Milionový byznys ze sklepa. Chipsy z hrachu za dva roky dobyly řetězce

  13:15aktualizováno  13:15
Češi znají jen hrachovku a čočku nakyselo, říká s nadsázkou Ostravan Martin Mondek. Před dvěma lety proto zažehl v domácí fritéze svou malou revoluci jídelníčků. V současnosti dodává jeho firma Yes Chips do velkých řetězců a míří za hranice. Vypadá to, že našel podobnou díru na trhu, jako dříve výrobci zeleninových chipsů.

Spoluzakladatelé ostravské firmy Yes Chips Martin Mondek (vlevo) a Ondřej Kocur se rozhodli udělat díru do světa chipsů z luštěnin. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Lupínky z luštěnin začal Mondek prodávat v roce 2015 na farmářských trzích, tehdy ještě pod značkou Eko Lusk. Když firmu s kolegou Ondřejem Kocurem zakládali, vsadili na každému známý hrách a čočku. „Dříve jsem pracoval ve zdravé výživě, kde byly nejprodávanější sladké i slané snacky,“ líčí podnikatel.

To se mu potvrdilo. Firma Yes Chips má po dvou a půl letech třicet zaměstnanců. Loni meziročně zvýšila obrat o polovinu na 15,5 milionu korun a v následujících měsících začne užívat nové výrobní prostory v areálu Vítkovických železáren, které umožní znásobit produkci až desetkrát. V současnosti usmaží měsíčně sedm tun lupínků.

Jeho luštěninové chipsy dnes nabízí zhruba tisíc menších tuzemských obchodů včetně sítě farmářských potravin Sklizeno. Hlásí se i velké řetězce. Už od října jsou v prodejnách Penny Market, regionálně v řetězci Billa a brzy přibudou hypermarkety Globus. Dalšími zákazníky jsou dopravci – nabízejí je České aerolinie, Leo Express i RegioJet.

Většinu zákazníků tvoří ženy

„Odběratelé za námi ve většině případů přišli sami,“ vypráví Mondek. Úspěch připisuje i netradičním show na veletrzích, kde si k propagaci přizvali DJ nebo maséra. Osmdesát procent zákazníků tvoří ženy.

Fotogalerie

Yes Chips se teď začíná více rozhlížet za hranicemi. Byznys rozvíjí na Slovensku a v Rumunsku. Na spadnutí jsou podle Mondeka i dodávky do Švýcarska, Německa, Polska a Řecka. Firma z Ostravy nabízí přitom jen tři druhy chipsů: hrachové s mákem nebo s česnekem a čočkové s chilli. K nim chce brzy přidat výrobky z jiných luštěnin. 

„Dřív luštěniny chyběly v jídelníčku. Dnes jich je na výběr spousta, například fazole adzuki, cizrna nebo fazole mungo,“ říká. První experimenty však nebyly moc k jídlu. „Klíčové je najít správné koření,“ dodává.

Přímou konkurenci v segmentu chipsů z luštěnin Yes Chips v tuzemsku nemá. O část zákazníků se však bude muset dělit s výrobci lupínků ze zeleniny. I oni pochutinu propagují jako zdravější oproti klasickým variantám z brambor.

Mezi zeleninovými chipsy vedou Tretter´s

Tuzemský trh zeleninových chipsů v minulých letech obsadil zejména podnikatel v gastronomii Michael Tretter se značkou Tretter’s. K dostání je téměř ve všech velkých sítích, ale třeba také v RegioJetu či drogeriích dm. Od doby, kdy v roce 2010 výrobce Tretter’s, společnost Chips Praha, vstoupil na tuzemský trh, uvedli své nebo zahraniční značky i jiní. Lidl, Tesco, ale i menší specializované obchody.

Značka Tretter’s se loni soustředila na redesign obalů, zahraniční zakázky a přinesla novou řadu menších balení. „Obecně zažíváme nečekaný nárůst v oblibě a povědomí zeleninových chipsů,“ shrnul majitel.

Mezi Čechy rostou snacky a chipsy už několik let na oblibě. Podle dat poradenské společnosti Nielsen kategorie bramborových chipsů za rok do srpna 2017 vzrostla o deset procent na 12 tisíc tun. Češi za ně utratili téměř dvě miliardy korun. Zákazníci nejčastěji sahají po příchutích s paprikou a slaninou.

Na druhou stranu segment ostatních slaných snacků sice roste v tržbách, ale objemy už dva roky klesají, vloni o jedno procento. Zeleninové chipsy společnost nesleduje.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...



Najdete na iDNES.cz