Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Největšího prodejce plaveb Diamond travel uhánějí zákazníci i stát

  5:12aktualizováno  5:12
Živnostenský úřad zahájil kontrolu ve firmě Diamond travel zabývající se prodejem zájezdů na výletních lodích. Firma už není cestovkou, ale jen agenturou. Zákazníci si například stěžují na to, že mění požadavky na zaplacení zájezdu. O agenturu se kvůli klamavým praktikám zajímala i Česká obchodní inspekce.

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. | foto: AP

Na svém webu se chlubí titulem „největší prodejce plaveb“. Klienty však dnes už bývalá cestovní kancelář Diamond travel zajímá z jiného důvodu. Stěžují si na její praktiky, na přelomu roku ji dokonce u soudu uháněli věřitelé. Firma veškerá pochybení odmítá.

Zákazníkům se nelíbí především to, že Diamond travel mění požadavky na zaplacení zájezdu a požaduje vyšší zálohy, než jaké stanovila smlouva. Jedna z klientek společnosti, jejíž jméno server iDNES.cz zná, si koupila v říjnu plavbu za 80 tisíc korun. Zaplatila polovinu a zbytek měla doplatit v březnu. V lednu však přišel dopis, že má zaplatit hned, protože prý firma prochází transformací. „Vyděsilo nás to, zájezd raději asi stornujeme,“ říká klientka.

Dovolená na lodi

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. Každoročně na tento typ dovolené vyjede z tuzemska kolem 25 tisíc lidí.

„Doplatek dříve požadujeme pouze po klientech, kteří zaplatili výrazně pozdě zálohu a nerespektovali naše podmínky,“ brání se majitelka a jednatelka firmy Renata Jelínková.

Do situace se nicméně už vložilo ministerstvo pro místní rozvoj, které podalo podnět živnostenskému úřadu v Praze 1. Ten měl činnost cestovní kanceláře prošetřit, případně odebrat koncesi na provoz.

Firma však úřad předběhla a sama požádala o přerušení živnosti na cestovní kancelář na pět let. Nyní je pouze cestovní agenturou, která funguje pod mnohem menším dohledem, například nemusí mít pojistku proti krachu.

Stížnosti ze všech stran

Živnostenský úřad se přesto na cestovní agenturu a její byznys zaměřil podrobně. „Podnikatelská činnost společnosti Diamond travel je v současné době předmětem zahájené kontroly,“ potvrdil František Dickelt, vedoucí kontrolněsprávního oddělení živnostenského úřadu pro Prahu 1.

Chování Diamond travel vadí také Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Ta na ni poslala už dříve Českou obchodní inspekci.

Podle tajemnice asociace Kateřiny Petříčkové šlo o případy, kdy lidé zaplatili, ale několik dní před odjezdem jim cestovní kancelář zájezd zrušila s odůvodněním, že klient porušil podmínky smlouvy.

„Z cestovní kanceláře je v takových případech velmi obtížné vymáhat vrácení vložených prostředků na zájezd. I když v několika případech k navrácení financí zákazníkům došlo, cestovní kancelář odmítla zaplatit pokutu za zrušený zájezd ve lhůtě kratší než dvacet dní v rozporu se zákonem,“ uvedla Petříčková.

Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši rovněž potvrdila, že v minulosti úřad obdržel stížnosti klientů týkající se služeb Diamond travel, které postoupil živnostenským úřadům.

Jsou to nekalé praktiky

Plná stížností na Diamond travel jsou také diskusní fóra. Majitelka firmy Renata Jelínková to však odmítá. „Probíhá tam cenzura, nemáme možnost se vyjadřovat a rovněž pozitivní recenze nejsou zveřejňovány. Jde o nekalé konkurenční praktiky, proti kterým se chceme nejen ohradit, ale především bránit,“ tvrdí Jelínková.

Přeměnu cestovky na agenturu Jelínková vysvětluje vlastním rozhodnutím. „Je to naše volba, prodáváme hlavně plavbu, proto jsme se rozhodli stát se jen agenturou,“ prohlašuje. Diamond travel podle ní ročně prodá zájezdy za 90 milionů korun. Za stížnostmi vidí kampaň proti své firmě, případ předala k šetření policii.

Kromě změny na agenturu musela společnost na přelomu roku čelit insolvenci (již podruhé, poprvé jí čelila loni v květnu). Kvůli více než čtyřmilionovému dluhu ji zkoušela do konkurzu poslat společnost Diners Club, která vydává kreditní karty. Firma však nakonec insolvenční návrh stáhla.

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. Podle Kateřiny Petříčkové je český trh jedním z nejrychleji rostoucích v Evropě. Průměrná cena plavby lodí po Středomoří činí 15 tisíc korun na osobu a týden s vlastní dopravou do přístavu (zpravidla Janov či Benátky), v oblasti Karibiku okolo 35 až 40 tisíc za osobu a týden včetně letenky.

„Ceny okružních plaveb před několika lety výrazně klesly díky mnoha novým lodím, které byly spuštěny na vodu. Nyní si již drží stabilní cenovou hladinu, záleží ovšem na období, lodní společnosti a trase,“ říká Petříčková. Ročně na tento typ dovolené podle ní vyjede kolem 25 tisíc lidí.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Na letišti už žádné hamburgery. Namísto McDonald’s bude v Ruzyni KFC

KFC

Tam, kde si lidé ještě donedávna kupovali hamburgery od fast foodové společnosti McDonald’s, bude od poloviny prosince...

Pro rohlíky kilometry daleko. Prodejnám na venkově hrozí zavření

(Ilustrační snímek)

Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. Skupina COOP, která provozuje převážně v menších obcích 2 700...

Inflační jestřáb má být na stokoruně. ČNB hledá, kdo nakreslí Aloise Rašína

Alois Rašín již jednou bankovku zdobil. Šlo o dvacetikorunu vydanou v roce...

Česká národní banka vypsala soutěž na návrh nové stokoruny, které bude vévodit portrét prvního československého...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.