Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete práci? Vyprávějte pohádku

  1:00aktualizováno  1:00
"Musel jsem stát jednu minutu v rohu, hovořit na vybrané téma, pak říct vtip, zazpívat a nakonec kvokat jako slepice," popisuje své zkušenosti s pohovorem na pozici v prodeji Peter Webley z Velké Británie na internetových stránkách BBC.
Zadání úkolu se při pohovorech liší pozici od pozice. Ilustrační foto

Zadání úkolu se při pohovorech liší pozici od pozice. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Japonští uchazeči o práci v internetovém módním obchodě se zase museli vyšplhat na horu Fuji do výšky 3776 metrů, aby na vrcholu podstoupili náborový pohovor. Teprve ten, kdo vylezl až na vrchol, byl vůbec hoden toho, se o práci ucházet.

V Česku se uchazeči o práci s podobným zadáním setkávají zatím jen zřídka, i v českých firmách se však zájemci mohou připravit na záludná cvičení a dotazy personalistů.

Zvláště jedná-li se o pozice, které s sebou nesou velkou odpovědnost.

"Byla to taková malá bojovka," popisuje svou zkušenost s pohovorem v terénu Věra Tůmová, která se před lety ucházela o práci v humanitární organizaci Člověk v tísni.

"Vyvezli nás na celodenní akci, měli jsme se ve skupině dostat do blíže neurčeného bodu za pomoci místních obyvatel, třeba i stopovat," říká dvaatřicetiletá Tůmová, která v současnosti pracuje v oblasti propagace.

Podle personalistů si tak firmy či organizace testují kandidáty, kteří se mohou později v práci mnohdy dostat do stresujících situací. Jednou z podobných zkoušek je takzvaný rozbor v tísnivé atmosféře, kdy je zájemce uzavřen do místnosti se dvěma osobami, z nichž jedna hraje kladnou roli a druhá zápornou.

Účelem je zjistit co nejvíce informací o uchazečových reakcích ve stresových podmínkách.

S podobnými metodami však nesouhlasí psycholog Slavomil Hubálek, který se pohovory zabývá už třináct let.

"Zavedl se tu nešvar, že je dobře dostat kandidáta pod tlak. Já ale tvrdě prosazuji, že pohovor má být co nejpříjemnější, přátelský," říká Hubálek.

"Ten vstupní pohovor je sám o sobě tak náročná životní situace, že je proti logice, aby se zájemce ještě uměle stresoval. Mělo by to být symetrické setkání dvou stran," doplňuje Hubálek.

To, že metody využívané personalisty nemusí být nezbytně frustrující, potvrzuje Václav Panenka, vedoucí agentury Psych-inform, která provádí psychologické testy pro uchazeče.

"Někdy uchazečům řekneme, aby vyprávěli svůj životopis formou pohádkového příběhu, jako by se ucházeli o místo u nějakého panovníka. Musí tomu přizpůsobit i terminologii," říká Panenka. Místo platu tak kandidáti hovoří o žoldu a své zaměstnání popisují jako službu.

To je však jen jedna z možných metod, jak může firma zjistit, zda je určitý zájemce dostatečně hravý a přizpůsobivý. Podobných postupů existuje bezpočet.

"Když máme například velký nábor lidí, zájemci dostanou zadání: Letíte na Mars - co si připravíte, abyste přežili, jak dlouho vám bude trvat to sehnat a podobně," říká Martina Buriánková, vedoucí pobočky personální společnosti Manpower v Praze.

Zadání úkolu se liší pozici od pozice. Na místa ve vrcholovém managementu jsou firmy ochotny vynaložit větší prostředky, personalista tak má větší prostor, aby se dostal kandidátovi pod kůži.

"Když hledáme vrcholové manažery, kteří mají řídit firmy s miliardovým obratem, není od věci jít se podívat, jak bydlí, jak mají umyté auto, jak vypadá jejich zahrádka," říká Panenka. "Naopak u řadových uchazečů se stačí podívat na kravatu, zuby, boty a nehty," dodává.

Většině renomovaných firem však pouhý pohled na kandidáta nestačí.
Potvrzuje to i Pavla Slabihoudková z oddělení lidských zdrojů v nejúspěšnější auditorské společnosti v Česku KPMG.

"Zájemci o práci u nás procházejí poměrně náročným výběrovým řízením, které se skládá ze dvou základních částí: z testů, a pokud je kandidát úspěšný, dostane se do odpolední části, která je zaměřena na interaktivní modelové situace," říká Slabihoudková.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

České hotely Orea investují půl miliardy. Hosté otevřou pokoje mobilem

Pokoje hotelu Resort Horizont Šumava po chystané  modernizaci. Hotelová síť...

Přední tuzemská hotelová síť Orea Hotels & Resort, která vlastní například pražský hotel Pyramida a řadu horských či...

Najdete na iDNES.cz