Ministr vnitra Milan Chovanec na hraničním přechodě Svatý Kříž - Waldsassen.

Ministr vnitra Milan Chovanec na hraničním přechodě Svatý Kříž - Waldsassen. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Chovanec překvapivě vyzval drážní odbory ke stávce. Sklidil kritiku

  • 169
Ministr vnitra a druhý muž sociální demokracie Milan Chovanec vyzval na jednání ČSSD železniční odbory ke stávce, protože se jim podle něj „rozebírají České dráhy pod rukama“. Kritizoval ho kvůli tomu ministr financí Andrej Babiš i šéf dopravního resortu Dan Ťok. Odboráři jsou opatrní, výrok nechtějí komentovat.

Slova vyzývající odboráře ke stávce utrousil Chovanec na uzavřeném jednání ČSSD, když dával straně svůj recept na úspěch v parlamentních volbách. „Kde jsou odbory v dopravě, které mají dnes stávkovat v době, kdy jim rozebírají České dráhy pod rukama? Když se s nimi o tom bavíte, napíší petici, tiskovou zprávu a odejdou někam na soustředění. Nejlépe do zahraničí,“ uvedl podle Hospodářských novin Chovanec.

Ministr potvrdil autenticitu nahrávky z uzavřeného jednání, kterou list získal. Dostal však už několik politických šťouchanců. „Pan Chovanec je historicky první ministr, který vyzývá ke stávce ve státní firmě,“ řekl Babiš. Ministr dopravy Dan Ťok se přidal a výrok označil za špatný vtip. Podle něj není ke stávce důvod.

Železniční odbory hodnotí výrok opatrně. „Budeme řešit, nakolik jsou výroky autentické. Považuju to trochu za císařské rady,“ řekl iDNES.cz místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladimír Vokoun. Vzápětí dodal, že stávka je jako prostředek odborům k dispozici vždy, nicméně teď se k žádné akci neschyluje.

Chovancovy výroky se nelíbily ani největšímu odborovému svazu v zemi ČMKOS. „Varuji každého politika v České republice, který má tendenci vyvolávat stávky, že je to nebezpečné,“ reagoval podle HN odborový předák Josef Středula.

Liberalizace v pořádku není

Vokoun sice se zasahováním politiků do věcí odborů nesouhlasí, liberalizace na železnici ovšem podle něj rozhodně v pořádku není. „S dopravní politikou státu nejsme spokojení. To, co dělá ministerstvo a vláda není vůbec koncepční a dopravnímu podniku to ubližuje,“ uvedl s poukazem na postupující liberalizaci železnice. „Jestliže chceme mít síťový charakter dopravy, musíme nějak trh regulovat. Pokud liberalizujeme, musíme zachovat rovné podmínky na trhu,“ dodal.

Podle něj v tuzemsku chybí pořádný regulátor. „České dráhy jsou v roli poškozeného. Musí zajišťovat veškeré pohromy, výpadky v sítích, musí mít zálohy pro všechno možné, ale nikdo to nechce zohledňovat. Je to takový pseudotrh. Nejsou zde ani nástroje na zohlednění kapacity,“ řekl.

„Potřebujeme jasná pravidla hry. Aby se tu neobjevili dopravci, kteří si půjčí vozidla, seženou pár důchodců a podnikají, dokud je to baví a nejsou rizika,“ popsal Vokoun.