Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

  3:00aktualizováno  3:00
Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde má hlavní slovo trouba místo fritovací pánve, šetrnější oleje, pomalejší smažení a méně soli.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Za slané pochutiny Češi utrácejí čím dál víc peněz. Od loňského do letošního srpna 2017 vydali za ­bramborové lupínky téměř dvě miliardy korun, tedy meziročně o 13 procent více. Téměř 3,7 miliardy, tedy o ­9 procent více, utratili za slané snacky, ukazují data společnosti Nielsen.

Důvodem není zdražování, ale větší chuť. Silně totiž narostly i ­prodeje v obchodech. „Zájem je rostoucí - zákazníci více nakupují i­ pro svou potřebu, ne jen z důvodu společenské akce,“ potvrdil trend mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Zeleninové chipsy jsou zdravější? Omyl, jsou plné škodlivin

Češi za rok spořádali 12,4 tisíce tun chipsů. To je přesně o deset procent více než v předchozím roce a o 21 procent více než v roce 2015. Pro srovnání: nárůst spotřeby za dva roky znamená, že zatímco každý Čech v průměru v roce 2015 spořádal 13 balení chipsů o hmotnosti 70 gramů, loni to bylo už 16 balení.

Zhruba polovičním tempem poslední dva roky roste i sortiment slaných snacků, které stále v nabídce převažují - prodalo se jich přes 24 tisíc tun.

Jejich prodejům pomáhají i varianty, které výrobci označují za zdravější. Přibývá zeleninových chipsů (loni je pod svou značkou uvedl také diskont Lidl) nebo brambůrků a snacků, které projdou šetrnější úpravou. Palmový tuk výrobci nahrazují slunečnicovým či řepkovým olejem. 

Smaží při nižších teplotách, aby snížili obsah ostře sledované látky akrylamid, spojované se vznikem rakoviny. Akrylamid se však v překvapivém množství našel i v zeleninových chipsech, ukázaly loni laboratorní testy, které si nechala vypracovat MF DNES.

Chipsy jdou do trouby

Do Česka teď přichází další novinka. Značka Lay’s společnosti PepsiCo jde na trh s pečenými chipsy Oven Baked. Brambůrky ve dvou variantách (slané a jogurtové s bylinkami) namísto olejové lázně míří do pece. Podle výrobce pochytají o polovinu méně tuku. Firma je nabízí v Belgii, Nizozemsku či USA. „Chceme oslovit rozrůstající se skupinu zákazníků, kteří berou ohled na zdravější životní styl,“ říká generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

Zájem o zdravější varianty snacků a chipsů podle průzkumu agentury Euromonitor v Česku loni rostl a poptávka se bude dál zvyšovat. Část obchodních řetězců je však skeptická.

„Stále vítězí klasické výrobky, na které jsou zákazníci zvyklí. Výraznější zájem o ‚zdravější‘ druhy nezaznamenáváme,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle Globusu tato nabídka láká malou skupinu lidí, která už přestala růst, a prodeje nyní stagnují. Euromonitor však předpokládá, že alternativy spolu s pečenými chipsy přitáhnou více zákazníků. O ty hlavní rivalové na trhu ostře bojují.

Boj hoří hlavně mezi lídry PepsiCo a Intersnack s vlajkovou lodí Bohemia Chips. Druhé zmíněné firmě několik let klesá tržní podíl. Loni se podle Euromonitoru v kategorii snacků ztenčil o dvě na 23 a v chipsech ze 49 na 44 procent. „Firma podcenila rivaly a nebyla v první polovině roku 2016 tak aktivní v promocích,“ míní zpráva. Lay’s má na trhu s brambůrky podíl 23 procent.

Intersnack odmítá, že by jeho pozice na trhu slábla a odvolává se na data společnosti Nielsen, podle kterých je ve slaných pochutinách firma největším hráčem na trhu s podílem 27,5 procenta, následována PepsiCo s podílem 10 procent. Přitom Intersnack rostl o 1,3 procentního bodu, zatímco konkurence o 1,1 procentního bodu. Společnost Niesen redakci DNES.cz data o podílech na trhu v tomto případě neposkytla.

Podívejte se, jak se vyrábí smažené bramborové lupínky:





Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Téměř stejné, obchody prodávají velikonoční figurky i z falešné čokolády

Velikonoční figurky

Vajíčka nebo zajíčci z kakaové hmoty jsou často k nerozeznání od figurek z pravé čokolády. Vždy se proto vyplatí...

TEST DNES: Úplné výsledky testu dětských příkrmů

(Ilustrační snímek)

MF DNES otestovala ve spolupráci s laboratoří a odborníky na výživu dvanáct dětských příkrmů. Zde najdete kompletní...

TEST DNES: V dětských příkrmech chybí kalorie i tuk, solí a kořením se nešetřilo

(Ilustrační snímek)

Výrobci o dětských příkrmech tvrdí, že jsou bio, bez přidané soli či cukru a jen ze samých prvotřídních surovin. Rodiče...

Najdete na iDNES.cz