(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

  • 84
Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde má hlavní slovo trouba místo fritovací pánve, šetrnější oleje, pomalejší smažení a méně soli.

Za slané pochutiny Češi utrácejí čím dál víc peněz. Od loňského do letošního srpna 2017 vydali za ­bramborové lupínky téměř dvě miliardy korun, tedy meziročně o 13 procent více. Téměř 3,7 miliardy, tedy o ­9 procent více, utratili za slané snacky, ukazují data společnosti Nielsen.

Důvodem není zdražování, ale větší chuť. Silně totiž narostly i ­prodeje v obchodech. „Zájem je rostoucí - zákazníci více nakupují i­ pro svou potřebu, ne jen z důvodu společenské akce,“ potvrdil trend mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Zeleninové chipsy jsou zdravější? Omyl, jsou plné škodlivin

Češi za rok spořádali 12,4 tisíce tun chipsů. To je přesně o deset procent více než v předchozím roce a o 21 procent více než v roce 2015. Pro srovnání: nárůst spotřeby za dva roky znamená, že zatímco každý Čech v průměru v roce 2015 spořádal 13 balení chipsů o hmotnosti 70 gramů, loni to bylo už 16 balení.

Zhruba polovičním tempem poslední dva roky roste i sortiment slaných snacků, které stále v nabídce převažují - prodalo se jich přes 24 tisíc tun.

Jejich prodejům pomáhají i varianty, které výrobci označují za zdravější. Přibývá zeleninových chipsů (loni je pod svou značkou uvedl také diskont Lidl) nebo brambůrků a snacků, které projdou šetrnější úpravou. Palmový tuk výrobci nahrazují slunečnicovým či řepkovým olejem. 

Smaží při nižších teplotách, aby snížili obsah ostře sledované látky akrylamid, spojované se vznikem rakoviny. Akrylamid se však v překvapivém množství našel i v zeleninových chipsech, ukázaly loni laboratorní testy, které si nechala vypracovat MF DNES.

Chipsy jdou do trouby

Do Česka teď přichází další novinka. Značka Lay’s společnosti PepsiCo jde na trh s pečenými chipsy Oven Baked. Brambůrky ve dvou variantách (slané a jogurtové s bylinkami) namísto olejové lázně míří do pece. Podle výrobce pochytají o polovinu méně tuku. Firma je nabízí v Belgii, Nizozemsku či USA. „Chceme oslovit rozrůstající se skupinu zákazníků, kteří berou ohled na zdravější životní styl,“ říká generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

Zájem o zdravější varianty snacků a chipsů podle průzkumu agentury Euromonitor v Česku loni rostl a poptávka se bude dál zvyšovat. Část obchodních řetězců je však skeptická.

„Stále vítězí klasické výrobky, na které jsou zákazníci zvyklí. Výraznější zájem o ‚zdravější‘ druhy nezaznamenáváme,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle Globusu tato nabídka láká malou skupinu lidí, která už přestala růst, a prodeje nyní stagnují. Euromonitor však předpokládá, že alternativy spolu s pečenými chipsy přitáhnou více zákazníků. O ty hlavní rivalové na trhu ostře bojují.

Boj hoří hlavně mezi lídry PepsiCo a Intersnack s vlajkovou lodí Bohemia Chips. Druhé zmíněné firmě několik let klesá tržní podíl. Loni se podle Euromonitoru v kategorii snacků ztenčil o dvě na 23 a v chipsech ze 49 na 44 procent. „Firma podcenila rivaly a nebyla v první polovině roku 2016 tak aktivní v promocích,“ míní zpráva. Lay’s má na trhu s brambůrky podíl 23 procent.

Intersnack odmítá, že by jeho pozice na trhu slábla a odvolává se na data společnosti Nielsen, podle kterých je ve slaných pochutinách firma největším hráčem na trhu s podílem 27,5 procenta, následována PepsiCo s podílem 10 procent. Přitom Intersnack rostl o 1,3 procentního bodu, zatímco konkurence o 1,1 procentního bodu. Společnost Niesen redakci DNES.cz data o podílech na trhu v tomto případě neposkytla.

Podívejte se, jak se vyrábí smažené bramborové lupínky:

10. srpna 2017