Návrh se týká například i Pražského okruhu.

Návrh se týká například i Pražského okruhu. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Chalupa chce, aby dálnice u velkých měst byly zase bez poplatku

  • 77
Řidiči, kteří jezdí jen krátké cesty kolem velkých měst, možná ušetří za známky. Po roce se znovu vrací do hry možnost, že na některých úsecích dálnic a rychlostních silnic zmizí povinnost za jejich použití platit. Navrhuje to ministr životního prostředí Tomáš Chalupa z ODS.

Návrh by se týkal například dálnice kolem Brna, kolem Berouna, napříč Ostravou či Pražského okruhu. A také rychlostních silnic kolem Mladé Boleslavi a Olomouce.

Chalupa přitom argumentuje znečištěním ovzduší ve velkých městech. Neexistují však žádné průzkumy, které by prokazovaly, že by lidé v těchto oblastech kvůli poplatku začali jezdit raději přes města mimo tyto silnice. Není ani znám počet řidičů, kteří dálniční známku nemají. Ministerstvo dopravy zatím takový návrh odmítá.

"Hlavním cílem ministerstva životního prostředí je snížit emise ve městech a zlepšit tak kvalitu životního prostředí a zdraví obyvatel," uvedl ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Ten kvůli tomu napsal ministrovi dopravy během krátké doby už podruhé, pokaždé jako připomínku k navrhované vyhlášce.

Na vyjmenovaných úsecích nemuseli řidiči až do letošního roku platit, tehdejší ministr dopravy Vít Bárta však výjimky zrušil. "Výjimky byly nespravedlivé. Některá města ji měla, některá ne. Šlo o narovnání podmínek," řekl pověřený šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Chalupův návrh má podporu hlavně v těch oblastech, kterých by se úleva týkala. "Dlouhodobě za tuto výjimku bojujeme, vznikla tu kvůli tomu i petice," říká středočeský náměstek Robin Povšík. Ani on však nemá čísla o tom, jak v Mladé Boleslavi zhoustla kvůli zrušení výjimky doprava.

Dálniční známky mají od příštího roku podražit z 1 200 korun na 1 500 korun.