Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Chile začne platit zákon chránící děti před kindervajíčky a HappyMealy

  7:49aktualizováno  7:49
Chilská vláda novým zákonem bojuje proti dětské obezitě. Zakázána bude reklama cílená na děti prostřednictvím hraček. Tedy to, na čem stojí marketingový model třeba vajíček Kinder Surprise nebo krabičky s hračkou HappyMeal od McDonald’s.

Globální řetězec McDonald’s bývá obviňován z podpory obezity u dětí. Na snímku jsou gruzínské děti v pobočce řetězce v metropoli Tbilisi. | foto: ČTK

Obezitou trpí v Chile asi čtvrtina dospělé populace, nadváhu má dokonce 40 procent dospělých Chilanů. Příští měsíc proto začne platit zákon, jímž chce vláda obyvatelstvo před tloustnutím chránit. Reguluje informace na obalech potravin a reklamu cílenou na děti a nezletilé.

Podle španělského deníku El País zákon zřejmě v Chile bude znamenat konec pro takzvaná kindervajíčka a změny pro dětské „šťastné krabičky“ v řetězcích rychlého občerstvení.

Zákon o nutričních hodnotách potravin a související reklamě, který začne platit 27. června, se týká obalů potravin, prodejů ve školních obchodech a reklamy zaměřené na děti mladší 14 let. Třetina chilských dětí do sedmi let má nadváhu a deset procent dětí v této věkové kategorii je obézních.

Ministr zdravotnictví varuje: kindervajíčko je trik

„Vajíčko s překvapením láká děti trikem, a proto by nemělo být prodáváno v naší zemi. Krabička McDonaldu má vysoké hodnoty kritických živin, a proto nemůže být podávána s reklamou cílenou na děti. Takže krabička tak, jak vypadá dnes, není šťastná,“ řekl Tanto Pizarro z chilského ministerstva zahraničí místnímu rozhlasu ADN.

Podle nového zákona budou muset balené potraviny mít štítek, který informuje o hodnotách cukru, sodíku a živočišných tuků a o kaloriích. Pokud tyto hodnoty překročí limity stanovené ministerstvem zdravotnictví, bude muset být výrobek označen černým symbolem s bílými písmeny. Ten už se na některých výrobcích v chilských supermarketech začíná objevovat.

Takové výrobky se nebudou smět prodávat ve školních zařízeních. Některé chilské regiony je zakážou i v okolí škol. Žádný z výrobků, který bude označen černobílým symbolem, nebude smět také zahrnovat reklamu cílenou na nezletilé.

Takzvané „šťastné krabičky“ sice nespadají do kategorie balených potravin, ale podle nového chilského zákona nebudou smět být potraviny jako hranolky či hamburgery propagovány hračkami.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barack Obama v pondělí řečnil na univerzitě v Chicagu (24. dubna 2017)
Peníze bankéřů Obamovi nevadí. Za jednu přednášku inkasoval miliony

Hillary Clintonová prohlásila, že udělala chybu, když poté, co opustila vládu, pronesla proslov na Wall Street. Jak píše ve svých pamětech, vytvořila tím...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

Ilustrační snímek
Toalety ucpalo 100 000 eur v bankovkách. Švýcaři zjišťují jejich původ

Nad neobvyklým nálezem, který učinili na toaletách jedné z ženevských bank, si nyní láme hlavu švýcarská policie. Záchody finančního domu a posléze i tří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.