Cestovky opět klamou. Některé stále nabízejí zájezdy bez příplatků

  2:45aktualizováno  2:45
Boj o klienty jedoucí na letní dovolenou se mezi českými cestovkami přiostřuje. Některé středně velké cestovní kanceláře začínají ve svých tištěných reklamních kampaních klamat o cenách svých zájezdů. Uvádějí totiž pouze základní ceny bez dalších příplatků.
Na trhu však existují i cestovní kanceláře, které plné ceny již inzerují, i když ne všude. Ilustrační foto.

Na trhu však existují i cestovní kanceláře, které plné ceny již inzerují, i když ne všude. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

O jejich existenci či výši však v inzerátech vůbec neinformují, a porušují tak zákon.

Problém se týká například cestovních kanceláří Blue Style, Kovotour Plus nebo World travel.

"Jsou to velmi klamavé praktiky, které porušují zákon," řekla Jana Příhodová, ředitelka České obchodní inspekce (ČOI). "Určitě v těchto cestovních kancelářích provedeme kontrolu," dodala s tím, že kanceláře porušují jak zákon na ochranu spotřebitele, tak i zákon o ceně.

Reklamu odsuzuje i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Klient musí být vždy pravdivě a nezavádějícím způsobem informován o všech cenách, které souvisejí s koupí zájezdu tak, aby se mohl správně a korektně rozhodnout o koupi zájezdu," uvedl mluvčí asociace Tomio Okamura.

Zájezd za čtyři tisíce stojí ve skutečnosti dvojnásobek
Cestovní kancelář Kovotour Plus například láká na na zájezd do Turecka za 3 990 korun. Za takovou cenu ale nelze zájezd koupit, protože v této ceně nejsou inzerovány povinné příplatky. Na těch zákazník zaplatí 4 070 korun, tedy více, než je inzerovaná cena zájezdu.

Kovotour Plus se během dvou dnů i přes urgence na dotaz MF DNES ohledně cen vůbec nevyjádřil.

Další kancelář, která nabízela zájezdy za klamavé ceny, chybu přiznala. Podle vyjádření cestovky Blue Style byly původní inzeráty uvedeny včetně poplatků, pak však došlo k chybě při výrobě v grafickém studiu.

Plzeňská společnost World travel jakékoliv pochybení v tištěných inzerátech odmítá.

"To je snad naše věc, jak inzerujeme. Klamání to není, každý se může podívat na internet, ničemu to neodporuje. Nemám důvod se s vámi o tom bavit," řekl jednatel Miloš Sivák. World travel uvádí plné ceny včetně příplatků pouze na internetu.

Velké cestovky naopak v řadě případů svůj přístup k informování o cenách letos zlepšily: i v inzerátech uvádějí výši příplatků, lidé si však musí konečnou cenu sami spočítat.

Ani to se inspektorům ČOI nelíbí, loni už kvůli tomu rozdali desítky pokut a stejně postupují i letos. Cestovky kvůli tomu daly obchodní inspektory k soudu, který dosud neproběhl.

"Zažádaly také o několik předběžných opatření, aby nemusely pokutu platit, ta však soud odmítl," dodala Příhodová.

Na trhu však existují i cestovní kanceláře, které plné ceny již inzerují, i když ne všude. Například CK Alex má plné ceny v klasické tištěné inzerci či katalozích, na webu však bez příplatků.

"Klienti reagují kladně, ale jako by cena 5 990 korun za zájezd stále přitahovala jejich pozornost více než ta konečná 9 990 včetně všech poplatků," řekl ředitel CK Alex Radek Drechsler.

Cestovky mají letos pravděpodobně předposlední sezonu, kdy nemusí uvádět plné ceny. Ministerstvo financí totiž dokončuje novelu zákona o cenách, která má zamezit této praxi. Pasáže zákona týkající se cestovních kanceláří začnou platit ale zřejmě až od přespříští sezony kvůli přípravě katalogů.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...



Najdete na iDNES.cz