ČEZ slibuje do tří let 200 nabíjecích stanic a 100 elektroaut od PSA

  13:07aktualizováno  13:07
Energetický gigant ČEZ finišuje s projektem na rozvoj elektromobilů do roku 2013. Partnerskou automobilkou bude koncern PSA. "Elektro" pumpa může být v Ikea.

Peuget iOn. - Na baterky má ujet 130 km: V roce 2013 by se v Česku mohla podle plánu ČEZ prohánět stovka vozů Peugeot iOn. | foto: Peugeot

Tomáš Chmelík, šéf útvaru čisté technologie ČEZ, finišuje s pilotním projektem energetické firmy do roku 2013, který má být prvním krokem k rozšíření elektromobilů v Česku. "Projekt nastavujeme tak, aby byl do budoucna byznysově udržitelný a ziskový. Ale nechceme jen postavit desítky dobíjecích stanic, abychom pak nevěděli, co s nimi," uvedl.

Podle něj si ČEZ vybral jako svého partnera mezi automobilkami koncern PSA Peugeot Citroën, s nímž by měl podepsat kontrakt v průběhu léta.

Koncern by v následujících letech mohl poskytnout do společného projektu s ČEZ až sto elektrických vozů Peugeot iOn či Citroënu C-Zero, což jsou dvojčata automobilu Mitsubishi i-Miev.

PSA dodá auta, ČEZ stojany

Na vývoji modelů se firmy podílely společně a automobilky Peugeot a Citroën by měly v Evropě své modely uvést na trh ještě letos. "Prvotně je budeme dodávat hlavně partnerům, ale budou mít i běžnou tržní ceníkovou cenu," uvedla mluvčí tuzemského Citroënu Martina Bedrnová.

Podle Chmelíka bude ČEZ část vozů používat jako služební, část přijde k jeho partnerům a je možné, že další budou v provozu zkoušet například různé organizace sociálních služeb. Podobně jako má dnes od ČEZ dvě auta Fiat Domov Sue Ryder. Zároveň se ČEZ prý nebude bránit spolupráci s dalšími automobilkami.

I proto vozy nebude ČEZ od koncernu kupovat, ale jejich jednotliví uživatelé si je od PSA budou pronajímat. Energetický gigant se naproti tomu v projektu zaváže, že začne budovat síť dobíjecích stanic, jako logický krok k budoucímu rozšíření elektromobilů.

"První budou už letos, celkem by jich mohlo být do tří let asi dvě stě," vysvětlil Chmelík. První dvě stanice budou pravděpodobně stát přímo před pražským sídlem ČEZ, další se mohou objevit u nákupních centrech ve velkých městech, u partnerů firmy nebo třeba na parkovišti v Ikea.

"Novým technologiím jsme nakloněni, nová prodejna na Zličíně jich bude využívat maximum," říká mluvčí švédského nábytkářského řetězce Jindra Válová. IKEA se bude na Zličíně stěhovat do nových, větších prostor příští rok.

Dobíjení na benzinkách zatím nebude

O instalaci stojanů na běžné benzinky se zatím nejedná a ČEZ je v tomto tématu opatrný. I když je masové rozšíření elektromobilů zatím velmi daleko, firma nechce pustit kontrolu nad rozšiřováním přípojek z ruky. Zdůvodňuje to ohrožením přenosové soustavy, bezpečností zásuvek, ale svou roli pochopitelně hraje také byznys.

"Teď se to zdá nepravděpodobné, ale v ohrožení by mohla být přenosová soustava," tvrdí Chmelík. Pokud by totiž lidé večer přijeli elektromobily domů, zapnuli by běžné spotřebiče, začali vařit a k tomu dali do "zásuvky" ještě auto, mohlo by docházet k přetížení sítě. Podobné by to prý mohlo být u divoce vzniklé sítě nabíjecích stanic.

Elektromobily budou mít možná vlastní tarif

Tomu by se do budoucna dalo předcházet třeba zavedením speciálního tarifu "elektroauto", podobně jako funguje "noční proud". Energetická soustava by tak na dálku zapínala nabíjení vozů třeba až po půlnoci, po běžné spotřební špičce. To však vyžaduje instalaci speciální přípojky, zvlášť od běžné elektroinstalace, která by byla vyvedena například do garáže.

"Dnes se může zdát, že je to zdržování rozvoje projektu a auto se prostě dá nabíjet ze zásuvky. My ale chceme uvést komplexní řešení, které bude moci být využíváno i při větším rozšíření," obhajuje pomalý start projektu Chmelík.

S tím nesouhlasí bojovník za co nejrychlejší rozšíření elektromobilů Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily. "Žádné přetížení nehrozí a k nabíjení by šly bez problémů využít i na dálku řízené současné tarify," říká Vegr. Na benzinkách by podle něj mohl být regulován provoz nabíjení jednoduše tak, že by tam byl proud dražší než při domácím nabíjení.

ČEZ však vyvíjí komplexnější řešení, v němž by například fungovalo i společné vyúčtování na jedno auto. Majitel by tak dostal jednou měsíčně fakturu, a to za nabíjení doma i venku. Samozřejmě, pokud by zůstal v síti ČEZ.

Peugeot iOn, Citroën C-Zero

Dvojčata japonského Mitsubishi i-MiEV, by se měla na evropských trzích objevit koncem letošního roku. Auta pohání lithium-ionové baterie, díky kterým podle výrobce na jedno nabití ujedou až 130 kilometrů. Plně nabité mají být za 6 hodin, nabité z 80 % už za půl hodiny. Nabíjejí se z klasických 220voltových zásuvek.

Díky své velikosti (délka 3,48 metru, čtvery dveře a čtyři místa) jsou určena hlavně do městského provozu. Nejvyšší rychlost by měla být 130 kilometrů za hodinu. Peugeot nabídne ve svém modelu i "komunikační a lokalizační jednotku". Ta umožňuje přivolání pomoci, ale také přenos informací (stav baterie, počet ujetých km,
počet km do návštěvy servisu…).

Pramen: Peugeot

Uvažujete o koupi elektromobilu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. dubna 2010. Anketa je uzavřena.

Ne 4709
Ano 2391

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Zelení výrobci se poperou v aukcích, soláry však zůstanou mimo

Větrné elektrárny v Krušných horách.

Podíl elektrické energie vyrobené v „zelených“ elektrárnách se v Česku už téměř šest let nemění. Snaha o čistší výrobu...

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Aukce unikátních láhví Pilsner Urquell vynesla rekordních 2 759 988 korun

Láhve zdobí i skleněná pečeť kvality Pilsner Urquell.

Tradiční vánoční charitativní aukce na portálu iDNES.cz vynesla dva a tři čtvrtě milionu korun pro handicapované....

Najdete na iDNES.cz