Pelješský most je označován za nejdůležitější infrastrukturní projekt současného Chorvatska, o jeho stavbě se debatovalo již od získání nezávislosti před 30 lety.
Spolu s přilehlými komunikacemi se cena zhruba 2 400 metrů dlouhého mostu vyšplhala na přibližně 420 milionů eur (10,8 miliardy korun), přičemž část nákladů financuje Evropská unie. Stavbu konstrukce se 12 pilíři a 165 segmenty provádí čínská stavební firma.
Fotogalerie |
„Dnes večer se chorvatské území sjednocuje. Pelješský most spojuje Chorvatsko. Jsme hrdí a díky všem,“ napsal na Twitteru premiér Andrej Plenković, který události osobně přihlížel.
„Tímto realizujeme strategický národní zájem. Toto je nejlepší důkaz, že členství v EU pomáhá Chorvatsku v této realizaci,“ citovala jej televize N1.
U mostu se shromáždily stovky občanů, mimo jiné aby si prohlédly slavnostní ohňostroj. Další lidé k mostu také připluli na zhruba 50 lodích.
Bosna protestuje
Bosna v minulých letech opakovaně žádala, aby Chorvatsko realizaci silničního projektu zastavilo. Podle ní stavba porušuje její právo přístupu k otevřenému moři. To Záhřeb odmítá s tím, že největší rozpětí mezi pilíři 285 metrů spolu s výškou 33 metrů zabezpečují bezproblémový průjezd lodí do jediného bosenského přístavu Neum.
Koridor rozdělující dnes chorvatskou Dalmácii na dvě části vznikl v roce 1699 jako součást Osmanské říše. Jeho cílem bylo zajistit, aby tehdejší Dubrovnická republika nehraničila s konkurenčními Benátkami.
Dokončení mostní konstrukce proto místní média vykreslují jako dějinnou událost a dovršení více než tři století starého snu o spojení chorvatského území do jednoho celku.
Most by podle odhadů šéfa provozovatele silniční sítě Hrvatske ceste Josipa Škoriče mohl být zprovozněn už v březnu příštího roku, nově budovaná navazující silnice na Pelješaci pak v červnu.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz