Globální řetězec McDonald’s bývá obviňován z podpory obezity u dětí. Na snímku...

Globální řetězec McDonald’s bývá obviňován z podpory obezity u dětí. Na snímku jsou gruzínské děti v pobočce řetězce v metropoli Tbilisi. | foto: ČTK

V Chile začne platit zákon chránící děti před kindervajíčky a HappyMealy

  • 186
Chilská vláda novým zákonem bojuje proti dětské obezitě. Zakázána bude reklama cílená na děti prostřednictvím hraček. Tedy to, na čem stojí marketingový model třeba vajíček Kinder Surprise nebo krabičky s hračkou HappyMeal od McDonald’s.

Obezitou trpí v Chile asi čtvrtina dospělé populace, nadváhu má dokonce 40 procent dospělých Chilanů. Příští měsíc proto začne platit zákon, jímž chce vláda obyvatelstvo před tloustnutím chránit. Reguluje informace na obalech potravin a reklamu cílenou na děti a nezletilé.

Podle španělského deníku El País zákon zřejmě v Chile bude znamenat konec pro takzvaná kindervajíčka a změny pro dětské „šťastné krabičky“ v řetězcích rychlého občerstvení.

Zákon o nutričních hodnotách potravin a související reklamě, který začne platit 27. června, se týká obalů potravin, prodejů ve školních obchodech a reklamy zaměřené na děti mladší 14 let. Třetina chilských dětí do sedmi let má nadváhu a deset procent dětí v této věkové kategorii je obézních.

Ministr zdravotnictví varuje: kindervajíčko je trik

„Vajíčko s překvapením láká děti trikem, a proto by nemělo být prodáváno v naší zemi. Krabička McDonaldu má vysoké hodnoty kritických živin, a proto nemůže být podávána s reklamou cílenou na děti. Takže krabička tak, jak vypadá dnes, není šťastná,“ řekl Tanto Pizarro z chilského ministerstva zahraničí místnímu rozhlasu ADN.

Podle nového zákona budou muset balené potraviny mít štítek, který informuje o hodnotách cukru, sodíku a živočišných tuků a o kaloriích. Pokud tyto hodnoty překročí limity stanovené ministerstvem zdravotnictví, bude muset být výrobek označen černým symbolem s bílými písmeny. Ten už se na některých výrobcích v chilských supermarketech začíná objevovat.

Takové výrobky se nebudou smět prodávat ve školních zařízeních. Některé chilské regiony je zakážou i v okolí škol. Žádný z výrobků, který bude označen černobílým symbolem, nebude smět také zahrnovat reklamu cílenou na nezletilé.

Takzvané „šťastné krabičky“ sice nespadají do kategorie balených potravin, ale podle nového chilského zákona nebudou smět být potraviny jako hranolky či hamburgery propagovány hračkami.

,