Krach cestovky zkazí dovolenou. Teď byste aspoň neměli přijít o peníze. Ilustrační snímek

Krach cestovky zkazí dovolenou. Teď byste aspoň neměli přijít o peníze. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Cestovky si připlatí za pojistku před krachem. Stát chce chránit klienty

  • 32
Malé cestovní kanceláře by si za pojistné proti úpadku mohly ještě letos připlatit. Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo novelu, která donutí kanceláře dostatečně se pojistit proti úpadku. Pro klienty by to znamenalo lepší ochranu a také jistotu, že dostanou bez problémů zpátky všechny své peníze.

Pojistit se proti úpadku do výše třiceti procent ročního obratu a minimálně na čtyři miliony korun. Taková je hranice v novele zákona o podnikání v cestovním ruchu, která míří do vlády. Tržní pojistné je zhruba jedno procento z ročních tržeb.

Malá cestovní kancelář by nově musela platit na pojistném zhruba 40 tisíc korun ročně. Každou změnu obratu klientů by pak pojišťovny musely hlásit ministerstvu. "Mohlo by to platit od září 2013," očekává Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj.

Ke změně ministerstvo vedlo několik případů, kdy cestovní kancelář zkrachovala a její sjednaná pojistka nepokrývala výši škod. Konkrétně CK BG Travel byla pojištěna na škodu 120 tisíc, její obrat byl přitom nejméně osm milionů korun.

"Ukázalo se, že obecně rizikovější jsou střední a menší subjekty, docházelo u nich nejvíc k pojistným událostem," říká Ondřej Rušikvas, šéf pro obchod a marketing ERV pojišťovny, která jako jedna z pěti na trhu pojištění insolvence nabízí. Podle něj pojišťovna při sjednání smlouvy vždy vyžaduje účetní doklady nejlépe za několik let zpátky.

Povinnost nahlásit pojišťovně změnu tržeb mají cestovní kanceláře už dnes a podle toho by si měly přenastavit pojistnou smlouvu. "Tyto údaje od klientů vyžadujeme pravidelně v průběhu trvání pojištění, a to formou čtvrtletních výkazů. Ne vždy se nám daří," upozorňuje Rušikvas.

Nově by bylo v zákoně jasně stanoveno, že odpovědnost za správné parametry pojistky bude na pojišťovně. "Klienta by ani dnes nemělo zajímat, na jakou výši je kancelář pojištěna, nemá nástroj, jak to prověřit," myslí si Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR (ACKČR).

Asociace změnu vítají, s výhradami

Obě velká sdružení cestovních kanceláří snahu ministerstva o ochranu spotřebitele vítají, mají však i výhrady. "Diskutabilní je například navrhovaná výše minimálního pojistného plnění, která může být likvidační pro menší subjekty. Dále je to otázka ochrany citlivých obchodních údajů, které by mělo ministerstvo získávat od cestovních kanceláří v souvislosti se zavedením přísného státního dozoru nad pojistnými smlouvami," vypočítává Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří.

Konkurenční ACKČR povinné minimum nevadí. "Do byznysu by měli vstupovat lidé, kteří mají určité zázemí, vždyť jsou odpovědní za své klienty," soudí Papež. Místo pojištění by uvítal možnost sjednat si bankovní záruku.

Jedné z největších cestovních kanceláří Fischer rozkrývání účetnictví nevadí. "Již nyní jsme zvyklí na žádost pojišťovny obrat průběžně vykazovat v průběhu roku," říká mluvčí Jan Osúch. Nové nařízení je podle něj krokem kupředu. "Může ztížit situaci nepoctivým cestovkám, které se účelově podpojišťují a nevystupují transparentně," dodává.