Nízkonákladové společnosti, kterými například v Praze loni letěl už každý čtvrtý cestující, inkasují čím dál víc od svých zákazníků za dodatečné služby spojené s letem. Cena letu se tak nakonec může přiblížit i klasickým společnostem. Například u evropské jedničky Ryanairu má cenu letenky bez příplatků pouze ten, kdo letí bez zavazadla v nákladovémprostoru a odbaví se přes internet. Jinak se jeho let prodražuje o stovky korun.
"Dá se čekat, že takové praktiky zavedou i další společnosti. Ryanair už dnes generuje až devadesát procent zisku ze služeb mimo vlastní cenu letenky," uvedl Josef Trejbal ze společnosti Asiana, která prodává letenky. Podle něj je možné, že jejich ceny půjdou ještě níže, ale aerolinky budou hledat cesty, co ještě zpoplatnit.
Nízkonákladové společnosti dlouho odolávaly a extra si účtovaly jen za občerstvení na palubě. Loni nejprve přišel poplatek za zavazadla a teď za odbavení. Drtivá většina společností přitom nabízí odbavení zdarma. Kromě toho vnucují často levné aerolinky při svém prodeji další služby: například za poplatek výběr místa v letadle nebo možnost přednostního nástupu na palubu.
Poplatky nekončí jen u služeb, které se týkají přímo letu. Stranou nezůstává ani pojištění. Například u Ryanairu či SkyEurope koupí zákazník při troše nepozornosti pojištění s letenkou téměř automaticky. Během objednávání letenky je totiž automaticky zaškrtnutá i položka pojištění. Kdo jej nechce, musí políčko vyškrtnout. Jde přitom o stakorunové položky.
Aerolinky tyto poplatky vysvětlují tím, že nabízí v letence dopravu z jednoho města do druhého a zbytek jsou dodatečné služby. "Manipulace se zavazadly stojí peníze a základním principem low cost společností je poskytovat lidem dopravu z bodu A do bodu B a vše ostatní, co si lidé chtějí koupit, si zaplatí," řekl v rozhovoru pro MF DNES šéf společnosti easyJet Andy Harrison.
Příjmy z dodatečných služeb rostou a jsou i odpovědí, jak může firma létající za pár set korun po Evropě vydělávat, což je případ Ryanairu a easyJetu. Ryanair naposledy ohlásil další zvýšení zisku téměř o čtvrtinu, od dubna do října loňského roku měl zisk před zdaněním 460 milionů eur (přes 12 miliard korun). A jeho šéf Michael O’Leary již potvrdil, že poplatky ještě porostou.
Ostatní nízkonákladové aerolinie jej postupně následují. Podobná praxe přidaných poplatků se nelíbí hlavně prodejcům letenek. "Cena uváděná jako jízdné je příliš nízká a slouží jen k nalákání zákazníků. Celé je to pro laika nepřehledné a prodělávají ti, kteří uvádějí konečné ceny," míní Trejbal.