Lyžování v Alpách vás přijde kvůli slabé koruně dráž.

Lyžování v Alpách vás přijde kvůli slabé koruně dráž. | foto: Profimedia.cz

Cestovky: Klienti, doplaťte!

  • 37
K lyžařskému zájezdu do Alp, který si s předstihem Tomáš Zakál koupil u brněnské cestovní kanceláře Pux, musel v lednu, měsíc před odjezdem, připlatit dalších pět set korun. Důvod: koruna oslabila k euru.

V době propadu kurzu koruny začínají organizátoři zahraničních zájezdů využívat svého práva navýšit cenu, pokud se kurz významně pohne v jejich neprospěch.

"Podobným způsobem zdražily téměř všechny cestovní kanceláře, nejsme tedy černou ovcí," píše firma v dopise klientům. O doplatek na základě smlouvy požádala asi tisícovku klientů. "Nelíbilo se jim to, ale problémy jsme s tím neměli," uvedl spolumajitel Puxu Tomáš Hložánek.

Pokud by naopak došlo k posílení koruny, klient žádný právní nárok na vrácení části peněz nemá. Některé cestovky se však snaží přidávat například služby nebo výlety zdarma nebo slevu při příštím nákupu.

Zvýšení musí být ve smlouvě

"Zákazník a cestovní kancelář si mohou ze zákona v cestovní smlouvě sjednat, že cestovní kancelář je oprávněna jednostranně zvýšit cenu zájezdu. Zároveň se tam musí přesně stanovit způsob, jak se zvýšení ceny spočítá," říká Barbora Mokrošová z advokátní firmy Peterka & Partners. Loni v létě toho řada cestovek využila, když stouply palivové příplatky.

Ačkoliv tuto klauzuli mají ve smlouvě téměř všechny cestovky, dodatečné zdražování bývá až nejzazší variantou. Její chvíle teď zřejmě nastává.

"Řada cestovních kanceláří uvažuje, že pokud by se kurz přehoupl přes 30 korun za euro, přikročí k dodatečným výběrům peněz," je přesvědčen Tomio Okamura, šéf Asociace českých cestovních kanceláří (AČCK).

Podle analytika Petra Sklenáře ze společnosti Atlantik by měla slabá česká měna kolem 27 korun za euro přetrvávat až do poloviny roku. Teprve pak by se mohla vrátit k dlouhodobému trendu a opět posilovat.

Cestovky si nasmlouvávají kapacity až s ročním předstihem. Ty, které si domluvily ubytování v zahraničních hotelích loni v létě při kurzu kolem 23 Kč za euro, mají dnes, kdy je euro o pět korun dražší, vážné problémy.

Část cestovek však nechce své klienty rozladit a od dodatečného zdražování raději upouštějí. "Počítali jsme s tím, že koruna nemůže udržet svou sílu," říká Jan Papež, ředitel CK Marco-Polo. Zahraniční hotely a další dodavatelé služeb vyšli jeho firmě vstříc a nabídli slevy, které částečně vykompenzovaly slabou korunu.

Mnoho cestovních kanceláří se nicméně od března chystá kvůli slabé koruně zdražit dosud neprodané zájezdy – například cestovky Exim Tours a Fischer avizovaly zdražení až o deset procent. 

Kdy můžete doplácet

– Když vzrostou ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot
– Zvýší se poplatky spojené s dopravou zahrnuté v ceně zájezdu
– Když koruna oslabí oproti kurzu použitému pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10 %

Dodatek o zdražení musí být ve smlouvě podepsané klientem. Ve smlouvě musí být také stanoveno, jakým způsobem k případnému navýšení ceny dojde.
Písemné oznámení o zvýšení ceny musí být klientovi odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu.