Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČEZ slibuje do tří let 200 nabíjecích stanic a 100 elektroaut od PSA

  13:07aktualizováno  13:07
Energetický gigant ČEZ finišuje s projektem na rozvoj elektromobilů do roku 2013. Partnerskou automobilkou bude koncern PSA. "Elektro" pumpa může být v Ikea.

Peuget iOn. - Na baterky má ujet 130 km: V roce 2013 by se v Česku mohla podle plánu ČEZ prohánět stovka vozů Peugeot iOn. | foto: Peugeot

Tomáš Chmelík, šéf útvaru čisté technologie ČEZ, finišuje s pilotním projektem energetické firmy do roku 2013, který má být prvním krokem k rozšíření elektromobilů v Česku. "Projekt nastavujeme tak, aby byl do budoucna byznysově udržitelný a ziskový. Ale nechceme jen postavit desítky dobíjecích stanic, abychom pak nevěděli, co s nimi," uvedl.

Podle něj si ČEZ vybral jako svého partnera mezi automobilkami koncern PSA Peugeot Citroën, s nímž by měl podepsat kontrakt v průběhu léta.

Koncern by v následujících letech mohl poskytnout do společného projektu s ČEZ až sto elektrických vozů Peugeot iOn či Citroënu C-Zero, což jsou dvojčata automobilu Mitsubishi i-Miev.

PSA dodá auta, ČEZ stojany

Na vývoji modelů se firmy podílely společně a automobilky Peugeot a Citroën by měly v Evropě své modely uvést na trh ještě letos. "Prvotně je budeme dodávat hlavně partnerům, ale budou mít i běžnou tržní ceníkovou cenu," uvedla mluvčí tuzemského Citroënu Martina Bedrnová.

Podle Chmelíka bude ČEZ část vozů používat jako služební, část přijde k jeho partnerům a je možné, že další budou v provozu zkoušet například různé organizace sociálních služeb. Podobně jako má dnes od ČEZ dvě auta Fiat Domov Sue Ryder. Zároveň se ČEZ prý nebude bránit spolupráci s dalšími automobilkami.

I proto vozy nebude ČEZ od koncernu kupovat, ale jejich jednotliví uživatelé si je od PSA budou pronajímat. Energetický gigant se naproti tomu v projektu zaváže, že začne budovat síť dobíjecích stanic, jako logický krok k budoucímu rozšíření elektromobilů.

"První budou už letos, celkem by jich mohlo být do tří let asi dvě stě," vysvětlil Chmelík. První dvě stanice budou pravděpodobně stát přímo před pražským sídlem ČEZ, další se mohou objevit u nákupních centrech ve velkých městech, u partnerů firmy nebo třeba na parkovišti v Ikea.

"Novým technologiím jsme nakloněni, nová prodejna na Zličíně jich bude využívat maximum," říká mluvčí švédského nábytkářského řetězce Jindra Válová. IKEA se bude na Zličíně stěhovat do nových, větších prostor příští rok.

Dobíjení na benzinkách zatím nebude

O instalaci stojanů na běžné benzinky se zatím nejedná a ČEZ je v tomto tématu opatrný. I když je masové rozšíření elektromobilů zatím velmi daleko, firma nechce pustit kontrolu nad rozšiřováním přípojek z ruky. Zdůvodňuje to ohrožením přenosové soustavy, bezpečností zásuvek, ale svou roli pochopitelně hraje také byznys.

"Teď se to zdá nepravděpodobné, ale v ohrožení by mohla být přenosová soustava," tvrdí Chmelík. Pokud by totiž lidé večer přijeli elektromobily domů, zapnuli by běžné spotřebiče, začali vařit a k tomu dali do "zásuvky" ještě auto, mohlo by docházet k přetížení sítě. Podobné by to prý mohlo být u divoce vzniklé sítě nabíjecích stanic.

Elektromobily budou mít možná vlastní tarif

Tomu by se do budoucna dalo předcházet třeba zavedením speciálního tarifu "elektroauto", podobně jako funguje "noční proud". Energetická soustava by tak na dálku zapínala nabíjení vozů třeba až po půlnoci, po běžné spotřební špičce. To však vyžaduje instalaci speciální přípojky, zvlášť od běžné elektroinstalace, která by byla vyvedena například do garáže.

"Dnes se může zdát, že je to zdržování rozvoje projektu a auto se prostě dá nabíjet ze zásuvky. My ale chceme uvést komplexní řešení, které bude moci být využíváno i při větším rozšíření," obhajuje pomalý start projektu Chmelík.

S tím nesouhlasí bojovník za co nejrychlejší rozšíření elektromobilů Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily. "Žádné přetížení nehrozí a k nabíjení by šly bez problémů využít i na dálku řízené současné tarify," říká Vegr. Na benzinkách by podle něj mohl být regulován provoz nabíjení jednoduše tak, že by tam byl proud dražší než při domácím nabíjení.

ČEZ však vyvíjí komplexnější řešení, v němž by například fungovalo i společné vyúčtování na jedno auto. Majitel by tak dostal jednou měsíčně fakturu, a to za nabíjení doma i venku. Samozřejmě, pokud by zůstal v síti ČEZ.

Peugeot iOn, Citroën C-Zero

Dvojčata japonského Mitsubishi i-MiEV, by se měla na evropských trzích objevit koncem letošního roku. Auta pohání lithium-ionové baterie, díky kterým podle výrobce na jedno nabití ujedou až 130 kilometrů. Plně nabité mají být za 6 hodin, nabité z 80 % už za půl hodiny. Nabíjejí se z klasických 220voltových zásuvek.

Díky své velikosti (délka 3,48 metru, čtvery dveře a čtyři místa) jsou určena hlavně do městského provozu. Nejvyšší rychlost by měla být 130 kilometrů za hodinu. Peugeot nabídne ve svém modelu i "komunikační a lokalizační jednotku". Ta umožňuje přivolání pomoci, ale také přenos informací (stav baterie, počet ujetých km,
počet km do návštěvy servisu…).

Pramen: Peugeot

Uvažujete o koupi elektromobilu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. dubna 2010. Anketa je uzavřena.

Ne 4709
Ano 2391




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nejžádanější benefit: pružná pracovní doba. Osvícené firmy na to slyší

Lidí bez práce je rekordně málo a zkrácené a flexibilní úvazky patří k nejžádanějším benefitům. Lidé si chtějí lépe řídit práci tak, aby jim ladila s rodinným...  celý článek

Severně od Chebu, kousek od německých hranic, vznikají housle, violy, basy a...
Housle pro Ameriku, kytary pro Rusko. Český výrobce plánuje expanzi

V Lubech na Chebsku se rodí housle, violy, čela, kontrabasy a kytary. Za minulého režimu zásoboval podnik pod názvem Cremona všechny země RVHP, předloni...  celý článek

Ilustrační foto
Bolestné za sucho má cenovku 2 miliardy, zemědělci původně požadovali tři

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až dvě miliardy korun, rozhodla vláda. Ovocnáři a školkaři pak dalších 208 milionů za škody způsobené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.