Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČEZ a J&T můžou převzít německé doly, schválil Brusel

  12:51aktualizováno  16:54
Finanční skupina J&T a Severočeské doly, které jsou majetkem polostátního kolosu ČEZ, mohou převzít saskou hnědouhelnou těžební společnost Mibrag. Transakci za více než 400 milionů korun dnes schválil výkonný orgán EU, který dohlíží na pravidla hospodářské soutěže.

Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Mibrag bude vlastněn společným podnikem, ve kterém  budou  mít ČEZ a skupina J&T shodný podíl.

Podle analytiků oslovených agenturou ČTK nehrozí razantní zvýšení dovozu uhlí do Česka. Podle analytika BH Securities Petra Hlinomaze by mohl ČEZ spíš usilovat o vybudování nové elektrárny v blízkosti německých dolů.

Podle dostupných údajů by mohl být Mibrag efektivnější než Severočeské doly, domnívá se analytik UniCredit Bank. "V podstatě těží stejné množství uhlí s polovičním počtem pracovníků, takže by ČEZ mohl importovat nějaké zkušenosti do Chomutova," doplnil.

"Akvizice společnosti Mibrag je součástí našeho dlouhodobého strategického záměru posilovat svoji přítomnost v energetickém sektoru a současně znamená doplnění skupiny o těžbu uhlí," uvedl již dříve partner J&T Daniel Křetínský.

ČEZ díky podílu ve firmě posílí své postavení v Německu, kde je zatím v pozici obchodníka.

Německou společnost vlastnily napůl dvě obří americké firmy URS Company a NRG Energy. Mibrag těží téměř 19 milionů uhlí a vlastní tři menší elektrárny. Zásoby uhlí koncernu mají vystačit ještě minimálně na dalších 25 až 30 let.

Koupě Mibragu by byla výhodná jak pro ČEZ, tak pro J&T. ČEZ už v tuzemsku kromě Severočeských dolů vlastní i uhelné elektrárny. J&T má dva uhelné zdroje, a to United Energy v Komořanech a Plzeňskou energetiku v západočeské metropoli.

Kdo je Mibrag

Mibrag těží nedaleko severních hranic ČR. Ročně prodá 19 milionů tun uhlí, zatímco tuzemská Mostecká uhelná 15 milionů a Severočeské doly 23 milionů tun. Mibrag loni, stejně jako kdysi Mostecká, přestěhoval kvůli těžbě kostel a zboural několik vesnic. V regionu však má práci 5 tisíc lidí, firma tak má podporu místních politiků.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.