Chevrolet Camaro: záležitost pro srdce, ne pro rozum

Přestože neexistuje prakticky žádný rozumný důvod ke koupi Chevroletu Camaro, nemívá tento typicky americký vůz sportovního střihu na zdejším trhu o kupce nouzi.
Přestože neexistuje prakticky žádný rozumný důvod ke koupi Chevroletu Camaro, nemívá tento typicky americký vůz sportovního střihu na zdejším trhu o kupce nouzi. Vyznavačům amerického způsobu života nevadí, že jejich koráb bude při jízdní konfrontaci s evropským sporťákem a dokonce i hbitějším turbodieselem na zdejších silnicích těžce pokořen.

Stejně tak ignorují ifakt, že budou platit obrovské částky za benzin i za povinné ručení za vůz s motory 2.8, 3.4, ale častěji 5.0 a 5.7 litru, že budou komplikovaně shánět náhradní díly... Automobil, který v USA patří k velmi levným a rozšířeným, totiž v Česku má své charisma. Chevrolet Camaro má kořeny v šedesátých letech, ale v tuzemsku se víc vyskytuje až od třetí generace, která začala v roce 1982. Tehdy se jen kosmeticky lišil od Pontiaku Firebird a v začátcích jezdil se zastaralým motorem, ovšem už od roku 1983 se pohony postupně lepšily a nabíraly na výkonech, takže postupně překročily dvousetkoňovou a v devadesátých letech i třísetkoňovou hranici. Není bez zajímavosti, že už v roce 1984 měl model digitální panel s rychloměrem a otáčkoměrem, tempomat i ovládání rádia na volantu a další vymoženosti. Stejně jako jiné americké sportovní modely i Camaro má jízdní vlastnosti na hony vzdálené evropským sporťákům: neobratný kolos asociuje spíš kupé či dokonce limuzínu. Zato poskytuje nejrůznější luxus i u starých kusů ovládání v elektrice, klimatizaci, posilovač či interiér v kůži a podobně. Také tím láká zdejší kupce, kteří se dají unést představou, co všechno lze pořídit v případě letitých exemplářů za částky počítané pouze v desettisících. Měli by si však uvědomit, že z většiny nebudou vůz používat k delšímu cestování, neboť není nic jednoduchého dostat spotřebu kupříkladu u pětilitrového vozu i při decentní jízdě pod patnáctilitrovou mez. Starší Chevrolet Camaro se dá na trhu ojetin v USA pořídit poměrně levně, což zdejší obchodníci nepřehlédli a model dodali na tuzemské silnice v nezanedbatelném množství. "I když se jedná o vůz spíš nižší kvality, nebývají obvykle auta, která se nabízejí na prodej, ve špatném stavu," sděluje ze zkušeností Aleš Kužel z AAA Auto Praha. Při zájmu o camaro doporučuje sledovat hlavně kvalitu převodovky, jejíž případné opravy jsou velmi drahé. U automobilů s výkonnými motory rovněž častěji odcházejí spojky. Chevrolet Camaro zůstává i nadále ve výrobě - pro rok 2002 spěje k novému modelu už páté generace.

Největší konkurenti

Chevrolet Camaro s motorem 2.8 ročníku výroby 1990 se prodává zhruba za 100 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurují kupříkladu stejně staré vozy Ford Mustang 3.8 za 70 tisíc, Ford Probe 3.0 za 85 tisíc, Chevrolet Corvette 5.7 za 320 tisíc nebo Dodge Daytona 2.5 Turbo za 80 tisíc korun. "Kdyby motorista některý ze zmíněných vozů koupil v náhlém okouzlení, tak zřejmě bude brzy nešťastný. Uvedená auta jsou pro lidi, kteří s jistotou vědí, že právě takové kusy chtějí, a počítají se všemi jejich nevýhodami pro zdejší provoz," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Z dané nabídky je samozřejmě nejlepší Chevrolet Corvette, který však cenou stojí docela jinde. Camaro má stejně jako mustang problémy v kvalitě."

Chevrolet Camaro

Čtyřmístný sportovní vůz se čtyř-, šesti- i osmiválcovými motory od 2.5 do 5.7 litru s manuálními i automatickými převodovkami. Následující ceny berou ve třetí generaci v úvahu vůz s motorem 2.8 a ve čtvrté generaci s pohonem 3.4.

3. generace

ročník cena (Kč)

1982 50 000
1983 50 000
1984 50 000
1985 55 000
1986 60 000
1987 70 000
1988 80 000
1989 90 000
1990 100 000
1991 (po faceliftu) 110 000
1992 120 000
1993 130 000

příplatky:

motor 5.0 20 000
motor 5.7 30 000 až 40 000
Targa 5.7 40 000 až 50 000

4. generace

1993 190 000
1994 210 000
1995 240 000
1996 290 000
1997 350 000
1998 550 000

příplatky:

motor 5.7 50 000
Targa 70 000

+
* komfort, pohodlí, bohatá výbava
* vysoký výkon
* zvláštnost
* měkké pohodlné pérování
* relativně nízká pořizovací cena ojetiny

-
* vysoké provozní náklady
* velká spotřeba
* špatné jízdní vlastnosti proti evropským sporťákům
* drahé náhradní díly a servis
* špatná kvalita zpracování - v USA patří k levným vozům pro nižší třídy
* omezený počet zájemců na trhu