Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Největšího prodejce plaveb Diamond travel uhánějí zákazníci i stát

  5:12aktualizováno  5:12
Živnostenský úřad zahájil kontrolu ve firmě Diamond travel zabývající se prodejem zájezdů na výletních lodích. Firma už není cestovkou, ale jen agenturou. Zákazníci si například stěžují na to, že mění požadavky na zaplacení zájezdu. O agenturu se kvůli klamavým praktikám zajímala i Česká obchodní inspekce.

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. | foto: AP

Na svém webu se chlubí titulem „největší prodejce plaveb“. Klienty však dnes už bývalá cestovní kancelář Diamond travel zajímá z jiného důvodu. Stěžují si na její praktiky, na přelomu roku ji dokonce u soudu uháněli věřitelé. Firma veškerá pochybení odmítá.

Zákazníkům se nelíbí především to, že Diamond travel mění požadavky na zaplacení zájezdu a požaduje vyšší zálohy, než jaké stanovila smlouva. Jedna z klientek společnosti, jejíž jméno server iDNES.cz zná, si koupila v říjnu plavbu za 80 tisíc korun. Zaplatila polovinu a zbytek měla doplatit v březnu. V lednu však přišel dopis, že má zaplatit hned, protože prý firma prochází transformací. „Vyděsilo nás to, zájezd raději asi stornujeme,“ říká klientka.

Dovolená na lodi

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. Každoročně na tento typ dovolené vyjede z tuzemska kolem 25 tisíc lidí.

„Doplatek dříve požadujeme pouze po klientech, kteří zaplatili výrazně pozdě zálohu a nerespektovali naše podmínky,“ brání se majitelka a jednatelka firmy Renata Jelínková.

Do situace se nicméně už vložilo ministerstvo pro místní rozvoj, které podalo podnět živnostenskému úřadu v Praze 1. Ten měl činnost cestovní kanceláře prošetřit, případně odebrat koncesi na provoz.

Firma však úřad předběhla a sama požádala o přerušení živnosti na cestovní kancelář na pět let. Nyní je pouze cestovní agenturou, která funguje pod mnohem menším dohledem, například nemusí mít pojistku proti krachu.

Stížnosti ze všech stran

Živnostenský úřad se přesto na cestovní agenturu a její byznys zaměřil podrobně. „Podnikatelská činnost společnosti Diamond travel je v současné době předmětem zahájené kontroly,“ potvrdil František Dickelt, vedoucí kontrolněsprávního oddělení živnostenského úřadu pro Prahu 1.

Chování Diamond travel vadí také Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Ta na ni poslala už dříve Českou obchodní inspekci.

Podle tajemnice asociace Kateřiny Petříčkové šlo o případy, kdy lidé zaplatili, ale několik dní před odjezdem jim cestovní kancelář zájezd zrušila s odůvodněním, že klient porušil podmínky smlouvy.

„Z cestovní kanceláře je v takových případech velmi obtížné vymáhat vrácení vložených prostředků na zájezd. I když v několika případech k navrácení financí zákazníkům došlo, cestovní kancelář odmítla zaplatit pokutu za zrušený zájezd ve lhůtě kratší než dvacet dní v rozporu se zákonem,“ uvedla Petříčková.

Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši rovněž potvrdila, že v minulosti úřad obdržel stížnosti klientů týkající se služeb Diamond travel, které postoupil živnostenským úřadům.

Jsou to nekalé praktiky

Plná stížností na Diamond travel jsou také diskusní fóra. Majitelka firmy Renata Jelínková to však odmítá. „Probíhá tam cenzura, nemáme možnost se vyjadřovat a rovněž pozitivní recenze nejsou zveřejňovány. Jde o nekalé konkurenční praktiky, proti kterým se chceme nejen ohradit, ale především bránit,“ tvrdí Jelínková.

Přeměnu cestovky na agenturu Jelínková vysvětluje vlastním rozhodnutím. „Je to naše volba, prodáváme hlavně plavbu, proto jsme se rozhodli stát se jen agenturou,“ prohlašuje. Diamond travel podle ní ročně prodá zájezdy za 90 milionů korun. Za stížnostmi vidí kampaň proti své firmě, případ předala k šetření policii.

Kromě změny na agenturu musela společnost na přelomu roku čelit insolvenci (již podruhé, poprvé jí čelila loni v květnu). Kvůli více než čtyřmilionovému dluhu ji zkoušela do konkurzu poslat společnost Diners Club, která vydává kreditní karty. Firma však nakonec insolvenční návrh stáhla.

Plavby výletními loděmi zaznamenaly v minulých letech v Česku výrazný rozmach. Podle Kateřiny Petříčkové je český trh jedním z nejrychleji rostoucích v Evropě. Průměrná cena plavby lodí po Středomoří činí 15 tisíc korun na osobu a týden s vlastní dopravou do přístavu (zpravidla Janov či Benátky), v oblasti Karibiku okolo 35 až 40 tisíc za osobu a týden včetně letenky.

„Ceny okružních plaveb před několika lety výrazně klesly díky mnoha novým lodím, které byly spuštěny na vodu. Nyní si již drží stabilní cenovou hladinu, záleží ovšem na období, lodní společnosti a trase,“ říká Petříčková. Ročně na tento typ dovolené podle ní vyjede kolem 25 tisíc lidí.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Rodí se úplně nová pojišťovna. Partners nabídnou rizikové pojistky

Logo.

V Česku vznikne na začátku příštího roku nová pojišťovna. Stojí za ní finanční skupina Partners, která se nyní zabývá...

Pomočte naši reklamu, IKEA rozdává letáky s těhotenským testem

IKEA - Pee Ad

Při listování ve švédském lifestylovém magazínu Amelia mohou čtenáři narazit na nevšední reklamní leták. „Pokud se...

Na nové bydlení Češi nemají, stále častěji proto opravují to staré

Ilustrační snímek

Podnikání v oblasti rekonstrukcí zažívá boom. Nové byty jsou drahé a je jich málo, lidé se proto čím dál tím častěji...

Najdete na iDNES.cz