Elektřina nezdražuje ani tak proto, že musí, ale především proto, že je to možné. Poptávka po energii roste a Česká republika zůstává ve střední a jihovýchodní Evropě jediným ostrůvkem, kde je výkonu přebytek.
"ČEZ neurčuje cenu arbitrárně, ale je výsledkem tržních sil. Elektrická energie v okolních státech se obchoduje na podobných úrovních a vzhledem k liberalizaci trhu je komoditou jako každá jiná," říká analytik Patrie Robert Keller.
Manažeři vydělávat musejí
I když s cenami energie není podle posledního výzkumu společnosti Factum Invenio spokojen prakticky nikdo (více zde) a proti "nemravným cenám" elektřiny už vzniklo i sdružení Antičez, firma se jen těžko může chovat jinak.
"Společnost ČEZ je veřejně obchodovatelná firma, a tak dle zásady dobrého hospodáře je povinností jejích manažerů nejlépe hospodařit se svěřenými prostředky akcionářů, tedy dlouhodobě tvořit nejvyšší zisk," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.
I když konkurence na energetickém trhu podle analytiků existuje, je tomu tak v odlišné míře u výroby a distribuce energie.
"U výroby je dominantní postavení ČEZ dané historickým vývojem, z kterého jednoznačně firma profituje. Mluvit o úplném monopolu ale určitě nejde ani v sektoru výroby," domnívá se Keller. "U distribuce elektrické energie je konkurenční prostředí přímo viditelné," dodal. K průhlednější tvorbě cen přispěl podle analytiků i vznik energetické burzy.
Firma má tak dostatek peněz na to, aby investovala,což také v hojné míře činí. A to jí pomáhá k dalším ziskům. Z těchto peněz pak vyplácí dividendy a letos v dubnu také spustila zpětný odkup vlastních akcií, připomněl finanční ředitel společnosti Petr Vobořil.
Do včerejška firma podle agentury Reuters vykoupila přes sedm procent akcií. Celkový plán počítá s desetinou.
Neprodělá ani stát
ČEZ s oznámením výsledků zvedl i prognózu celoročního čistého zisku na 41,4 miliardy korun z dříve udávaných 35,1 miliardy.
I když se ziskovost firmy nemusí každému líbit, neprodělává na ní ani stát, kterému ČEZ vylepšuje hospodaření. Ať už je to díky dividendám nebo výplatě daní. "Jsou to z pohledu věčně hladového Státního fondu dopravní infrastruktury zajímavé miliardové částky," uzavřel Procházka.