Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete práci? Vyprávějte pohádku

  1:00aktualizováno  1:00
"Musel jsem stát jednu minutu v rohu, hovořit na vybrané téma, pak říct vtip, zazpívat a nakonec kvokat jako slepice," popisuje své zkušenosti s pohovorem na pozici v prodeji Peter Webley z Velké Británie na internetových stránkách BBC.
Zadání úkolu se při pohovorech liší pozici od pozice. Ilustrační foto

Zadání úkolu se při pohovorech liší pozici od pozice. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Japonští uchazeči o práci v internetovém módním obchodě se zase museli vyšplhat na horu Fuji do výšky 3776 metrů, aby na vrcholu podstoupili náborový pohovor. Teprve ten, kdo vylezl až na vrchol, byl vůbec hoden toho, se o práci ucházet.

V Česku se uchazeči o práci s podobným zadáním setkávají zatím jen zřídka, i v českých firmách se však zájemci mohou připravit na záludná cvičení a dotazy personalistů.

Zvláště jedná-li se o pozice, které s sebou nesou velkou odpovědnost.

"Byla to taková malá bojovka," popisuje svou zkušenost s pohovorem v terénu Věra Tůmová, která se před lety ucházela o práci v humanitární organizaci Člověk v tísni.

"Vyvezli nás na celodenní akci, měli jsme se ve skupině dostat do blíže neurčeného bodu za pomoci místních obyvatel, třeba i stopovat," říká dvaatřicetiletá Tůmová, která v současnosti pracuje v oblasti propagace.

Podle personalistů si tak firmy či organizace testují kandidáty, kteří se mohou později v práci mnohdy dostat do stresujících situací. Jednou z podobných zkoušek je takzvaný rozbor v tísnivé atmosféře, kdy je zájemce uzavřen do místnosti se dvěma osobami, z nichž jedna hraje kladnou roli a druhá zápornou.

Účelem je zjistit co nejvíce informací o uchazečových reakcích ve stresových podmínkách.

S podobnými metodami však nesouhlasí psycholog Slavomil Hubálek, který se pohovory zabývá už třináct let.

"Zavedl se tu nešvar, že je dobře dostat kandidáta pod tlak. Já ale tvrdě prosazuji, že pohovor má být co nejpříjemnější, přátelský," říká Hubálek.

"Ten vstupní pohovor je sám o sobě tak náročná životní situace, že je proti logice, aby se zájemce ještě uměle stresoval. Mělo by to být symetrické setkání dvou stran," doplňuje Hubálek.

To, že metody využívané personalisty nemusí být nezbytně frustrující, potvrzuje Václav Panenka, vedoucí agentury Psych-inform, která provádí psychologické testy pro uchazeče.

"Někdy uchazečům řekneme, aby vyprávěli svůj životopis formou pohádkového příběhu, jako by se ucházeli o místo u nějakého panovníka. Musí tomu přizpůsobit i terminologii," říká Panenka. Místo platu tak kandidáti hovoří o žoldu a své zaměstnání popisují jako službu.

To je však jen jedna z možných metod, jak může firma zjistit, zda je určitý zájemce dostatečně hravý a přizpůsobivý. Podobných postupů existuje bezpočet.

"Když máme například velký nábor lidí, zájemci dostanou zadání: Letíte na Mars - co si připravíte, abyste přežili, jak dlouho vám bude trvat to sehnat a podobně," říká Martina Buriánková, vedoucí pobočky personální společnosti Manpower v Praze.

Zadání úkolu se liší pozici od pozice. Na místa ve vrcholovém managementu jsou firmy ochotny vynaložit větší prostředky, personalista tak má větší prostor, aby se dostal kandidátovi pod kůži.

"Když hledáme vrcholové manažery, kteří mají řídit firmy s miliardovým obratem, není od věci jít se podívat, jak bydlí, jak mají umyté auto, jak vypadá jejich zahrádka," říká Panenka. "Naopak u řadových uchazečů se stačí podívat na kravatu, zuby, boty a nehty," dodává.

Většině renomovaných firem však pouhý pohled na kandidáta nestačí.
Potvrzuje to i Pavla Slabihoudková z oddělení lidských zdrojů v nejúspěšnější auditorské společnosti v Česku KPMG.

"Zájemci o práci u nás procházejí poměrně náročným výběrovým řízením, které se skládá ze dvou základních částí: z testů, a pokud je kandidát úspěšný, dostane se do odpolední části, která je zaměřena na interaktivní modelové situace," říká Slabihoudková.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...

Soud zprostil obžaloby představitele ŘSD, billboardy nepronajímali pod cenou

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic

Obvodní soud pro Prahu 4 dnes zprostil obžaloby dva bývalé představitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...



Najdete na iDNES.cz