Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestovky: Klienti, doplaťte!

  1:00aktualizováno  1:00
K lyžařskému zájezdu do Alp, který si s předstihem Tomáš Zakál koupil u brněnské cestovní kanceláře Pux, musel v lednu, měsíc před odjezdem, připlatit dalších pět set korun. Důvod: koruna oslabila k euru.
Lyžování v Alpách vás přijde kvůli slabé koruně dráž.

Lyžování v Alpách vás přijde kvůli slabé koruně dráž. | foto: Profimedia.cz

V době propadu kurzu koruny začínají organizátoři zahraničních zájezdů využívat svého práva navýšit cenu, pokud se kurz významně pohne v jejich neprospěch.

"Podobným způsobem zdražily téměř všechny cestovní kanceláře, nejsme tedy černou ovcí," píše firma v dopise klientům. O doplatek na základě smlouvy požádala asi tisícovku klientů. "Nelíbilo se jim to, ale problémy jsme s tím neměli," uvedl spolumajitel Puxu Tomáš Hložánek.

Pokud by naopak došlo k posílení koruny, klient žádný právní nárok na vrácení části peněz nemá. Některé cestovky se však snaží přidávat například služby nebo výlety zdarma nebo slevu při příštím nákupu.

Zvýšení musí být ve smlouvě

"Zákazník a cestovní kancelář si mohou ze zákona v cestovní smlouvě sjednat, že cestovní kancelář je oprávněna jednostranně zvýšit cenu zájezdu. Zároveň se tam musí přesně stanovit způsob, jak se zvýšení ceny spočítá," říká Barbora Mokrošová z advokátní firmy Peterka & Partners. Loni v létě toho řada cestovek využila, když stouply palivové příplatky.

Ačkoliv tuto klauzuli mají ve smlouvě téměř všechny cestovky, dodatečné zdražování bývá až nejzazší variantou. Její chvíle teď zřejmě nastává.

"Řada cestovních kanceláří uvažuje, že pokud by se kurz přehoupl přes 30 korun za euro, přikročí k dodatečným výběrům peněz," je přesvědčen Tomio Okamura, šéf Asociace českých cestovních kanceláří (AČCK).

Podle analytika Petra Sklenáře ze společnosti Atlantik by měla slabá česká měna kolem 27 korun za euro přetrvávat až do poloviny roku. Teprve pak by se mohla vrátit k dlouhodobému trendu a opět posilovat.

Cestovky si nasmlouvávají kapacity až s ročním předstihem. Ty, které si domluvily ubytování v zahraničních hotelích loni v létě při kurzu kolem 23 Kč za euro, mají dnes, kdy je euro o pět korun dražší, vážné problémy.

Část cestovek však nechce své klienty rozladit a od dodatečného zdražování raději upouštějí. "Počítali jsme s tím, že koruna nemůže udržet svou sílu," říká Jan Papež, ředitel CK Marco-Polo. Zahraniční hotely a další dodavatelé služeb vyšli jeho firmě vstříc a nabídli slevy, které částečně vykompenzovaly slabou korunu.

Mnoho cestovních kanceláří se nicméně od března chystá kvůli slabé koruně zdražit dosud neprodané zájezdy – například cestovky Exim Tours a Fischer avizovaly zdražení až o deset procent. 

Kdy můžete doplácet

– Když vzrostou ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot
– Zvýší se poplatky spojené s dopravou zahrnuté v ceně zájezdu
– Když koruna oslabí oproti kurzu použitému pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10 %

Dodatek o zdražení musí být ve smlouvě podepsané klientem. Ve smlouvě musí být také stanoveno, jakým způsobem k případnému navýšení ceny dojde.
Písemné oznámení o zvýšení ceny musí být klientovi odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Máslo (ilustrační snímek)
Z marží másla mají řetězce polovinu, ministerstvo kontrolu cen vítá

Máslo do Vánoc ještě zdraží, ale pomaleji než dosud. Za rok jeho cena stoupla o 45 procent. Podle dokumentu ministerstva zemědělství o vývoji trhu s mléčnými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká manažer z COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.