Částka 76 Kč je podle ČEZ jen hodnota časopisu, který je jinak zdarma.

Částka 76 Kč je podle ČEZ jen hodnota časopisu, který je jinak zdarma. | foto: ČEZ

ČEZ poslal milionům zákazníků časopis za 76 korun

  • 250
Energetický gigant ČEZ začal vydávat časopis se zřejmě největším tištěným nákladem v Česku. Tento týden dostalo a příští ještě dostane do schránek první číslo čtvrtletníku Šťáva 2,8 milionu zákazníků. Zdarma, i když je na titulní straně uvedena cena 76 korun.

Některé klienty ČEZ to už stačilo nadzvednout. "Dle mého odhadu vyjde daňové poplatníky na více než 800 milionů korun za jeden rok. Tyto peníze by se určitě daly využít jinak," spočítal si čtenář MF DNES z Kladna, který se kvůli tomu ozval na čtenářskou linku. Vyšel z jednoduchého počtu: 2,8 milionu výtisků po 76 Kč a čtyři vydání do roka.

ČEZ své klienty uklidňuje. Podle mluvčí Evy Novákové zaplatil za výrobu a distribuci Šťávy mnohem méně, a to 8,40 koruny za číslo. Dodání Šťávy všem zákazníkům vyšlo společnost na 23,5 milionu korun. Oněch 76 korun je podle mluvčí pouze "vyjádření hodnoty časopisu", aby zákazníci věděli.

Na 52 stránkách kvalitního papíru (včetně obálky) se čtenáři dovědí o autech na elektřinu, o běžkování v Blanském lese, "Jak se má Zdeněk Svěrák", o ochraně ptáků před úrazy elektrickým proudem, že svatomartinské huse "sluší dýně", a senioři se dočkají varování před nekalými praktikami prodejců elektřiny. Třináct kratších textů s reklamou na spřízněné podniky je oddělených celostránkovými inzeráty ČEZ.

"Když vedle sebe položíte běžně dostupný časopis za devět korun (financovaný reklamou), časopis za 76 korun a Šťávu, tak byste měla mít v ideálním případě pocit, že Šťáva takovou hodnotu má," uvedla mluvčí ČEZ.

Nejde o neobvyklou praxi. Například katalog IKEA o 376 stránkách a nákladu téměř dvou milionů výtisků na titulní stránce uvádí: výtisk zdarma, hodnota 50 Kč. "Je to informace pro majitele výtisku o jeho hodnotě. Vede k tomu, že lidé pak méně často katalog vyhodí a berou si nový," uvádí Petr Chadraba, mluvčí IKEA Česká republika.

Časopis informuje o změně ceny, ale neuvádí ji

Proč se vlastně ČEZ do vydávání časopisu pustil? "Energetický regulační úřad nám nakazuje všechny zákazníky písemně informovat o změně ceny," vysvětluje mluvčí firmy. Původně chtěl ČEZ vydat časopis v menším nákladu, pak se ale rozhodl vložit do něj i informaci o ceně. "Vyjde to nejekonomičtěji a na základě toho došlo k navýšení nákladu Šťávy a k adresné distribuci (klientům)," dodává. O tom, že změna ceny bude, se zákazníci dozvědí na předposlední stránce magazínu. Kolik nově zaplatí, už ne.

ČEZ oznámil průměrné zvýšení cen o 4,9 procenta. K vlastní ceně se musí klient proklikat na webových stránkách ČEZ. Celkem dvanáct stran ceníků elektřiny se do tištěného média už nevešlo.

Zda bude čtvrtletník vycházet i dál, není jisté. ČEZ se prý rozhodne podle reakcí čtenářů. Vycházet by měl maximálně v nákladu statisíců a k dispozici by měl být v zákaznických centrech ČEZ.