Trh se zájezdy pro starší cestovatele roste, objevují i exotické destinace

  7:00aktualizováno  7:00
Klienti starší 55 let bývali pro cestovní kanceláře z nouze ctnost. Vykrývali méně lukrativní části sezony, zájezdy pro ně byly dokonce dotované. To už ale neplatí. Dnes mají čeští důchodci kromě spousty volného času také čím dál častěji peníze, ti nejbohatší se na dovolenou vydávají i několikrát ročně a začínají objevovat exotické destinace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle prodejců zájezdů se čeští důchodci – ačkoliv to neodpovídá všeobecnému povědomí – začali přibližovat německým seniorům. Zatím sice nikoli příjmy, ale určitě ochotou utrácet za cestování.

Situaci podporuje i všeobecný ekonomický růst. Hrubý příjem průměrného důchodce podle posledních čísel Českého statistického úřadu, která se vztahují k roku 2015, dosahoval 154 610 korun ročně. Oproti roku 2010 si sice takový senior polepšil o 15 700 korun, v porovnání se zaměstnanci, živnostníky a dalšími skupinami nicméně patřil k lidem s nejnižšími příjmy.

„Lidé ve věku nad 55 let mají nejvíce peněz, které mohou bez obav utrácet,“ uvádí spolumajitel cestovní kanceláře Delfín Travel Tomáš Hubka. „Zpravidla vyřešili bydlení, děti z domu venku, pobírají důchod a mnozí si k tomu ještě přivydělávají. Pokud si peníze nespoří pod polštář nebo nemají prioritu jinde, tak si mohou naspořit i na drahé zájezdy a cestovat. A cestují hodně,“ dodává jednatel společnosti, která se na nabídku zájezdů pro seniory specializuje. Podle něj jsou takových lidí v Česku statisíce.

Rostoucímu zájmu seniorů o cestování odpovídají i čísla, která shromažďují cestovní agentury přeprodávající zájezdy jiných cestovních kanceláří. „Ještě v roce 2013 tvořila tato skupina 11 procent všech klientů, loni už 22 procent prodaných zájezdů koupili klienti starší 55 let,“ říká marketingový ředitel prodejce zájezdů Invia Michal Tůma. Podobná čísla hlásí i konkurenční Dovolená.cz. Lidé starší padesáti let v jejích prodejních statistikách tvoří 28,3 procenta všech klientů.

Starší lidé o tyto zájezdy mají zájem především proto, že se mohou spolehnout na to, že se potkají s cestovateli přibližně stejného věku a kondice. Nestane se, že by část skupiny tvořili hltači kilometrů.

Sto eur na hlavu už neplatí

Specializované zájezdy pro seniory vznikly ve Španělsku. Tamní vláda chtěla prodloužit sezonu a podpořit zaměstnanost v regionech, které jsou závislé na turistickém ruchu. Od roku 2013 tak začala zájezdy cestovních kanceláří ze střední a východní Evropy dotovat.

První tři roky nabízela španělská vláda přímé dotace, na každého cestujícího vyplácela asi 100 eur. Tato částka se postupně snižovala, až prakticky zanikla. V současnosti zájezdy pro seniory podporují spíš jednotlivé kraje, například v podobě snížení pobytové nebo letištní taxy.

„První zájezdy pro seniory byly kombinací pobytových a poznávacích zájezdů na osm dní a sedm nocí. Klienti byli celou dobu ubytováni na jednom místě, odkud vyráželi na jednotlivé výlety,“ popisuje obchodní ředitelka Quality Tours Petra Buchalová.

Starší cestovatelé tak mohli jednoduše některý z výletů vynechat, pokud se na něj necítili. To u klasických poznávacích zájezdů nejde, protože tam se klienti přesouvají z jednoho města do druhého.

Nyní starší zákazníci objevují i dražší exotické zájezdy. Kancelář Delfín Travel s nimi začala před čtyřmi roky, když uspořádala první zájezdy do Peru a do Thajska.

Tehdy byly exotické dovolené zaměřené na starší cestovatele výjimkou. Nyní jen s touto kanceláří ročně do exotických destinací létá na dva tisíce lidí ročně. K byznysu se rovněž připojují zavedené cestovky. Podíl zájezdů prodaných seniorům se proti loňsku zvýšil o 15 procent, uvedl mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Bez plastů se jídlo zkazí o týden dřív. Bioplast stojí čtyřnásobek

Síťka na vaše pomelo s plastovým úchytem. Přece nebudete riskovat, že vám...

Řetězce restaurací a supermarketů se pod tlakem aktivistů a politiků zbavují jednorázových obalů. U potravin to ale tak...

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...



Najdete na iDNES.cz