Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestovní kanceláře: bez obav už na zimní zájezdy

aktualizováno 
- Zřejmě už tuto zimní sezonu budou moci klienti některých cestovních kanceláří nakupovat zájezdy s klidným vědomím, že na zaplacenou dovolenou opravdu odjedou a že nezůstanou hodiny na letišti v cizí zemi, protože cestovní firma zkrachovala.
Cestovní kanceláře, které budou chtít dál působit na trhu, se totiž musí přizpůsobit novému zákonu, a tudíž zaplatit pojištění proti úpadku.

Nová legislativa vyvolaná řetězovými krachy cestovních agentur v létě 1997, kdy stovky lidí přišly o zaplacené zájezdy a desítky uvízly v zahraničí, začne platit v říjnu.

Kanceláře pak mají ještě půl roku na to, aby se novým podmínkám přizpůsobily. Pokud si majitel cestovní kanceláře vzápětí po vstupu zákona v platnost vyřídí koncesi a pojištění, může své zájezdy propagovat jako pojištěné už v zimní sezoně.

"Předpokládám, že drtivá většina cestovních kanceláří se bude snažit pojistit už zimní zájezdy, i když to ještě nebude nutné. Po těch mnoha bankrotech je to dobrý obchodní tah, jak si upevnit image," uvedl předseda Asociace českých soukromých cestovních kanceláří Vlastimil Světlík.

"Ano, je to možné, pokud někdo bude skutečně rychlý, může si v příštím roce lyžařské zájezdy pojistit," potvrdil Jan Kábrt z  České asociace pojišťoven.

Tyto zájezdy však budou kvůli pojištění o něco dražší. "Určitě zájezdy podraží, protože pojištění prostě někdo zaplatit musí.

Nemělo by to však být příliš zásadní zdražení," řekl jednatel kanceláře Sportturist speciál Luděk Elšík. Navýšení cen se odhaduje většinou jen v desítkách korun.

Zcela nový produkt pojištění cestovní kanceláře však na trhu ještě není. Většina pojišťoven teprve žádost o licenci připravuje a pouze dvě ji už podaly na ministerstvo financí. Důvodem liknavosti je obava z velkých rizik, které tento zcela nový druh pojištění s sebou nese.

"Zdejší trh je velice malý, Fischer a Čedok mají šedesát procent trhu. Když si patnáct pojišťoven mezi sebe rozdělí zbytek, tak každá vybere na pojistném tak málo, že to nepokryje ani jeden případný krach," uvedl Kábrt.

Pojišťovny proto ještě nedávno zvažovaly, že novou službu budou nabízet formou sdružení, čímž by se o riziko podělily.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však tuto ideu nepodpořil. "Žádost o licenci jsme ještě nepodali, ale pracujeme na tom.

Stále se snažíme najít nějakou formu spolupráce. S tímto produktem není žádná zkušenost a obavy přetrvávají," uvedl mluvčí České pojišťovny Michal Urban.

Některé cestovní kanceláře, většinou členové Asociace českých soukromých cestovních kanceláří, se rozhodly založit vlastní Cestovní pojišťovnu. Důvodem byl mimo jiné i nerozhodný přístup existujících pojišťoven. Akcionáři Cestovní pojišťovny, která byla založena na včerejší valné hromadě, jsou cestovní kanceláře. Je jich zhruba osmdesát.
Zakladatelé pojišťovny mají deset dní na složení základního jmění ve výši 156 milionů korun a poté bude podána žádost na ministerstvo financí o udělení licence. Ta by měla být udělena do šesti týdnů, takže počátkem července by Cestovní pojišťovna mohla začít fungovat.

Nová Cestovní pojišťovna bude konkurovat už existujícím pojišťovnám, které se rozhodnou stejný produkt nabízet. "Náš vztah k této nové Cestovní pojišťovně je zcela neutrální. Záleží na každé firmě, s kterou pojišťovnou uzavře smlouvu," uvedl Oldřich Freidinger, tajemník druhého tuzemského sdružení - Asociace cestovních kanceláří.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.