Lupínky z luštěnin začal Mondek prodávat v roce 2015 na farmářských trzích, tehdy ještě pod značkou Eko Lusk. Když firmu s kolegou Ondřejem Kocurem zakládali, vsadili na každému známý hrách a čočku. „Dříve jsem pracoval ve zdravé výživě, kde byly nejprodávanější sladké i slané snacky,“ líčí podnikatel.
To se mu potvrdilo. Firma Yes Chips má po dvou a půl letech třicet zaměstnanců. Loni meziročně zvýšila obrat o polovinu na 15,5 milionu korun a v následujících měsících začne užívat nové výrobní prostory v areálu Vítkovických železáren, které umožní znásobit produkci až desetkrát. V současnosti usmaží měsíčně sedm tun lupínků.
Jeho luštěninové chipsy dnes nabízí zhruba tisíc menších tuzemských obchodů včetně sítě farmářských potravin Sklizeno. Hlásí se i velké řetězce. Už od října jsou v prodejnách Penny Market, regionálně v řetězci Billa a brzy přibudou hypermarkety Globus. Dalšími zákazníky jsou dopravci – nabízejí je České aerolinie, Leo Express i RegioJet.
Většinu zákazníků tvoří ženy
„Odběratelé za námi ve většině případů přišli sami,“ vypráví Mondek. Úspěch připisuje i netradičním show na veletrzích, kde si k propagaci přizvali DJ nebo maséra. Osmdesát procent zákazníků tvoří ženy.
Yes Chips se teď začíná více rozhlížet za hranicemi. Byznys rozvíjí na Slovensku a v Rumunsku. Na spadnutí jsou podle Mondeka i dodávky do Švýcarska, Německa, Polska a Řecka. Firma z Ostravy nabízí přitom jen tři druhy chipsů: hrachové s mákem nebo s česnekem a čočkové s chilli. K nim chce brzy přidat výrobky z jiných luštěnin.
„Dřív luštěniny chyběly v jídelníčku. Dnes jich je na výběr spousta, například fazole adzuki, cizrna nebo fazole mungo,“ říká. První experimenty však nebyly moc k jídlu. „Klíčové je najít správné koření,“ dodává.
Přímou konkurenci v segmentu chipsů z luštěnin Yes Chips v tuzemsku nemá. O část zákazníků se však bude muset dělit s výrobci lupínků ze zeleniny. I oni pochutinu propagují jako zdravější oproti klasickým variantám z brambor.
Mezi zeleninovými chipsy vedou Tretter´s
Tuzemský trh zeleninových chipsů v minulých letech obsadil zejména podnikatel v gastronomii Michael Tretter se značkou Tretter’s. K dostání je téměř ve všech velkých sítích, ale třeba také v RegioJetu či drogeriích dm. Od doby, kdy v roce 2010 výrobce Tretter’s, společnost Chips Praha, vstoupil na tuzemský trh, uvedli své nebo zahraniční značky i jiní. Lidl, Tesco, ale i menší specializované obchody.
Značka Tretter’s se loni soustředila na redesign obalů, zahraniční zakázky a přinesla novou řadu menších balení. „Obecně zažíváme nečekaný nárůst v oblibě a povědomí zeleninových chipsů,“ shrnul majitel.
Mezi Čechy rostou snacky a chipsy už několik let na oblibě. Podle dat poradenské společnosti Nielsen kategorie bramborových chipsů za rok do srpna 2017 vzrostla o deset procent na 12 tisíc tun. Češi za ně utratili téměř dvě miliardy korun. Zákazníci nejčastěji sahají po příchutích s paprikou a slaninou.
Na druhou stranu segment ostatních slaných snacků sice roste v tržbách, ale objemy už dva roky klesají, vloni o jedno procento. Zeleninové chipsy společnost nesleduje.