Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

  3:00aktualizováno  3:00
Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde má hlavní slovo trouba místo fritovací pánve, šetrnější oleje, pomalejší smažení a méně soli.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Za slané pochutiny Češi utrácejí čím dál víc peněz. Od loňského do letošního srpna 2017 vydali za ­bramborové lupínky téměř dvě miliardy korun, tedy meziročně o 13 procent více. Téměř 3,7 miliardy, tedy o ­9 procent více, utratili za slané snacky, ukazují data společnosti Nielsen.

Důvodem není zdražování, ale větší chuť. Silně totiž narostly i ­prodeje v obchodech. „Zájem je rostoucí - zákazníci více nakupují i­ pro svou potřebu, ne jen z důvodu společenské akce,“ potvrdil trend mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Zeleninové chipsy jsou zdravější? Omyl, jsou plné škodlivin

Češi za rok spořádali 12,4 tisíce tun chipsů. To je přesně o deset procent více než v předchozím roce a o 21 procent více než v roce 2015. Pro srovnání: nárůst spotřeby za dva roky znamená, že zatímco každý Čech v průměru v roce 2015 spořádal 13 balení chipsů o hmotnosti 70 gramů, loni to bylo už 16 balení.

Zhruba polovičním tempem poslední dva roky roste i sortiment slaných snacků, které stále v nabídce převažují - prodalo se jich přes 24 tisíc tun.

Jejich prodejům pomáhají i varianty, které výrobci označují za zdravější. Přibývá zeleninových chipsů (loni je pod svou značkou uvedl také diskont Lidl) nebo brambůrků a snacků, které projdou šetrnější úpravou. Palmový tuk výrobci nahrazují slunečnicovým či řepkovým olejem. 

Smaží při nižších teplotách, aby snížili obsah ostře sledované látky akrylamid, spojované se vznikem rakoviny. Akrylamid se však v překvapivém množství našel i v zeleninových chipsech, ukázaly loni laboratorní testy, které si nechala vypracovat MF DNES.

Chipsy jdou do trouby

Do Česka teď přichází další novinka. Značka Lay’s společnosti PepsiCo jde na trh s pečenými chipsy Oven Baked. Brambůrky ve dvou variantách (slané a jogurtové s bylinkami) namísto olejové lázně míří do pece. Podle výrobce pochytají o polovinu méně tuku. Firma je nabízí v Belgii, Nizozemsku či USA. „Chceme oslovit rozrůstající se skupinu zákazníků, kteří berou ohled na zdravější životní styl,“ říká generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

Zájem o zdravější varianty snacků a chipsů podle průzkumu agentury Euromonitor v Česku loni rostl a poptávka se bude dál zvyšovat. Část obchodních řetězců je však skeptická.

„Stále vítězí klasické výrobky, na které jsou zákazníci zvyklí. Výraznější zájem o ‚zdravější‘ druhy nezaznamenáváme,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle Globusu tato nabídka láká malou skupinu lidí, která už přestala růst, a prodeje nyní stagnují. Euromonitor však předpokládá, že alternativy spolu s pečenými chipsy přitáhnou více zákazníků. O ty hlavní rivalové na trhu ostře bojují.

Boj hoří hlavně mezi lídry PepsiCo a Intersnack s vlajkovou lodí Bohemia Chips. Druhé zmíněné firmě několik let klesá tržní podíl. Loni se podle Euromonitoru v kategorii snacků ztenčil o dvě na 23 a v chipsech ze 49 na 44 procent. „Firma podcenila rivaly a nebyla v první polovině roku 2016 tak aktivní v promocích,“ míní zpráva. Lay’s má na trhu s brambůrky podíl 23 procent.

Intersnack odmítá, že by jeho pozice na trhu slábla a odvolává se na data společnosti Nielsen, podle kterých je ve slaných pochutinách firma největším hráčem na trhu s podílem 27,5 procenta, následována PepsiCo s podílem 10 procent. Přitom Intersnack rostl o 1,3 procentního bodu, zatímco konkurence o 1,1 procentního bodu. Společnost Niesen redakci DNES.cz data o podílech na trhu v tomto případě neposkytla.

Podívejte se, jak se vyrábí smažené bramborové lupínky:




Témata: Belgie, Nizozemsko

Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Nutella pobledla. Výrobce pomazánky změnil po letech recepturu

Ilustrační snímek

Oblíbená čokoládová pomazánka Nutella v Německu po letech mění recepturu. Společnost Ferrero, která ji vyrábí, zvýšila...

V lančmítu chybí 40 procent masa. V Česku je 52 tisíc konzerv

Lunch Meat, ochuzený o 40 procent masa.

Nápis „Tradiční recept,“ na konzervách lančmítu zní jako špatný vtip. Chybí v nich totiž významný podíl masa. Ochuzeny...

Inspekce zabavila tuny ořechů a fíků, obsahovaly karcinogenní látku

Testy prokázaly přítomnost aflatoxinů ve zdraví nebezpečném množství.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) nevpustila na český trh přes 26 tun lískových ořechů a sušených fíků....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.