Cestujícímu propadla jízdenka, peníze zpět nedostane

Pokud si někdo koupí předem autobusovou jízdenku, právem očekává, že bude v cílové stanici včas.
Pokud si někdo koupí předem autobusovou jízdenku, právem očekává, že bude v cílové stanici včas. A pokud ne, že mu dopravce alespoň vrátí peníze. O tom, že tomu tak vždy nemusí být, se přesvědčil Bohuslav Smítka z Karlových Varů. "Začátkem března jsem cestoval autobusem z Brna do Prahy s následným přípojem z Prahy do Karlových Varů. Na dálnici za Brnem došlo k poruše, museli jsme čekat na nový autobus, a tudíž mi přípoj v Praze, na který jsem měl koupenou jízdenku, ujel," popisuje událost Bohuslav Smítka. Musel si proto koupit nový lístek a zároveň písemně požádal přepravní společnost, aby mu propadlou jízdenku nahradila. "K mému překvapení se ani nenamáhali odpovědět, ačkoli už uběhl více než jeden měsíc. Chápal bych, kdyby ke zpoždění došlo vinou nenadálé povětrnostní situace, ale zde šlo jednoznačně o špatný technický stav autobusu," stěžuje si pan Smítka. Na vrácení jízdného za nevyužitou jízdenku z Prahy do Karlových Varů však bohužel právo nemá. I když si jízdenky kupoval u stejného prodejce, dostal pro přepravu z Brna do Karlových Varů dvě samostatné jízdenky. Uzavřel tím dvě přepravní smlouvy s různými dopravními společnostmi. Na takový případ vyhláška o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu nepamatuje. "Při provozování veřejné silniční dopravy nelze zcela vyloučit technickou závadu na vozidle, která může mít za následek zpoždění použitého spoje. Proto bych cestujícímu doporučil, aby využil raději přímé spoje, které zajišťuje jeden dopravce, čímž se zjednoduší i řešení případně vzniklých práv z přepravní smlouvy," radí Jaroslav Soušek z Ministerstva dopravy a spojů České republiky. Výhodnější by pro Bohuslava Smítku bylo zvolit přímý spoj s přestupem v Praze. Pokud by z důvodů na straně dopravce došlo ke zpoždění autobusu a cestující zmeškal přípoj nebo do Prahy vůbec nedojel, měl by na výběr hned několik možností, jak situaci vyřešit. Buď by mohl do Karlových Varů odjet nejbližším vhodným spojem stejné dopravní společnosti, nebo využít bezplatnou přepravu zpátky do Brna. "Cestující, který využije právo vzdát se další jízdy a dopravce tuto skutečnost potvrdí, má právo na vrácení jízdného za neprojetý úsek cesty," přidává další možnost Jaroslav Soušek. O vrácení peněz za jízdenku lze požádat i ústně, nejpozději do šesti měsíců ode dne odjezdu uvedeného na jízdence. Cestující musí pouze předložit originál jízdenky a potvrzení dopravce o tom, že autobus měl zpoždění. Povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do třiceti dnů (jako je tomu při reklamacích v obchodech) ale v tomto případě neplatí. Dopravci na to mají celé tři měsíce.

Podrobnosti o právech cestujících autobusy a vlaky upravuje vyhláška č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu. Naleznete ji například na internetových stránkách http://zakony.ihned.cz.