Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČEZ našel novou zlatou žílu. Učí zákazníky šetřit

  16:47aktualizováno  16:47
ČEZ loví klienty na služby. Těmi jsou například úspora energie ve městech a podnicích či budování fotovoltaických panelů na střechách rodinných domů. Energetický gigant chystá i další expanzi za hranice. Své služby chce nabídnout Německu, Polsku či Rumunsku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Podnikání energetického obra ČEZ vždy stálo na třech nohách – výrobě elektřiny, její distribuci a jejím prodeji koncovým zákazníkům. Zatímco poslední dvě činnosti pořád slušně vydělávají, zisky z jaderných a uhelných elektráren jsou rok od roku hubenější. To postupně sráží i celkové výdělky, včetně dividend pro stát, který ČEZ ze dvou třetin vlastní.

Vedení firmy proto hledá cesty, čím tuhle „kulhající“ nohu nahradit. Vedle investic do větrných parků v Německu a ve Francii stále více sází i na komplexní služby spojené s využitím energie. Jde například o úspory energie ve městech či průmyslových podnicích, instalace vzduchotechniky či o fotovoltaické panely na střechách rodinných domů, doplněné o baterie.

„Energetické služby budou v rámci skupiny ČEZ stále důležitější. V případě ČEZ ESCO, které se zaměřuje na český a slovenský trh, předpokládáme každoroční růst tržeb a provozního zisku v řádu desítek procent. Půjde jak o organický růst, tak o akvizice,“ říká ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

Na nákupy do Německa

Nechce se přitom omezit jen na Česko. Vedle Slovenska, kde chce energetické služby nabídnout zatím pěti tisícům firemních zákazníků, kterým nyní dodává elektřinu a plyn, se dívá zejména na Německo, Polsko a Rumunsko. „Tyto země nám připadají jako nejperspektivnější pro náš růst,“ říká Cyrani. Dodává, že se v těchto čtyřech zemích dívá i po akvizičních příležitostech.

Zatím poslední velký nákup v této oblasti udělal ČEZ letos v létě. Za pět miliard korun koupil německou firmu Elevion, která se zabývá hospodařením s energiemi.

ČEZ opět posiluje v Německu, koupil dalších 14 větrných turbín

Podle analytiků snaha vedení firmy odráží současné trendy. „Zaměření na segment energetických služeb je logické. Poptávka soukromých i veřejných subjektů po energetické účinnosti a úsporách roste,“ říká analytik Fio banky Jan Raška. Navíc se prosazuje posun od velkých zdrojů energie k decentrální energetice a zároveň se zpřísňuje evropská regulace ohledně snižování spotřeby. „ČEZ nechce u energetických úspor zaspat trend, jak se mu to trochu stalo u obnovitelných zdrojů,“ dodává analytik České spořitelny Petr Bártek.

Předem však není jisté, že ČEZ uspěje. „Tento trh je velmi fragmentovaný a zahrnuje mnoho dílčích segmentů. Očekávám proto, že příspěvek tohoto segmentu k zisku ČEZ bude dlouhodobě jen v jednotkách procent,“ říká Bártek.

Na trhu se pohybuje řada specializovaných firem, které mohou reagovat pružněji než „obří“ ČEZ. Příkladem je firma S-Power, která stejně jako ČEZ Solární instaluje střešní fotovoltaiky. Nové zákazníky nabírá rychleji než ČEZ.

Menší, ale atraktivnější

ČEZ v poslední době sklidil kritiku, že nakupuje zbytečné projekty za velké peníze. To se týkalo například větrných parků v Německu či ve Francii. U investic do energetických služeb to nemusí platit. „ČEZ nenakupuje ‚draze‘ a v případě úspěšné konsolidace trhu může akvizice výrazně zhodnotit,“ míní Bártek.

„Například nákupem Elevionu poměrně výrazně rozšířil svoje podnikání v tomto segmentu. Očekávám, že příspěvek do provozní ziskovosti by mohl v horizontu dvou let překročit jednu miliardu korun. Energetické služby však pro ČEZ jsou a v dohledné době stále budou doplňkovým byznysem,“ dodává Raška.

„Větší dopad by tento segment měl v případě rozdělení na samostatnou nevýrobní část ČEZ. Takže tuto expanzi lze vnímat i jako snahu zatraktivnit variantu rozdělení firmy,“ domnívá se Bártek.

O tom, zda – a případně jak – se ČEZ kvůli výstavbě nových jaderných bloků rozdělí, se nyní diskutuje. Na stole jsou tři varianty. První počítá s tím, že by nový blok stavěla dceřiná firma ČEZ s nějakou formou zapojení či garance státu. Druhá varianta, že by tuto dceřinou společnost koupil stát.

Třetí varianta je případná transformace či rozdělení ČEZ – v nové společnosti by například mohly vedle projektových společností pro výstavbu nových bloků skončit také již fungující jaderné nebo i uhelné elektrárny. „Dělají se k tomu nyní analýzy, které bude moci vláda využít. Týkají se například toho, jak podobné transformace probíhaly v zahraničí,“ říká Cyrani.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Rolls-Royce chce vyrábět motory pro létající taxi

Koncept létajícího taxi EVTOL automobilky Rolls-Royce. Elektřinou poháněný...

Futuristické vize létajících taxíků lákají čím dál více firem. Výrobu motorů pro tyto dopravní prostředky budoucnosti...

Bikesharingový gigant Ofo se stahuje. Na žlutá kola si Češi počkají

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Čínská firma Ofo omezuje svou přítomnost na zahraničních trzích. Společnost, nabízející sdílení kol, ruší projekty na...

Strnadovo průmyslové impérium zvýšilo tržby a zisk o více než 50 procent

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Provozní zisk holdingu Czechoslovak Group loni meziročně vzrostl o 52 procent na 2,78 miliardy korun. Tržby se zvýšily...

Najdete na iDNES.cz