Cestovní kanceláře například vyhledávají cíleně ubytovny, kde jsou psi vítáni. Takové zájezdy jsou pak v katalogu označovány piktogramem psí hlavy.
"Asi v osmdesáti procentech našich nasmlouvaných kapacit je povolen pobyt se psem, někde je pes zcela zdarma," uvedl Petr Krč, ředitel cestovní kanceláře Atis zaměřující se na domácí cestovní ruch.
Cena za pobyt psa v hotelu se pohybuje v širokém rozpětí. Někde majitel připlácí 50 korun za den, jinde však musí sáhnout do peněženky pro tisícikorunu. "Kde vyloženě chtějí toho psa minimalizovat, tam dávají vysoké ceny," vysvětluje si rozdíl v cenách Krč.
Navíc pes většinou nemívá nárok na stravu, kterou mu musí majitel zajistit sám. V lázních nebo v takzvaných wellness hotelech bývají psi i jiná zvířena zcela zakázáni. Výjimku mají pouze vodicí psi nevidomých turistů.
Zájem o dovolenou se psy na výletech po českých luzích potvrzuje i marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha.
Do zahraničí vyráží psů málo
Jiná situace je u zájezdů do ciziny. "Na zahraniční zájezdy jezdí pouze minimum klientů se zvířaty, dá se to ale samozřejmě zajistit," řekl Brejcha. Psa je třeba nahlásit předem a zajistit mu potřebné veterinární doklady. Cestovka mu pak doporučí vhodný hotel.
Právě administrativní náležitosti však často dovolenkáře odradí. "V primární fázi se každý ptá, ale potom si to často rozmyslí," řekl mluvčí cestovky Nev-Dama Jan Herget. Problémem bývá také přeprava psa v letadle, při které záleží na přístupu letecké společnosti.
Většina z nich, například ČSA, sice povoluje přepravu menších psů v kabině s cestujícími, některé aerolinie ale zvířata nepřepravují vůbec.
Pouze některé letecké společnosti dovolují převážet i zvířata. Hlavní slovo má však nakonec kapitán.
Dalším úskalím letadla je, že i přes všechny splněné náležitosti má poslední slovo kapitán. "Stalo se nám, že při nástupu zakázal psu vstup na palubu," tvrdí majitel cestovní kanceláře Miki Travel Tomio Okamura.
Proto při cestování se psy dávají lidé přednost dopravě vlastním vozem nebo autokarem. "Pes jede pod sedačkou a při pravidelné zastávce si může odskočit," objasnil další výhody autokaru Okamura.
Zahraniční hotely psy v lásce příliš nemají
Podle něj drtivá většina hoteliérů v zahraničních turistických centrech psy mezi svými zdmi vidět nechce. Jedním z důvodů jsou podle Okamury chlupy, které po sobě každý pes v místě svého pobytu nechává. Zástupci cestovek odhadují, že psy odmítají ve více než čtyřech pětinách zahraničních hotelů.
Právě malá účast psů a koček na zahraničních zájezdech výrazně ovlivňuje statistiku, kterou má k dispozici Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle ní cestuje do ciziny se psem zhruba jeden z tisíce turistů.
V Česku ubytují i hlodavce a ptáky
U domácího cestovního ruchu je však tento poměr pro psy mnohem příznivější. A nejde jenom o psy. "Stalo se nám, že klient jel s křečkem, měli jsme i papoušky a jednu fretku," dal příklady dalších tvorů Krč.
Všechny oslovené cestovní kanceláře se shodly, že zájem o cestování se psy je konstantní, ale cestovní agentury jsou mnohem lépe připraveny a každým rokem uspokojují více klientů.
Dříve se stávalo, že majitel psa odešel z kanceláře s nepořízenou. "Nyní si informace zjišťujeme dopředu a do katalogu už píšeme, v jaké rezidenci psy vítají, dříve jsme informace zjišťovali ad hoc," řekl Herget.
Psi tak mají v cestovním ruchu mnohdy lepší pozici než tělesně postižení občané. Ti na svůj piktogram v katalozích stále čekají.