České aerolinie se zimním letovým řádem zruší zhruba pět procent všech spojů. Ilustrační foto.

České aerolinie se zimním letovým řádem zruší zhruba pět procent všech spojů. Ilustrační foto. | foto: ČSA

Chceme i šetrnější klienty, mění názor ČSA

  • 20
Nízkonákladové aerolinky pro nás nejsou konkurence, jejich zákazníci nás nezajímají, my jsme pro lépe platící klienty. Tak reagovaly České aerolinie v posledních letech na nástup lowcostových firem. Teď firma mění názor.

Jedním z důsledků tohoto přístupu je i to, že ČSA teď mají v průměru čtyři z deseti sedaček v letadle neobsazené. Chybí jim tam klienti, kteří nechtějí za let po Evropě platit více než zhruba pět tisíc korun.

"Tuto mantru mírně opouštíme," řekl na dotaz MF DNES viceprezident ČSA pro marketing Petr Pištělák. Nový systém, který kvůli tomu ČSA za 50 milionů korun pořizují, má firmě ročně přinést půl miliardy navíc ve výnosech.

Klíčem nového systému je to, že se z Prahy má stát přestupový bod mezi východní a západní Evropou. Takové přestupní letenky už firma sice dávno prodává, ale většinou draze: výsledná cena byla totiž součtem tarifů dvou linek. Čeští zákazníci tak tuto změnu příliš nepocítí.

Systém, který firma spustí na konci října, má umožnit lépe zaplnit letadla cestujícími, kteří dosud například z Madridu do Varšavy letěli přímo nebo přes jiné evropské město. ČSA je chce získat na svoji palubu. A to klidně i levnější letenkou, než by zaplatili jen za půl cesty z Madridu do Prahy.

Má jít totiž jen o dodatečné cestující, se kterými aerolinka dosud nepočítala a kteří raději poletí s přestupem, ale za menší cenu, než má konkurence. "Je to v ČSA revoluce, naše trumfové eso," rozplývá se nad novinkou Pištělák.

Firma bude takto nabízet jen lety, u kterých se celková doba cesty prodlouží maximálně o třicet procent oproti přímému letu.

Podobný systém používají v Evropě všichni velcí hráči, kteří tak konkurují ČSA na letech z Prahy. Například letenka s přestupem přes Frankfurt z Prahy do Barcelony s německou Lufthansou tak vyjde většinou levněji než přímý let ČSA. A podobně se teď chtějí chovat na zahraničních trzích i České aerolinie.

"Potenciál tam určitě je, Praha má dobrou polohu zejména pro lety mezi východem a západem, navíc k tomu mají i přizpůsobené letové časy," říká Josef Trejbal ze společnosti Asiana, která prodává jízdenky a letenky.

Letenky z Prahy s ČSA však i nadále budou ve většině případů patřit k těm nejdražším, které na trhu jsou. ČSA to ale vysvětlují tím, že mají většinou příznivější časy odletu než konkurence. Podle prodejců letenek to vede někdy k tomu, že i věrní zákazníci odcházejí ke konkurenčním dopravcům.

České aerolinie se zimním letovým řádem zruší zhruba pět procent všech spojů, úplně přestanou létat do New Yorku a Manchesteru. Firma omezí i počty letů do řady míst, například do Londýna, Ostravy nebo Osla. Naopak přidává více letů směrem na východ nebo do Španělska a Itálie. Redukce letového řádu má vést i k odprodání tří Boeingů 737, výnos z prodeje má pomoci firmě získat další hotovost.