Svaz pekařů a cukrářů v ČR vyhlásí v červnu vítěze národní soutěže Chléb roku. V souvislosti s tím zveřejnil současné spotřebitelské trendy v tomto odvětví.
„Nejoblíbenějším stále zůstává klasický pšeničnožitný chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava. Nekupují se však již celé bochníky, ale jejich dělené části či chleby o menší hmotnosti 500 – 800 gramů,“ uvádí svaz v tiskové zprávě. Český zákazník totiž u pekařských produktů přechází od velkých týdenních nákupů k denním, což má vliv i na snížení plýtvání.
Spotřebitelé ve větších městech, kteří kladou důraz na zdravý životní styl, preferují podle zveřejněných dat celozrnné a vícezrnné chleby s vyšším podílem podílem žitné mouky. Roste také popularita kvasového chleba od regionálních a řemeslných pekáren.
Rostoucí koupěschopnost obyvatel se pak projevuje i na spotřebě pečiva, Češi se nebojí za kvalitní čerstvé výrobky připlatit a stále častěji vyhledávají pekařské speciálky či lokální výrobce.
„Díky rozšiřování pekařských „speciálek“, bohaté nabídce místních specialit a rozvoji agroturistiky se rozvíjí výrobkový patriotismus a budují se lokální pekařské značky,“ tvrdí výrobci pečiva.
V těchto malých specializovaných obchodech se podle odhadů svazu prodá až 44 procent celkového objemu jejich produktů. Mezi pekařské „hity“ patří i výrobky s chia semínky či produkty označené „bez E“.
U mladé generace pak podle svazu pekařů boduje pečivo inspirované americkým stylem života jako hamburgerové bulky, hotdog žemle nebo toastový chléb. Trendem zůstává i poptávka po bezlepkovém sortimentu.
Vývoje zákaznických preferencí v oblasti pekařských výrobků jsou si vědomy i obchodní řetězce, které přicházejí s vlastní výrobou a oceňované produkty zařazují do svého sortimentu.