny," vysvětluje téměř trojnásobné navýšení mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha. Avšak o jaké služby jde, neupřesnil. Podle něj je důležitá celková cena letenky. "Naším cílem je co nejlepší cena pro klienty," dodal Brejcha.
Podobné je to u většiny jiných destinací, které cestovky nabízejí. Letištní poplatky z Prahy do evropských měst a zpět přitom podle webu Českých aerolinií dosahují maximálně 1 300 korun. "Cestovním kancelářím účtujeme přesně tutéž částku, jakou po nás požadují letiště. Nic si na této položce nepřirážíme," uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
U většiny velkých cestovních kanceláří přitom výše poplatků začíná až na 1 400 korunách. Zajímavé je i to, že do většiny destinací se platí stejná částka, i když se výše tax podle letišť liší. "Ta cena je zprůměrovaná," říká Stanislav Zíma z Exim Tours.
Jak se v Exim Tours dostali k průměru 1 990 korun, když poplatky po Evropě nepřesahují 1 300 Kč, však už neuvedl. Exim se však může hájit tím, že pod letištními taxami má schované i "pozemní služby", jako například dopravu osob.
Jiné cestovky rozlišují, zda prodávají samotnou letenku, nebo kompletní zájezd. U CK Fischer jsou poplatky u samotné letenky o několik set korun levnější. "V případě zájezdů je pod touto cenou i transfer do hotelu a zpět na letiště," vysvětlil mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. Podle něj je navíc v ceně letištních tax i bezpečnostní připojištění účtované dopravcem.
Někteří lidé výši tax zkoumají
Cestovky využívají toho, že lidé příliš strukturu poplatků nezkoumají a zaplatí je. Zvláště když jsou u většiny cestovek podobné. I když podle prodejců zájezdů přibývá lidí, kterým se výše tax nelíbí a zkoumají ji.
"Lidi ten poplatek nemají rádi, navíc si myslí, že si ho vymýšlíme my," říká Pavel Zíka z agentury jedu.cz. Agenturám se poplatky také nelíbí: provize od cestovních kanceláří dostávají jen za základní cenu zájezdu, nikoliv za kompletní.
Lidé z cestovních kanceláří však odmítají, že by si tím navyšovali zisk. "Navyšovat si zisk na taxách si nikdo na českém trhu vzhledem ke konkurenci netroufne," míní Zíma.
Cestovky hájí i Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Účtování rozdílných částek za stejnou službu různým klientům je zcela v souladu s platnou legislativou. Firmy mají právo rozlišovat své jednotlivé klienty i produkty na základě svých zvolených marketingových strategií a plánů," tvrdí Okamura.
Hra s letištními poplatky není jedinou fintou českých cestovek. Velmi záhadná je i výše palivových příplatků. Ta rostla v posledních letech podstatně rychleji než cena ropy přepočítaná na koruny. Konec těchto praktik by mohl přinést až nový zákon o cenách, který se chystá do vlády. Má přikázat cestovním kancelářím, aby ukazovaly od začátku plnou cenu zájezdu.