Jen za poslední rok rostly dvakrát rychleji než cena ropy přepočtená na koruny. Poslední zdražení přichází v těchto dnech. Ke každému zakoupenému zájezdu si u největších cestovek připlatíte už 1 790 korun.
Cestovky odmítají, že by na příplatcích vydělávaly. Ještě před dvěma lety v březnu stál barel ropy v přepočtu 1 476 korun. Mezitím sice ropa na světových trzích výrazně podražila, ale díky oslabujícímu dolaru stojí dnes v přepočtu 1 686 korun. Za dva roky tak cena ropy v korunách stoupla jen o dvanáct procent. Palivové příplatky vylétly za dva roky ze 490 na 1 790 korun. Kdyby takhle rostla cena ropy, stála by nyní v přepočtu kolem 327 dolarů.
Mohou za to aerolinky, brání se cestovky
Cestovky tvrdí stále to samé: za palivový příplatek nemůžou a jen na klienty převádí to, co po nich chtějí letecké společnosti.
"Výše palivového příplatku vychází z toho, co nám účtují letecké společnosti," říká šéf Firo-Tour Roman Fisek.
Ověřit jejich argumentaci však nejde: aerolinky totiž nesmějí zveřejnit smlouvy s cestovkami, které by jediné ukázaly pravdu. Navíc například šéf CK Neckermann Udo Wichert tvrdí, že v poslední době nepřišly od aerolinek žádné požadavky na zvýšení platby kvůli ropě.
"Dopravci nám v poslední době nesignalizovali zdražení," uvedl šéf cestovky, která jako jedna z mála na trhu příplatek neúčtuje. Prodejci jsou proti Proti neustálému zvyšování příplatků brojí i prodejci zájezdů.
"Cestovní agentury mají provizi pouze ze základní ceny, tím pádem je jejich marže stále nižší, naopak zisky cestovních kanceláří tímto nečestným jednáním rostou," říká Petr Chylík z Unie cestovních agentur.
Podle Stanislava Zímy z Exim Tours nepředstavuje palivový příplatek pro cestovky dodatečný zdroj zisku. "Měli jsme i období, kdy jsme již aerolinkám platili vyšší příplatek a klientům jsme toto zvýšení nějaký čas do ceny nepromítali," uvedl.
Navýšení příplatků se týká vždy jen cestujících, kteří si kupují zájezd až po oznámení zdražení příplatků. Jinými slovy, čím dříve si ho koupíte, tím nižší poplatek za ropu platíte. Případný rozdíl "zaplatí" cestovka. Palivový příplatek u cestovek se pohybuje podstatně výše než například u linkových spojů ČSA. Od loňska ho firma stanovuje v eurech, díky kurzu koruny tak prakticky pro Čechy zlevňuje a jeho výše činí kolem 1 070 korun u zpáteční letenky po Evropě. O jeho zvýšení teď ČSA neuvažují.